Protokół Nr XXII/2021 z XXII Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 08 czerwca 2021r

OR. 0002.22.2021

 

Protokół Nr XXII/2021 z XXII Sesji Rady Miejskiej  w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 08 czerwca 2021r.

 

 

Stan radnych – 21. Obecnych na Sesji – 19.

Nieobecni radni: Agnieszka Kubiak-Falęcka, Marcin Ozdarski.

Godzina rozpoczęcia: 10:00

( obrady zamknięte dla gości, ze względu na epidemię COVID-19 w Polsce. Z tego też powodu sesja odbyła się w hali sportowej Nowodworskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji).

 

Przed rozpoczęciem obrad minutą ciszy uczczono pamięć zmarłych, byłych radnych: Waldemara Gajewskiego i Piotra Pawłowskiego.

 

Ad. 1

         Obrady otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski, witając wszystkich zebranych.

Ad. 2

         Na podstawie obecności 19 radnych stwierdzono prawomocność obrad ( lista obecności stanowi załącznik nr 1) .

 

Ad. 3

Przewodniczący Rady przedstawił proponowany porządek obrad w brzmieniu:

 

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokółu z XX Sesji Rady Miejskiej w dniu 23.03.2021r. i protokółu z XXI Sesji Rady Miejskiej w dniu 29.04.2021r.
  5. Debata nad Raportem o stanie miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2020.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania dla Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2020.
  8. Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium z tytułu wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2020. 
  9. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2021.
  11. Podjęcie uchwały w sprawie terminów i sposobu ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez samorządowy zakład budżetowy do budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki oraz sposobu i terminu rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 dotyczy wniosku Nr RPMA.05.03.00-14-i371/20 pt. „Modernizacja i adaptacja historycznego obiektu  Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej na potrzeby Wystawy Dziejów Miasta Nowy Dwór Mazowiecki”
  13. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za 2020 rok.
  14. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego.
  15. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Nowy Dwór Mazowiecki.
  16. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na podwyższenie kapitału zakładowego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
  17. Podjęcie uchwały w sprawie określenia sezonu kąpielowego oraz wykazu kąpielisk  na terenie Gminy Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2021.
  18. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości. ( ul. Sukienna)
  19. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki. (na rzecz S.O. ”Pestka”)
  20. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki. (na rzecz PGE)
  21. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji z dnia 4 marca 2021r.
  22. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji z dnia 5 marca 2021r.
  23. Informacja o pracy Burmistrza Miasta między sesjami.
  24. Informacja o pracy Rady Miejskiej między sesjami.
  25. Interpelacje i zapytania radnych.
  26. Sprawy różne.
  27. Zamknięcie sesji.

 

Radni nie zgłosili uwag do powyższego porządku obrad.( zał. nr 2 )

 

Ad. 4

Przyjęcie protokółu z XX Sesji Rady Miejskiej w dniu 23.03.2021r. i protokółu z XXI Sesji Rady Miejskiej w dniu 29.04.2021r.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że w okresie między sesjami nie zgłoszono uwag do protokółu z XX i protokółu z XXI Sesji Rady Miejskiej, po czym poddał pod głosowanie wniosek o ich przyjęcie.

W wyniku głosowania, Protokół z XX Sesji Rady Miejskiej w dniu 23.03.2021r. i Protokół z XXI Sesji Rady Miejskiej w dniu 29.04.2021r., zostały przyjęte jednogłośnie.

( protokół głosowania stanowi do załącznik nr 3 ).

 

Ad. 5

Debata nad Raportem o stanie miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2020.

 

         Radni otrzymali na piśmie Raport o stanie Miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2020, który stanowi zał. nr 4 do protokółu. Merytoryczne komisje Rady Miejskiej zaopiniowały Raport pozytywnie.

 

W debacie udział wzięli:

 

         Radna – Agnieszka Kowalska odniosła się do poszczególnych działów Raportu:

  1. Miejsca aktywnego wypoczynku – cieszy fakt, że jest ich coraz więcej, jednak nadal nie są zadawalające. Należy pomyśleć o ich atrakcyjności, innowacyjności oraz odpowiedniej jakości. Istnieje również potrzeba lepszego oznakowania ścieżek rowerowych. Bardzo dobrze, że powstają elementy infrastruktury takie jak bieżnie, boiska wielofunkcyjne, ale należy zastanowić się nad ich lokalizacją, czy zasadne jest budowanie kolejnego boiska w miejscu, gdzie np. w pobliżu funkcjonuje NOSiR, czy boisko przy szkole. Trzeba zastanowić się nad nowymi formami aktywnego wypoczynku, których brakuje w mieście np. park linowy, tor sprawnościowy, Skate Park, ekologiczne place zabaw;
  2. Program Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi – zabezpieczono na ten cel ok. 600.000,00 zł., a wydatkowano ponad 471.000,00 zł., podpisano 35 umów i cieszy fakt, że te umowy były realizowane. Niemniej jednak, w raporcie brakuje szczegółowych danych na temat realizacji zadań przez niektóre organizacje. Zastanawia m.in. fakt, jak w okresie pandemicznym można było zrealizować 500 godzin zajęć;
  3. Program Opieki nad Zwierzętami – cieszy, że taki program funkcjonuje, ale należy pamiętać o jednym ważnym fakcie, który wielokrotnie w rozmowach się pojawiał. Na terenie miasta jest dobrze funkcjonujące schronisko dla psów, jednak psy odławiane z terenu miasta są wywożone ponad 100 km stąd. Należy poczynić kroki, aby jednak te zwierzęta trafiały do schroniska, które znajduje się  na terenie miasta;
  4. Promocja miasta – zadawala fakt, że materiały promocyjne są dostępne i są dobrej jakości, ale należy pomyśleć o kreatywności tak, aby powstawały nowe. W „Faktach Nowodworskich” ,oprócz promocji miasta, powinny być promowane również wszystkie inne inicjatywy, które na terenie miasta mają miejsce. Należy też zastanowić się nad jakością papieru, można przecież używać tańszego. Poza tym Fakty powinny zawierać więcej informacji przydatnych mieszkańcom;
  5. Infrastruktura – dobrze, że powstają elementy infrastruktury sportowej, ale należy pamiętać o priorytetach wyższego rzędu. Odbywają się modernizacje chodników, ciągów pieszych i ulic, ale należy pamiętać, że cały czas istnieje cała rzesza ulic i chodników, które wymagają pilnych remontów. W większości chodzi tu o fragmenty ulic i chodników np. ulice: Poniatowskiego, Zielona, Mickiewicza, Kadetów, Obwodowa, Moniuszki i Chrzanowskiego.  Mieszkańcom trudno wytłumaczyć, że nie ma pieniędzy na wyremontowanie kawałka chodnika, z którego korzystają codziennie, dlatego też prośba o zwrócenie większej uwagi na potrzeby mieszkańców;
  6. Oświetlenie uliczne – część lamp jest modernizowana i to widać szczególnie w centrum miasta i należy to pochwalić, jednakże są takie miejsca np. w Modlinie Twierdzy, gdzie są stare, rozwalające się słupy oświetleniowe, nie mówiąc już o oświetleniu typu Led. Chodzi o ulice: 29 Listopada, część ul. Obwodowej.
  7. Zasoby komunalne – w raporcie są bardzo dokładne informacje i np. jest ponad 6 mln zł. zaległości czynszowych i ta kwota nadal rośnie. Należy usprawnić windykację należności;
  8. Kanalizacja – wykazano, że 98% miasta jest skanalizowane, a 2% nie jest m.in. ul. Nałęcza 35 i ul. Zielona. Należy dążyć do tego, aby w przyszłym roku było to 100%;
  9. Bezpieczeństwo – apel o efektywniejszą działalność Straży Miejskiej, więcej patroli pieszych, których teraz nie widać;
  10. Monitoring – w niektórych miejscach jest zawodny, albo kamera nie obejmuje zdarzenia, albo obraz jest nieczytelny, albo w ogóle nie działa. Dotyczy to m.in. ul. Warszawskiej, 29 Listopada, placu zabaw przy ul. Obwodowej;
  11. Zagospodarowanie zieleni – oprócz programów rewitalizacji zieleni powinny być jeszcze plany nasadzeń kompensacyjnych, aby miasto nie zamieniło się w betonową dżunglę;

Na zakończenie wypowiedzi radna stwierdziła, że jest wiele plusów w przedłożonym raporcie. Cieszy fakt, że trwa ogromna rewitalizacja miasta nie tylko na kanwie zieleni, ale też rewitalizacja bloków carskich i tych wszystkich inwestycji, o które od wielu lat prosili radni i mieszkańcy. Pamiętać jednak należy, aby ten rozwój był zrównoważony, aby dotyczył wszystkich dzielnic, aby ta jakość życia w całym mieście naprawdę się podnosiła. Więcej innowacyjności w każdym rodzaju działalności. Sprawić trzeba, aby powstawały rzeczy nowe, atrakcyjne, żeby Nowy Dwór Mazowiecki nie był sypialnią dla Warszawy.

 

         Radny – Tomasz Reginis w swojej wypowiedzi nie zgodził się z przedmówczynią w temacie niedoinwestowanego Modlina Twierdzy. Stwierdził, że 50% funduszu inwestycyjnego jest przeznaczone na tę dzielnicę miasta. Poza tym stwierdził, że windykacja w zakresie zaległości czynszowych w budynkach komunalnych powinna być skuteczniejsza.

 

         Następnie głos zabrała radna – Angelika Sosińska. Stwierdziła, że w raporcie bardzo brakuje skonsolidowanych wniosków ogólnych, wypływających z przedstawionych dość obficie treści, ale treści skoncentrowanych bardziej na liczbach, aniżeli na jakości. Prośba, aby w następnym raporcie takie wnioski umieścić, by można było szybko się zorientować na jakim etapie rozwoju miasto się znajduje.

         Odnośnie rozwijającej się przestrzeni publicznej zwróciła uwagę na akcent dot. aktywizacji seniorów. Z oceny zasobów społecznych jasno wynika, że w mieście przybywa mieszkańców niepełnosprawnych, z długotrwałymi chorobami, w wieku senioralnym. Z raportu natomiast nie wynika, aby przestrzeń publiczna była dla nich przyjazna. Należy w związku z tym dążyć do likwidacji barier architektonicznych, do stwarzania większej ilości miejsc do odpoczynku poprzez np. ustawienie więcej ławek, utworzenia więcej miejsc zacienionych itp. Miasto powinno podjąć konkretne dążenia do przebudowy kolejowego przejścia podziemnego.

         Odnośnie opieki społecznej – z oceny wynika, że przy wzroście liczby osób niepełnosprawnych i przewlekle chorych spada zakres usług specjalistycznych i usług opiekuńczych. Należy zwrócić uwagę, aby ten zakres wzrastał i aby asystentura osobom chorym była dostępna. To wynika tylko z poszerzania bazy i poszerzania katalogu usług specjalistycznych i usług opiekuńczych.

         W zakresie młodzieży – cieszy ta liczba miejsc rekreacyjnych, miejsc rekreacji sportowej, ale z drugiej strony też martwi niedostateczna liczba miejsc rozrywki. Młodzież w mieście się nudzi, dlatego też prośba o spełnienie obietnicy, by wybudować Skate Park bądź podobne.

         Raport rzeczywiście wskazuje na trud jaki miasto wnosi i stara się odpowiadać na potrzeby i na założone cele, ale w dalszym ciągu brakuje większego nacisku na inwestycje w różnych obszarach. Mając na uwadze rozwój miasta poprzez rozwój inwestycji mieszkaniowych należałoby zwrócić szczególną uwagę na inwestycje w zakresie oświaty, czyli rozbudowę szkół i przedszkoli.

         W zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi – cieszy wzrastająca aktywność organizacji, a z drugiej strony trochę niepokoi niedoinwestowanie służb, które dbają o bezpieczeństwo. Chodzi o OSP, OSP-RW i WOPR. Np. OSP-RW nie ma obiecanej siedziby, a WOPR otrzymał tylko 10.000,00 zł. na utrzymanie dwóch kąpielisk, co jest stanowczo za mało. Prośba o zwiększenie tej kwoty na ten rok.

         Jeśli chodzi o inwestycje radna poprosiła o potraktowanie jako wniosku sprawy dalszego inwestowania w MZO, w celu poprawy jakości czystości na terenie miasta.

         W zakresie oświaty martwi brak podjęcia decyzji dotyczącej wypłaty stypendiów dla uczniów za rok 2020. Prośba o podjęcie takiej decyzji i wypłacenie stypendiów na zakończenie roku szkolnego.

         Na zakończenie swojej wypowiedzi radna stwierdziła, że raport nie jest zły, ale można go w dalszym ciągu udoskonalać. Sugestia na przyszłość – oprócz liczb poprawić jakość treści słownej. Ogólnie ocena raportu jest dobra i zachęcająca do dalszego rozwoju.

 

         Z kolei głos zabrał Przewodniczący Rady-Krzysztof Bisialski. Zwrócił uwagę, że w raporcie brakuje informacji jakie w 2020r. miasto miało braki w dochodach z tytułu CIT i PIT oraz w zakresie kosztów utrzymania oświaty - czy Państwo wywiązuje się z tych obowiązków. Jeśli finanse gmin okrajane będą przez działalność Rządu, to doprowadzi do zniszczenia samorządów.

 

Następnie Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odniósł się do spraw poruszonych przez radnych, wyraził zadowolenie z faktu, że opinia na temat przyjętego kierunku rozwoju miasta jest pozytywna, oraz udzielił następujących wyjaśnień:

 

  • dot. miejsc wypoczynku: propozycji jest coraz więcej punktowo i coraz szerszy jest wachlarz propozycji. W ubiegłym roku ten przyrost, mimo pandemii i tak był. Objęty kierunek będzie kontynuowany;
  • dot. inwestycji: piramida potrzeb mieszkańców jest znana, zrobiono bardzo szczegółową analizę na bazie spotkań z mieszkańcami, która systematycznie jest realizowana przy pomocy środków zewnętrznych;
  • dot. oświetlenia ulicznego: wszystkie lampy na terenie miasta zostaną wymienione na ledowe;
  • dot. zieleni: bilans będzie dodatni, gdyż realizowany jest Program, który ma zwiększyć produkcję tlenu w mieście. Pozyskane są też środki na tysiące nowych nasadzeń w mieście, które systematycznie się pojawiają od ubiegłego roku. W przypadku budowy nowych budynków nasadzenia wokół są robione zgodnie z wydawanymi decyzjami;
  • dot. innowacyjności: miasto korzysta ze wszelkich możliwych udogodnień dla mieszkańców i nie tylko. W przestrzeni publicznej te nowości będą się pojawiały. M.in. miasto jest członkiem Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego, w ramach którego kilka elementów zostanie w tym roku wprowadzonych i one usprawnią życie mieszkańców i turystów;
  • dot. zaległości czynszowych: jest to problem ogólnopolski, nikt nie może sobie z tym poradzić, bowiem część mieszkańców zasobów komunalnych w ogóle nie płaci. Windykacja jest prowadzona, ale nie ma na to złotego środka. Obecnie miasto wydaje kilkanaście milionów złotych na zasoby komunalne i są to rekordowe w historii miasta wydatki;
  • dot. organizacji pozarządowych: OSP i OSP-RW w ostatnich latach otrzymały spore dofinansowanie na zakup sprzętu, więc nie można mówić, że miasto nie dba o organizacje zajmujące się bezpieczeństwem. Jeśli chodzi o siedzibę dla OSP-RW sprawa jest już rozwiązana. Tak samo WOPR, jeśli tylko wystąpi z wnioskiem o dofinansowanie, to je otrzymuje;
  • dot. przejścia podziemnego: współpraca miasta z Koleją zaczyna układać się coraz lepiej, więc modernizacja przejścia powinna zostać wykonana;
  • dot. dochodów z tyt. CIT i PIT: uwaga dotycząca zawarcia w raporcie takich informacji zastała przyjęta.  

 

         Na tym debata nad Raportem o stanie Miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2020 została zakończona.

 

Ad. 6

Podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania dla Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

( obecnych radnych na sesji – 19 )

 

Radni nie zgłosili uwag. Projekt uchwały został poddany pod głosowanie, które ze względów technicznych nie powiodło się.

W związku z powyższym Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o reasumpcję głosowania.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie – 19 gł. – za.

 

Po ponownym głosowaniu Uchwała Nr XXII/ 302 /2021 w sprawie wotum zaufania dla Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki została podjęta jednogłośnie – 19 gł. – za. ( uchwała oraz protokóły głosowania stanowią zał. nr 5 )

 

Ad. 7

Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2020.

 

Wiceprzewodniczący Rady – Roman Biliński zgłosił wniosek o nieczytanie treści uchwał w całości.

Wniosek został przyjęty 18 gł.- za, przy 1 gł. nieoddanym.

 

Ze strony radnych nie wniesiono uwag do sprawozdań, więc wysłuchano opinii  merytorycznych komisji Rady.  Komisje zaopiniowały pozytywnie sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu w zakresie swojego działania.

 

         Po wysłuchaniu opinii komisji Wiceprzewodniczący Rady – Jerzy Plackowski odczytał Uchwałę nr XXII/ 303 /2021 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu miasta za rok 2020, która następnie została poddana pod głosowanie.

 

W wyniku głosowania powyższa uchwała została podjęta 17 gł. - za, przy 2 gł. - nieoddanych.

( uchwała, Zarządzenie Nr 53/2021 z dnia 29 marca 2021r i Nr 81/2021 z dnia 18 maja 2021r. Burmistrza Miasta , uchwała RIO oraz protokół głosowania stanowią zał. nr 6 )

          

Ad. 8

Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium z tytułu wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2020. 

 

Niniejszy punkt porządku obrad przebiegał następująco:

 

Skarbnik Miasta-Anna Palczowska zapoznała radnych z Uchwałą Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie  Nr 3.e./31/2021  z dnia 7 kwietnia 2021r., zawierającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Miasta sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2020r.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Ryszard Brzeziński odczytał Uchwałę Komisji  Nr 3/2021 z dnia 26 maja 2021r., w której Komisja Rewizyjna wydaje  pozytywną  opinię o wykonaniu budżetu miasta za 2020 rok i wnioskuje  o udzielenie Burmistrzowi Miasta Nowy Dwór Mazowiecki absolutorium  z tego tytułu.      

         W uzasadnieniu do uchwały Komisja Rewizyjna stwierdza, że rozpatrzyła przedłożoną przez Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki dokumentację, a w szczególności:

-  Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta za rok 2020 wraz z objaśnieniami.

-  Sprawozdanie finansowe za 2020 rok.

-  Informację o stanie mienia Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

-  Uchwałę Nr 3.e./31/2021 Składu  Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2021 r. w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2020 rok.

Komisja brała pod uwagę również informacje wynikające z przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną kontroli działalności Burmistrza Miasta, jednostek oraz zakładu budżetowego pod względem legalności, gospodarności, rzetelności i celowości wydatkowania środków budżetowych w 2020 roku.

Komisja Rewizyjna badając gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu miasta za 2020 rok wysłuchała także ustnych informacji Skarbnika Miasta na posiedzeniu w dniu 27 kwietnia 2021 r. oraz informacji Burmistrza Miasta na posiedzeniu w dniu 26 maja 2021 r.

Komisja Rewizyjna stwierdziła na podstawie przedłożonego przez Burmistrza Miasta sprawozdania, że uchwalony przez Radę Miejską w Nowym Dworze Mazowieckim budżet na 2020 rok po uwzględnieniu zmian w ciągu roku zakładał dochody w wysokości 206.327.479,14 zł, natomiast wykonanie dochodów na koniec 2020 roku wyniosło 181.618.850,95 zł, co stanowi 88,02 % planu, w tym: dochody bieżące zrealizowane zostały w kwocie 161.341.335,72 zł, co stanowi 94,00 % planu i dochody majątkowe w kwocie 20.277.515,23 zł, tj. 58,47 % planu.

Uchwalony przez Radę Miejską budżet na 2020 r. po uwzględnieniu zmian w ciągu roku przewidywał wydatki w wysokości 209.870.876,50 zł, natomiast wykonanie wydatków na koniec roku 2020 wyniosło 173.572.296,32 zł, co stanowi 82,70 % planu, z tego: wydatki bieżące zrealizowane zostały w kwocie 161.062.904,14 zł, co stanowi 93,69 % planu,  a wydatki majątkowe zrealizowane zostały w kwocie 12.509.392,18 zł, co stanowi 32,95 % planu.

Wynik budżetu za rok 2020 zamknął się nadwyżką w kwocie 8.046.554,63 zł, na planowany deficyt w kwocie 3.543.397,36 zł. Zrealizowane zostały przy tym planowane rozchody tj. spłata kredytów i pożyczek w wysokości  8.822.180,00 zł.

Komisja Rewizyjna stwierdziła, że na realizację zadań w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomani osiągnięte zostały dochody w kwocie 1.168.877,99 zł oraz nadwyżka z roku 2019 w wysokości 442.887,48 zł, zaś wykonanie wydatków wyniosło 860.060,19 zł. Niewykorzystane środki w wysokości 751.705,28 zł zostały w dniu 23 marca 2021 r. wprowadzone do uchwały budżetowej na rok 2021 na realizację zadań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii.

Komisja Rewizyjna odnośnie niskiego wykonania dochodów (58,47 %) i wydatków majątkowych (32,95 %) przyjęła wyjaśnienia Burmistrza Miasta oraz Skarbnika Miasta, że jest to związane z pandemią COVID-19 i część zadań inwestycyjnych (w tym współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej) zaplanowanych do realizacji w 2020 roku została przeniesiona na rok 2021, a to wiąże się z wpływem środków zewnętrznych (dotacji) po rozliczeniu zaplanowanych inwestycji.

W związku z tym, że Komisja Rewizyjna nie stwierdziła negatywnych zjawisk w wykonaniu budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za 2020 rok orzeka, jak w sentencji.

Po wysłuchaniu opinii i wniosku Komisji Rewizyjnej  Skarbnik Miasta – Anna Palczowska odczytała Uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Nr 3.f./157/2021 z dnia 31 maja 2021r., która zawiera pozytywną opinię na temat powyższego wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za rok 2020.

 

Radni nie zgłosili uwag do opinii i wniosku Komisji Rewizyjnej, więc Wiceprzewodniczący Rady odczytał Uchwałę Nr XXII/  304 /2021 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2020.

Poddana pod głosowanie w/w uchwała została podjęta jednogłośnie – 19 gł. - za. ( powyższa uchwała oraz: wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium, uchwały RIO oraz protokół głosowania - stanowią załącznik nr 7  do niniejszego protokółu ).

 

Ad. 9

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

( stan radnych – 18, zwolniona z dalszych obrad Beata Rusek )

 

Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach merytorycznych komisji Rady, które nie wniosły uwag i zaopiniowały zmiany w WPF pozytywnie.

Uchwała Nr XXII/ 305 /2021 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta została podjęta jednogłośnie – 18 gł. ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 8 )

 

Ad. 10

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2021.

 

Proponowane zmiany w budżecie miasta zostały szczegółowo omówione na posiedzeniach merytorycznych komisji Rady. Komisje zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, bez uwag. 

Dodatkowo, Skarbnik Miasta – Anna Palczowska omówiła szczegółowo zmiany wprowadzone po posiedzeniach komisji ( radni otrzymali II wersję projektu uchwały), a mianowicie są to wnioski w sprawie:

  1. wprowadzenia wydatków w wys. 3.000,00 zł. z przeznaczeniem na zwrot nienależnie pobranej subwencji oświatowej;
  2. przeniesienie 50.000,00 zł. w ramach Programu Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii ze środków będących w dyspozycji Urzędu Miejskiego – zakup usług pozostałych do dyspozycji NOSiR na zakup materiałów i wyposażenia;
  3. zmniejszenie wydatków NOSiR na łączną kwotę 1.748.410 zł. w tym: stypendia sportowe – 459.000,00, wynagrodzenia osobowe – 114.580,00 zł., składki na ubezpieczenia społeczne – 57.000,00 zł., składki na Fundusz Pracy – 7.950,00 zł, wynagrodzenia bezosobowe – 100.380,00 zł., zakup materiałów i wyposażenia – 30.000,00 zł., zakup usług pozostałych – 911.500,00 zł., różne opłaty i składki – 68.000,00 zł. Ponadto jeszcze NOSiR zmniejsza dochody w § 097 o 82.500,00 zł. i w wysokości różnicy między zmniejszonymi wydatkami a dochodami 1.665.910,00 zł. następuje zwiększenie wydatków na dotacje na zadania bieżące, koszty wykonania zadań zleconych do realizacji stowarzyszenia;
  4. Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 4 przenosi kwotę 7.000,00 zł. zaplanowaną na usługi remontowe świetlic na usługi remontowe szkoły podstawowe.

 

Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski dodał, że od 1 lipca br. zmienia się sposób finansowania sportu w mieście, stąd te zmiany. Działalność sportowa prawie w całości zostaje przenoszona do klubów sportowych. NOSiR będzie się zajmował przygotowaniem obiektów, rekreacją i imprezami sportowymi.

 

W związku z powyższym radna – Angelika Sosińska spytała czy nie ma obawy na wykluczenie niektórych sekcji sportowych, które teraz prowadzi NOSiR i czy nie należy zmienić statutu ośrodka.

Burmistrz Miasta odpowiedział, że zmiana statutu NOSiR nie jest konieczna. Wszystkie sekcje sportowe pozostaną.

 

Więcej uwag nie zgłoszono. Poddana pod głosowanie Uchwała Nr XXII/ 306 /2021 w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2021 została podjęta jednogłośnie – 18 gł. – za. ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 9 )

 

Ad. 11

Podjęcie uchwały w sprawie terminów i sposobu ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez samorządowy zakład budżetowy do budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki oraz sposobu i terminu rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu.

 

Niniejszą uchwałą określa się termin i sposób ustalania wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez Miejski Zakład Oczyszczania do budżetu miasta oraz sposób i termin rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu w następujący sposób:

  1. Miejski Zakład Oczyszczania nie dokonuje zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych do budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki;
  2. w terminie do 30 czerwca roku następującego po danym roku budżetowym, Miejski Zakład Oczyszczania wpłaca do budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki nadwyżkę środków obrotowych ustaloną zgodnie z § 43 ust. 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej, bez uwag.

Uchwała Nr XXII/ 307 /2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie. ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 10 )

 

Ad. 12

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 dotyczy wniosku Nr RPMA.05.03.00-14-i371/20 pt. „Modernizacja i adaptacja historycznego obiektu  Miejskiej i

Powiatowej Biblioteki Publicznej na potrzeby Wystawy Dziejów Miasta Nowy Dwór Mazowiecki”

 

Uchwała dotyczy wyrażenia zgody na przystąpienie do realizacji zadania w ramach Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych dotyczącego projektu Nr RPMA.05.03.00-14-i371/20 pt. „Modernizacja i adaptacja historycznego obiektu  Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej na potrzeby Wystawy Dziejów Miasta Nowy Dwór Mazowiecki” realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej, oprócz Komisji Finansów, która nie rozpatrywała sprawy.

Uchwała Nr XXII/ 308 /2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie. ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 11 )

 

Ad. 13

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za 2020 rok.

 

Przedmiotową uchwałą Rada Miejska przyjmuje ocenę zasobów pomocy społecznej Gminy Nowy Dwór Mazowiecki przygotowaną w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.

Uwagi do projektu uchwały zgłosili:

         Radna – Angelika Sosińska zwróciła uwagę, że w projekcie jest nieaktualna podstawa prawna, którą należy zmienić przed głosowaniem. Poza tym odniosła się do wniosków końcowych zawartych w przedłożonym dokumencie, których uwzględnienie jest bardzo istotne. M.in. stwierdziła, iż istnieje potrzeba zwiększenia liczby rodzin będących pod opieką asystenta rodziny, obecnie nie ma tendencji wzrostowej. Należy również zwiększyć liczbę kontraktów socjalnych oraz włączać seniorów w jak najszerszym zakresie w aktywizację społeczną.

         Radny – Sławomir Michałowski stwierdził, że niepokojący jest drastyczny wzrost liczby rodzin przypadających na jednego pracownika socjalnego w 2020r. Czy nie wpłynęło na to zmniejszenie liczby zatrudnionych pracowników w OPS?

         Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski wyjaśnił, że 2020 rok był nietypowym, ze względu na początek pandemii. Przedstawione w materiale liczby nie są standardowe, nie są porównywalne z rokiem poprzednim. Z powodu COVID-19 zmniejszyła się m.in. liczba kontraktów socjalnych, ponieważ w kraju były wprowadzone obostrzenia i nie było możliwości kontaktów z klientami. Z tego samego powodu zwiększyła się liczba osób potrzebujących pomocy.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej, bez uwag.

Po dopisaniu do podstawy prawnej aktualnych dzienników ustaw, projekt uchwały został poddany pod głosowanie.

Uchwała Nr XXII/309 /2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie.  ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 12 )

 

Ad. 14

Podjęcie uchwały w sprawie określenia wzoru wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego oraz wzoru deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego.

 

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej, bez uwag.

Uchwała Nr XXII/ 310 /2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie – 18 gł. ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 13 )

 

Ad. 15

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia projektu Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Nowy Dwór Mazowiecki.

 

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej, bez uwag.

Radny – Sławomir Michałowski zwrócił uwagę, że w § 58, w którym określa się uprawnionych do poboru wody na cele przeciwpożarowe, nie ma wymienionej OSP-RW.

Burmistrz Miasta wyjaśnił, że nie chodzi tu o konkretną jednostkę, tylko o rodzaj jednostki, ale uwagę przyjął na przyszłość.

Uchwała Nr XXII/ 311 /2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie.  ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 14 )

 

Ad. 16

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na podwyższenie kapitału zakładowego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

 

Przedmiotowa uchwała dotyczy wyrażenia zgody na podwyższenie kapitału zakładowego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z kwoty  30 227 620,50 zł  do kwoty 31 917 847,50 zł, tj. o kwotę 1 690 227,00 zł netto.

 

         Podwyższenie następuje przez podwyższenie wartości nominalnej każdego udziału o kwotę 75,88 zł, tj. z kwoty  1 357,02 zł każdy do kwoty  1 432,90 zł.

Podwyższenie kapitału zakładowego następuje przez wniesienie wkładu pieniężnego o wartości 184,00 zł i wkładu niepieniężnego (aportu) o wartości netto 1 690 043,00 zł.

W skład wkładu niepieniężnego (aportu) wchodzi prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działki  nr ewid.  34/13 o pow. 0,0159 ha, 36/7 o pow. 0,0467 ha, 37/7 o pow. 0,0347 ha, 38/8 o pow. 0,0786 ha, 39/9 o pow. 0,0738 ha, 40/19 o pow. 0,0732 ha, 40/21 o pow. 0,0780 ha, 41/6 o pow. 0,0409 ha, 42/6 o pow. 0,0428 ha, 43/6 o pow. 0,0920 ha, 44/10 o pow. 0,0585 ha, 45/4 o pow. 0,0132 ha, 46/10 o pow.0,0122 ha, 47/6 o pow. 0,0249 ha,  40/23 o pow. 0,0207 ha, 41/8 o pow.0,0103 ha,  42/8 o pow. 0,0105 ha (łącznie: 0,7269 ha) w obrębie  0039 9-02, położonej w Nowym Dworze Mazowieckim.

 

 Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej, bez uwag.

Uchwała Nr XXII/ 312 /2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie. ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 15 )

 

Ad. 17

Podjęcie uchwały w sprawie określenia sezonu kąpielowego oraz wykazu kąpielisk  na terenie Gminy Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2021.

 

W niniejszej uchwale określa się, iż sezon kąpielowy na terenie kąpielisk trwać będzie od 1 lipca do 31 sierpnia 2021 roku.

Na terenie Gminy Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2021 ustala się następujące kąpieliska :

  1. „Kąpielisko przy Targowisku Miejskim w Nowym Dworze Mazowieckim”, którego organizatorem jest Nowodworski Ośrodek Sportu i Rekreacji, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki ul. Sportowa 66     – obejmujące do 100 m długości linii brzegowej o przewidywanej maksymalnej liczbie osób korzystających dziennie z kąpieliska szacowanej na około 200 osób.

 

  1. „Kąpielisko przy Nowodworskim Wodnym Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym”, którego organizatorem jest Nowodworski Ośrodek Sportu i Rekreacji, 05-100 Nowy Dwór Mazowiecki ul. Sportowa     66  – obejmujące do 50 m długości linii brzegowej o przewidywanej maksymalnej liczbie osób korzystających dziennie z kąpieliska szacowanej na około 150 osób.

 

Odnośnie kąpielisk radni ( Angelika Sosińska i Tomasz Reginis) zgłosili potrzeby: ustawienie innych toalet niż TOI TOI, ponieważ mieszkańcy korzystają z nich niechętnie, wydłużenie drewnianego pomostu na kąpielisku przy targowisku oraz zakup 2-ch zjeżdżalni dmuchanych na kąpielisko przy targowisku.

 Burmistrz Miasta wyjaśnił radnym, że takie toalety są powszechnie stosowane i na razie muszą wystarczyć. Może w przyszłości uda się zrobić inne, w ramach zagospodarowania brzegów rzeki. Jeśli chodzi o zakup dmuchanych zjeżdżalni, to w tak krótkim czasie może się nie udać je zakupić. Natomiast drewniany pomost jest pomysłem dyrektora NOSiR, więc może uda się go przedłużyć.

