Zameldowanie na pobyt stały i czasowy

Zameldowanie na pobyt stały i czasowy

Wymagane dokumenty

 

Obywatel polski przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego/czasowego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca.

Zameldowanie służy wyłącznie celom ewidencyjnym i ma na celu potwierdzenie faktu pobytu osoby w miejscu, którym się zameldowała.
 

Zameldowania na pobyt stały lub czasowy  można dokonać osobiście lub przez pełnomocnika legitymującego się pisemnym pełnomocnictwem - udzielonym na podstawie art. 33 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz  także w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. http://epuap.gov.pl/wps/portal.

Dowód osobisty albo paszport,

  • Zgłoszenie pobytu stałego lub czasowego  składa się na załączonym formularzu / zgłoszenie pobytu stałego/ lub /zgłoszenie pobytu czasowego/ z potwierdzeniem pobytu dokonanym przez właściciela lokalu/domu lub osobę dysponująca innym tytułem prawnym do lokalu (np. najemcę). Potwierdzenia pobytu dokonuje się w formie czytelnego podpisu z oznaczeniem daty jego złożenia.
  • Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu /do wglądu/. Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być: akt notarialny, w szczególności umowa cywilnoprawna, odpis z księgi wieczystej albo wyciąg z działów I i II księgi wieczystej, decyzja administracyjna , orzeczenie sądu  lub inny dokument potwierdzający prawo do lokalu.

·         Do wypełnionego formularza składanego drogą elektroniczną należy dołączyć skan jednego z dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu. http://epuap.gov.pl/wps/portal.

 

W przypadku zgłoszenia zameldowania przez pełnomocnika:

  • Pisemne pełnomocnictwo do zameldowania;
  • Dowód lub paszport pełnomocnika;

W celu zameldowania na pobyt stały lub czasowy  nie ma konieczności wymeldowania się w dotychczasowym miejscu pobytu (stałego lub czasowego ) - wymeldowanie z poprzedniego miejsca pobytu następuje na podstawie formularza zgłoszenia zameldowania (na pobyt stały lub czasowy).

Za osobę nieposiadającą zdolności do czynności prawnych lub posiadającą ograniczoną zdolność do czynności prawnych (niepełnoletnie dzieci) czynności meldunkowe wykonuje jej przedstawiciel ustawowy (jeden z rodziców).

Zgłoszenia zameldowania na pobyt czasowy dokonuje się w formie pisemnej, na formularzu „Zgłoszenie pobytu czasowego”. Przy zameldowaniu na pobyt czasowy należy wskazać deklarowany okres pobytu, przy czym pobyt czasowy jest rozumiany jako przebywanie poza miejscem pobytu stałego przez okres ponad 3 miesięcy.

Zgłoszenie urodzenia dziecka dokonane we właściwym Urzędzie Stanu Cywilnego zastępuje zameldowanie. Zameldowania dokonuje kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia. Zameldowanie na pobyt czasowy następuje z dniem sporządzenia aktu urodzenia, w miejscu czasowego pobytu rodziców albo tego z rodziców, u którego dziecko faktycznie przebywa.

Jeżeli dane zgłoszone do zameldowania  budzą wątpliwości o zameldowaniu  rozstrzyga organ gminy w drodze decyzji administracyjnej. W tym trybie rozstrzygane są też wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem.

 

Miejsce złożenia dokumentów
Wydział Spraw Obywatelskich
pok. 228,229
tel. 22 5122262 , 22 5122263 lub 22 5122265


OPŁATY ZA WYDANIE ZAŚWIADCZENIA

ORGAN DOKONUJĄCY ZAMELDOWANIA NA POBYT STAŁY WYDAJE Z URZĘDU OSOBIE ZAŚWIADCZENIE O ZAMELDOWANIU NA POBYT STAŁY.

ORGAN DOKONUJĄCY ZAMELDOWANIA NA POBYT CZASOWY WYDAJE OSOBIE NA JEJ WNIOSEK , ZAŚWIADCZENIE O ZAMELDOWANIU NA POBYT CZASOWY ZA OPŁATĄ SKARBOWĄ 17 ZŁ.

Opłacie skarbowej w wysokości 17 zł podlega także złożenie pełnomocnictwa w tej sprawie. Opłacie skarbowej nie podlegają pełnomocnictwa udzielone: małżonkowi, rodzicom, dzieciom, dziadkom i rodzeństwu. Składający pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód wniesienia opłaty skarbowej

Opłaty skarbowej należy dokonać na rachunek bankowy Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Mazowieckim  nr: 35 8009 1062 0016 4119 2007 0001.

Opłatę można uiścić w Mazowieckim Banku Spółdzielczym przy ul. Targowej 1/3 w Nowym Dworze Mazowieckim.

Termin i sposób załatwienia
Zameldowania dokonuje się niezwłocznie po złożeniu formularza meldunkowego

PODSTAWA PRAWNA

1.Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 735 ze zm.).

2.Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r . poz. 1191 ze zm.).

3.Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 1923 ze zm.).

4.Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 2411 ze zm.)

Tryb odwoławczy
BRAK


Pliki do pobrania

formularz zgłoszenia pobytu stałego klauzula RODO

formularz zgłoszenia pobytu czasowego klauzula RODO

Pełnomocnictwo + klauzula RODO

www.obywatel.gov.pl

Wytworzył:
(2022-07-14)
Udostępnił:
Bańbura Sebastian
(2015-03-05 12:16:15)
Ostatnio zmodyfikował:
Bańbura Sebastian
(2022-07-14 09:40:01)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki