Zarządzenie Nr 177/2015 Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki z dnia 31 grudnia 2015r.
Zarządzenie Nr 177/2015
Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki
z dnia 31 grudnia 2015r.
zmieniające zarządzenie Nr 95/2012 Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki z dnia 26 czerwca 2012r. w sprawie ustalenia dokumentacji przyjętych zasad (polityki) rachunkowości
Na podstawie art. 10 i art. 13 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz.U.
z 2013r., poz. 330., z późn. zm.), oraz zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013r., poz. 885, z późn. zm.), § 14, § 15 i § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010r.
w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2013r. poz. 289), zarządzam co następuje:
§ 1
W zarządzeniu Nr 95/2012 Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki z dnia 26 czerwca 2012r. w sprawie ustalenia dokumentacji przyjętych zasad (polityki) rachunkowości, zmienionym zarządzeniem Nr 162/2014 Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki z dnia
2 października 2014r., wprowadza się następujące zmiany:
1. W załączniku Nr 1 OGÓLNE ZASADY PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH:
1) w punkcie B. Charakterystyka jednostki, punkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Urząd Miejski i Publiczne Przedszkola (Nr 1 i Nr 3) są jednostkami organizacyjnymi sektora finansów publicznych nieposiadającymi osobowości prawnej, działającymi w formie jednostek budżetowych.”,
2) w punkcie E. Technika prowadzenia ksiąg rachunkowych Jednostki,
I. Księgi rachunkowe, punkt 12 otrzymuje brzmienie:
„12. Konta pozabilansowe pełnią funkcję wyłącznie informacyjno-kontrolną. Zdarzenia na nich rejestrowane nie powodują zmian w składnikach aktywów
i pasywów. Na kontach pozabilansowych obowiązuje zapis jednostronny, który nie podlega uzgodnieniu z dziennikiem ani innymi urządzeniami ewidencyjnymi.
Ujmowane są na nich m.in.:
o obce środki trwałe przejściowo użytkowane,
o zaangażowanie środków na wydatki budżetowe roku bieżącego,
o zaangażowanie środków na wydatki budżetowe przyszłych lat,
o wydatki strukturalne,
o wzajemne rozliczenia między jednostkami.”.
3) punkt F. Gospodarka drukami ścisłego zarachowania, otrzymuje brzmienie:
„ F. Gospodarka drukami ścisłego zarachowania.
1. Druki ścisłego zarachowania są to formularze powszechnego użytku,
w zakresie których obowiązuje specjalna ewidencja mająca zapobiegać ewentualnym nadużyciom, wynikających z ich stosowania.
2. Gospodarką drukami ścisłego zarachowania winny być objęte druki, które podlegają kontroli ilościowej, a w szczególności:
a) bloczki opłaty targowej,
b) bloczki mandatów karnych,
c) kwitariusze przychodowe (Publiczne Przedszkola),
d) blankiety zaświadczeń USC,
e) blankiety odpisów aktów stanu cywilnego,
f) arkusze spisu z natury – od chwili ich ponumerowania i wydania komisji spisowej,
g) karty drogowe – od chwili nadania numeru i ostemplowania.
3. Druki ścisłego zarachowania wymienione w pkt 2 stosują dysponujące nimi poszczególne komórki organizacyjne Jednostki.
4. Oznaczenia druków ścisłego zarachowania, które nie posiadają nadanych przez drukarnię serii i numerów, dokonuje się poprzez nadanie numeru ewidencyjnego na każdym egzemplarzu.
5. Druki ścisłego zarachowania należy przechowywać pod zamknięciem:
w należycie zabezpieczonych szafach lub kasetkach, pod odpowiedzialnością właściwych pracowników.
6. Ewidencję druków ścisłego zarachowania należy prowadzić na bieżąco
w księdze druków ścisłego zarachowania. Ewidencję prowadzą pracownicy, którym powierzono druki będące w dyspozycji poszczególnych komórek organizacyjnych Jednostki.
7. Księgę druków ścisłego zarachowania należy ponumerować i zaparafować. Księgę tę wraz z dowodami przychodowymi i rozchodowymi stanowiącymi podstawę zapisu przechowują pod zamknięciem właściwi pracownicy.
8. Pracownik odpowiedzialny za gospodarkę drukami ścisłego zarachowania dokonuje sprawdzenia ich ilości w momencie przyjmowania i wydawania druków.
9. Wydania druków ścisłego zarachowania dokonuje właściwa osoba.
10. Odpowiedzialny pracownik ustala w ewidencji stan ilościowy druków na koniec każdego półrocza ze stanem rzeczywistym. O wszelkich różnicach zawiadamia niezwłocznie bezpośredniego przełożonego i skarbnika. W razie zagubienia, zniszczenia lub kradzieży druków ścisłego zarachowania, bezpośredni przełożony lub osoba upoważniona przeprowadza dochodzenie, wyciągając odpowiednie wnioski służbowe w stosunku do osób winnych.”.
2. W załączniku Nr 3 OPIS SPOSOBU PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH,
w części II. Zakładowy plan kont dla jednostek budżetowych (urząd, przedszkola),
1) w pkt A. Wykaz kont dla jednostek budżetowych – Urząd Miejski, Publiczne Przedszkola, pozycja Konta pozabilansowe, otrzymuje brzmienie:
„Konta pozabilansowe
1. Konto 010 – „Wieczyste użytkowanie gruntu”
2. Konto 090 – „Obce środki trwałe”
3. Konto 091 – „Obce pozostałe środki trwałe”
4. Konto 975 – „Wydatki strukturalne”
5. Konto 976 – „Wzajemne rozliczenia między jednostkami”
6. Konto 980 – „Plan finansowy wydatków budżetowych”
7. Konto 981 – „Plan finansowy niewygasających wydatków”
8. Konto 990 – „Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym”
9. Konto 992 – „Zapewnienia finansowania lub dofinansowania z budżetu
państwa”
10. Konto 998 – „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”
11. Konto 999 – „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”.”.
2) w pkt B. Zasady funkcjonowania kont bilansowych,
a) w punkcie 7. Zespół 7 – „Przychody, dochody i koszty”,
- punkt 5/ Konto 760 – „Pozostałe przychody operacyjne” otrzymuje brzmienie:
„5/ Konto 760 – „Pozostałe przychody operacyjne”
Konto 760 służy do ewidencji przychodów niezwiązanych bezpośrednio
z podstawową działalnością jednostki, w tym wszelkich innych przychodów niż podlegające ewidencji na kontach 700, 720, 750.
W szczególności na stronie Ma konta 760 ujmuje się:
1) przychody ze sprzedaży materiałów w wartości cen zakupu lub nabycia
materiałów;
2) przychody ze sprzedaży środków trwałych, wartości niematerialnych
i prawnych oraz środków trwałych w budowie;
3) odpisane przedawnione zobowiązania, otrzymane odszkodowania, kary,
nieodpłatnie otrzymane, w tym w drodze darowizny, aktywa umarzane
jednorazowo, rzeczowe aktywa obrotowe, przychody o nadzwyczajnej
wartości lub które wystąpiły incydentalnie;
4) zmniejszenie stanu produktów w korespondencji ze stroną Wn konta 490.
W końcu roku obrotowego przenosi się pozostałe przychody operacyjne na
stronę Ma konta 860, w korespondencji ze stroną Wn konta 760.
Na koniec roku konto 760 nie wykazuje salda.”,
- punkt 6/ Konto 761 – „Pozostałe koszty operacyjne” otrzymuje brzmienie:
„6/ Konto 761 – „Pozostałe koszty operacyjne”
Konto 761 służy do ewidencji kosztów niezwiązanych bezpośrednio
z podstawową działalnością jednostki.
W szczególności na stronie Wn konta 761 ujmuje się:
1) koszty osiągnięcia pozostałych przychodów w wartości cen zakupu lub nabycia materiałów;
2) kary, odpisane przedawnione, umorzone i nieściągalne należności, odpisy aktualizacyjne od należności, koszty postępowania spornego
i egzekucyjnego oraz nieodpłatnie przekazane rzeczowe aktywa obrotowe, koszty o nadzwyczajnej wartości lub które wystąpiły incydentalnie.
Konto 761 służy również do ewidencji zapisów uzupełniających, dokonanych na kontach zespołu 6 z tytułu zwiększeń bądź zmniejszeń stanu produktów (w tym także rozliczeń międzyokresowych kosztów), w korespondencji z innymi kontami niż konto 490, konta zespołu 6 oraz konta kosztu własnego sprzedaży w zespole 7.
Na stronie Wn konta 761 w korespondencji ze stroną Ma konta 490 ujmuje się zwiększenie stanu produktów.
W końcu roku obrotowego przenosi się:
1) na stronę Wn konta 490 – koszty związane z zakupem i sprzedażą składników majątku, jeżeli zostały ujęte na koncie 761, w korespondencji ze stroną Ma konta 761;
2) na stronę Wn konta 860 – pozostałe koszty operacyjne,
w korespondencji ze stroną Ma konta 761.
Na koniec roku konto 760 nie wykazuje salda.”,
b) w punkcie 8. Zespół 8 – „Fundusze, rezerwy i wynik finansowy”,
- punkt 3/ Konto 840 – „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów” otrzymuje brzmienie:
„3/ Konto 840 - „Rezerwy i rozliczenia międzyokresowe przychodów”
Konto 840 służy do ewidencji przychodów zaliczanych do przyszłych okresów oraz innych rozliczeń międzyokresowych i rezerw.
Na stronie Ma konta 840 ujmuje się utworzenie i zwiększenie rezerwy, a na stronie Wn – ich zmniejszenie lub rozwiązanie.
Na stronie Ma konta 840 ujmuje się również powstanie i zwiększenia rozliczeń międzyokresowych przychodów, a na stronie Wn – ich rozliczenie poprzez zaliczenie ich do przychodów roku obrotowego.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 840 powinna zapewnić możliwość ustalenia stanu:
1) rezerwy oraz przyczyn jej zwiększeń i zmniejszeń;
2) rozliczeń międzyokresowych przychodów z poszczególnych tytułów oraz przyczyn ich zwiększeń i zmniejszeń.
Konto 840 może wykazywać saldo Ma, które oznacza stan rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów.”,
- punkt 6/ Konto 860 – „Wynik finansowy” otrzymuje brzmienie:
„6/ Konto 860 – „Wynik finansowy”
Konto 860 służy do ustalania wyniku finansowego jednostki.
W końcu roku obrotowego na stronie Wn konta 860 ujmuje się sumę:
1) poniesionych kosztów, w korespondencji z kontem: 400, 401, 402, 403, 404, 405 i 409;
2) zmniejszeń stanu produktów oraz rozliczeń międzyokresowych
w stosunku do stanu na początek roku, w korespondencji z kontem 490;
3) wartości sprzedanych materiałów w cenie zakupu lub nabycia,
w korespondencji z kontem 760;
4) kosztów operacji finansowych, w korespondencji z kontem 751, oraz pozostałych kosztów operacyjnych w korespondencji z kontem 761;
5) obowiązkowych zmniejszeń wyniku finansowego, w korespondencji
z kontem 870.
Na stronie Ma konta 860 ujmuje się w końcu roku obrotowego sumę:
1) uzyskanych przychodów, w korespondencji z poszczególnymi kontami zespołu 7;
2) zwiększeń stanu produktów oraz rozliczeń międzyokresowych w stosunku do stanu na początek roku, w korespondencji z kontem 490;
3) dotacji otrzymanych na finansowanie działalności podstawowej,
w korespondencji z kontem 740.
Saldo konta 860 wyraża na koniec roku obrotowego wynik finansowy jednostki, saldo Wn – stratę netto, saldo Ma – zysk netto. Saldo jest przenoszone w roku następnym na konto 800.”,
3) pkt C. Zasady funkcjonowania kont pozabilansowych, otrzymuje brzmienie:
„C. Zasady funkcjonowania kont pozabilansowych
1/ Konto 090 – „Obce środki trwałe”
Konto 090 służy do ewidencji obcych środków trwałych otrzymanych od innych jednostek i podmiotów do użytkowania, nieujmowanych w ewidencji bilansowej.
Na stronie Wn ujmuje się zwiększenia wartości środków trwałych obcych wg wartości ujętej w protokole przekazania, na stronie Ma – zmniejszenia.
Ewidencję szczegółową prowadzi się wg właścicieli.
Na koniec roku konto może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość obcych środków trwałych przyjętych do użytkowania w Jednostce.
2/ Konto 091 – „Obce pozostałe środki trwałe”
Konto 091 służy do ewidencji obcych pozostałych środków trwałych otrzymanych od innych jednostek i podmiotów do użytkowania, nieujmowanych w ewidencji bilansowej.
Na stronie Wn ujmuje się zwiększenia wartości pozostałych środków trwałych obcych wg wartości ujętej w protokole przekazania, na stronie Ma – zmniejszenia.
Ewidencję szczegółową prowadzi się wg właścicieli.
Na koniec roku konto może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość pozostałych obcych środków trwałych przyjętych do użytkowania w Jednostce.
3/ Konto 010 – „Wieczyste użytkowanie gruntu”
Na stronie Wn konta 010 ujmuje się zwiększenie wartości wieczystego użytkowania gruntów, na stronie Ma – zmniejszenie. Na koniec roku konto wykazuje saldo Wn.
4/ Konto 975 – „Wydatki strukturalne”
Konto 975 służy do ewidencji wartości zrealizowanych wydatków strukturalnych
w jednostkach, w których ewidencja wydatków strukturalnych nie jest uwzględniona w ewidencji analitycznej prowadzonej do kont bilansowych.
Na stronie Wn konta 975 ujmuje się wartość zrealizowanych wydatków strukturalnych w danym roku sprawozdawczym według klasyfikacji wydatków strukturalnych.
Na stronie Ma konta 975 ujmuje się wartość zrealizowanych wydatków strukturalnych według klasyfikacji wydatków strukturalnych.
Ewidencja prowadzona jest według klasyfikacji wydatków strukturalnych w celu wykazania tych wydatków w odpowiednim sprawozdaniu.
5/ Konto 976 – „Wzajemne rozliczenia między jednostkami”
Konto służy do ewidencji kwot wynikających ze wzajemnych rozliczeń między jednostkami nie rozliczonych na dzień 31 grudnia danego roku, w celu sporządzenia łącznego sprawozdania finansowego.
Na stronie Wn konta 976 ujmuje się:
- wyłączenia dotyczące aktywów bilansu (np. należności),
- korekty wyniku finansowego ustalonego na operacjach między jednostkami – zawartego w aktywach bilansu,
- wyłączenie wzajemnych przychodów między jednostkami objętymi łącznym rachunkiem zysków i strat,
- korekty zwiększeń w zestawieniu zmian funduszu spowodowanych przekazywaniem aktywów trwałych między jednostkami objętymi łącznym sprawozdaniem.
Na stronie Ma konta 976 ujmuje się:
- wyłączenia dotyczące pasywów bilansu (np. zobowiązania),
- korekty wyniku finansowego ustalonego na operacjach między jednostkami – zawartego w pasywach bilansu,
- wyłączenie wzajemnych kosztów między jednostkami objętymi łącznym rachunkiem zysków i strat,
- korekty zmniejszeń w zestawieniu zmian funduszu spowodowanych przekazywaniem aktywów trwałych między jednostkami objętymi łącznym sprawozdaniem.
Ewidencja na koncie 976 powinna zapewnić możliwość ustalenia rozliczeń
z poszczególnymi jednostkami i na poszczególne elementy łącznego sprawozdania.
6/ Konto 980 – „Plan finansowy wydatków budżetowych”
Konto 980 służy do ewidencji wartości planu finansowego wydatków budżetowych dysponenta środków budżetowych.
Na stronie Wn konta 980 ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych oraz jego zmiany.
Na stronie Ma konta 980 ujmuje się:
1) równowartość zrealizowanych wydatków budżetu;
2) wartość planu niewygasających wydatków budżetu do realizacji w roku następnym;
3) wartość planu niezrealizowanego i wygasłego.
Ewidencja szczegółowa do konta 980 jest prowadzona w szczegółowości planu finansowego wydatków budżetowych.
Konto 980 na koniec roku nie wykazuje salda.
7/ Konto 981 – „Plan finansowy niewygasających wydatków”
Konto 981 służy do ewidencji planu finansowego niewygasających wydatków budżetowych Jednostki.
Na stronie Wn konta 981 ujmuje się plan finansowy niewygasających wydatków budżetowych.
Na stronie Ma konta 981 ujmuje się:
1) równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych obciążających plan finansowy niewygasających wydatków budżetowych;
2) wartość planu niewygasających wydatków budżetowych w części niezrealizowanej lub wygasłej.
Ewidencję szczegółową do konta 981 prowadzi się w szczegółowości planu finansowego niewygasających wydatków budżetowych.
Konto 981 nie wykazuje salda na koniec roku.
8/ Konto 990 – „ Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym”
Konto 990 służy do ewidencji planu finansowego wydatków budżetowych
w układzie zadaniowym.
Na stronie Wn konta 990 ujmuje się plan finansowy wydatków budżetowych
w układzie zadaniowym oraz jego zmiany.
Na stronie Ma konta 990 ujmuje się równowartość zrealizowanych wydatków budżetowych w układzie zadaniowym oraz wartość planu niezrealizowanego.
Ewidencja szczegółowa do konta 990 powinna być prowadzona w sposób umożliwiający sporządzenie sprawozdania z wykonania wydatków w układzie zadaniowym.
Konto 990 nie wykazuje na koniec roku salda.
9/ Konto 992 – „ Zapewnienia finansowania lub dofinansowania
z budżetu państwa”
Konto 992 służy do ewidencji kwot ujętych w zapewnieniach finansowania lub dofinansowania wydatków, projektów i programów z budżetu państwa.
Na stronie Wn konta 992 ujmuje się kwoty udzielonego zapewnienia.
Na stronie Ma konta 992 ujmuje się przeniesienie kwot wynikających z ww. zapewnienia na konto 980.
Ewidencja szczegółowa do konta 992 powinna być prowadzona według projektów i programów, dla których istnieje zapewnienie finansowania lub dofinansowania wydatków z budżetu państwa.
Saldo konta 992 oznacza wysokość kwot, dla których istnieje zapewnienie finansowania lub dofinansowania z budżetu państwa, a nie przyznano jeszcze tych środków.
10/ Konto 998 – „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”
Konto 998 służy do ewidencji prawnego zaangażowanie wydatków budżetowych ujętych w planie finansowym Jednostki danego roku budżetowego oraz w planie finansowym niewygasających wydatków budżetowych ujętych do realizacji
w danym roku budżetowym.
Na stronie Wn konta 998 ujmuje się:
1) równowartość sfinansowanych wydatków budżetowych w danym roku budżetowym;
2) równowartość zaangażowanych wydatków, które będą obciążały wydatki roku następnego,
3) ujęte na koniec roku obrotowego na koncie 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”.
Na stronie Ma konta 998 ujmuje się:
1) nieopłacone zobowiązania z roku ubiegłego, które będą wydatkiem roku bieżącego, ujęte na początku roku na koncie 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”,
2) plan finansowy niewygasających wydatków przeznaczony do realizacji w roku bieżącym, ujęty na początku roku obrotowego na koncie 999 „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”,
3) zaangażowanie powstałe na podstawie umów, decyzji i innych postanowień, które będą realizowane ze środków ujętych w planie finansowym roku bieżącego,
4) zaangażowanie z tytułu umów o pracę wymagalnych w danym roku budżetowym,
5) zaangażowanie z tytułu pochodnych od wynagrodzeń wymagalnych w danym roku budżetowym,
6) zaangażowanie dotyczące umów niemających wymiaru finansowego powstałe z chwilą powstania zobowiązania,
7) drobne zakupy powodujące równoczesne powstanie zaangażowania
i wykonania wydatków,
8) kwoty prowizji i opłat bankowych,
9) koszty delegacji służbowych,
10) odsetki od zobowiązań, opłaty karne czy odszkodowawcze,
11) inne zobowiązania lub wydatki nieujęte wcześniej na koncie zaangażowania.
Ewidencja szczegółowa do konta 998 prowadzona jest według podziałek klasyfikacyjnych planu finansowego z wyodrębnieniem planu niewygasających wydatków.
Na koniec roku konto 998 nie wykazuje salda.
11/ Konto 999 – „Zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych
lat”
Konto 999 służy do ewidencji prawnego zaangażowania wydatków budżetowych przyszłych lat oraz niewygasających wydatków, które mają być zrealizowane
w latach następnych.
Zobowiązania obciążające plany finansowe przyszłych lat mogą wynikać z:
1) tytułu umów wieloletnich, uzasadnionych odpowiednimi programami prac,
2) tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w następnym roku.
Na stronie Wn konta 999 ujmuje się:
1) równowartość zaangażowanych wydatków budżetowych w latach poprzednich, a obciążających plan finansowy bieżącego roku jednostki, przeniesioną na początek roku obrotowego na konto 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”,
2) plan finansowy niewygasających wydatków przeznaczony do realizacji w roku bieżącym, przeniesiony na początek roku obrotowego na konto 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”.
Na stronie Ma konta 999 ujmuje się:
1) zobowiązania, które obciążają koszty bieżącego roku, lecz nie są wymagalne
i w związku z tym obciążają plan finansowy następnego roku; do takich zobowiązań należą np. zobowiązania z tytułu dodatkowego wynagrodzenia rocznego i pochodnych od tego wynagrodzenia,
2) zaangażowanie powstałe na podstawie umów, decyzji i innych postanowień
z lat ubiegłych, które będą realizowane ze środków lat przyszłych,
3) zaangażowanie powstałe na podstawie umów, decyzji i innych postanowień
z roku bieżącego, które będą realizowane ze środków lat przyszłych,
4) równowartość zaangażowania wydatków, które będą obciążały wydatki roku następnego, ujęte na koniec obrotowego na koncie 998 „Zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”,
5) wartość niewygasających wydatków budżetowych, ujętych w planie finansowym ustalonym uchwałą organu stanowiącego, przewidzianych do realizacji w następnym roku.
Ewidencja szczegółowa do konta 999 prowadzona jest według podziałek klasyfikacyjnych planu finansowego, z wyodrębnieniem planu niewygasających wydatków.
Na koniec roku konto 999 może wykazywać saldo Ma oznaczające zaangażowanie wydatków budżetowych lat przyszłych.”.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z wyjątkiem § 1 ust. 2 pkt 2), który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2016r.
Burmistrz
/-/ Jacek Kowalski