 

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej, bez uwag.

Uchwała Nr XXII/ 313 /2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie.  ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 16 )

 

Ad. 18

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.

 

         Projekt uchwały dotyczy wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki,  położonej w Nowym Dworze Mazowieckim, oznaczonej nr ewid.   7/4 o pow. 0,0026 ha, 7/5 o pow. 0,0037 ha, 8/1   o pow. 0,0017  ha   w obrębie geodezyjnym  0032 8-06  przy ul. Sukiennej.

Zbycie nieruchomości następuje w celu poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej, oznaczonej jako dz. nr ewid. 7/3, 9/2, 9/7, 7/7, 7/6, 9/6, 8/2. Nieruchomość położona jest na terenie  zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej.

 

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej, bez uwag.

Uchwała Nr XXII/ 314 /2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie.  ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 17 )

 

Ad. 19

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

 

Projekt uchwały dotyczy wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości gruntowej oznaczonej jako działki nr ewid. 6/3 o pow. 0,1718 ha, 8/6 o pow. 0,4527 ha, 10/1 o pow. 0,1882 ha, 11/1 o pow. 0,1945 ha, 18/2 o pow. 0,0476 ha, 20/2 o pow. 0,0891 ha, 24/2 o pow. 0,0141 ha, 26/10 o pow. 0,5930 ha, 13/1 o pow. 0,0110 ha,  13/3 o pow. 0,0238 ha  obr. 30 8-04, położonej w Nowym Dworze Mazowieckim ograniczonym prawem rzeczowym, tj. nieodpłatnym prawem użytkowania na czas nieoznaczony na rzecz Stowarzyszenia Ogrodowego „PESTKA” z siedzibą w Nowym Dworze Mazowieckim.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej, bez uwag.

Uchwała Nr XXII/ 315 /2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie. ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 18 )

 

Ad. 20

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

 

     Projekt uchwały dotyczy wyrażenia zgody na obciążenie   nieruchomości oznaczonej jako działka nr ewid.  5/250, położonej w   Nowym Dworze Mazowieckim w obrębie 0050 12-04, poprzez ustanowienie służebności  przesyłu sieci elektroenergetycznej (linii kablowej średniego napięcia) na rzecz PGE Dystrybucja S.A.  Budowa sieci   elektroenergetycznej w postaci linii kablowej średniego napięcia na ww. działce ma stworzyć możliwość przyłączenia do sieci  budynków wielorodzinnych przy ul. rtm. W. Pileckiego.

Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne Komisje Rady Miejskiej, oprócz Komisji Finansów, która nie zajmowała się tematem.

Uchwała Nr XXII/ 316 /2021 w powyższej sprawie została podjęta 17 gł. – za, przy 1 gł. – przeciw według głosowania elektronicznego, jednakże radny Adrian Zaremba zgłosił do protokółu, iż pomylił przyciski – jest : ”za”.  ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 19 )

 

Ad. 21

Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji z dnia 4 marca 2021r.

 

W dniu 4 marca 2021 r wpłynęła do tutejszego Urzędu drogą elektroniczną petycja wniesiona przez Teresę Garland – Zaprzysiężonego Prezydenta Obywatelskiej Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego w sprawie poparcia Rządu Tymczasowej Rady Stanu Narodu Polskiego Społecznego Komitetu Konstytucyjnego.

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji rozpatrzyła sprawę i uznała, że petycja nie zasługuje na uwzględnienie, ponieważ: Zgodnie z art. 7 Konstytucji RP organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa. Konstytucja RP określa organy władzy publicznej i sposób ich wyboru (art. 8 i art. 87, art. 95 i n.  Konstytucji RP). Art. 235 Konstytucji RP określa tryb jej zmiany. W związku z powyższym Rada Miejska nie ma uprawnień do zmiany zapisów konstytucji i wyboru członków jakichkolwiek organów publicznych niezgodnych z Konstytucją RP.

 

Pozostałe, merytoryczne Komisje Rady Miejskiej poparły stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

Uchwała Nr XXII/ 317 /2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie.  ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 20 )

 

Ad. 22

Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji z dnia 5 marca 2021r.

 

W dniu 5 marca 2021 r wpłynęła do tutejszego Urzędu pismo w sprawie uchwalenia przepisów zakazujących, na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki, sprzedaży towarów i płynów jednorazowych w plastikowych opakowaniach.

Pismo zostało zakwalifikowane, jako petycja na podstawie art. 3 ustawy o petycjach  z dnia 11 lipca 2014r. Dz.U z 2018r. poz. 870 (O tym, czy pismo jest petycją, decyduje treść żądania, a nie jego forma zewnętrzna) oraz z art. 2 ust. 3 ustawy o petycjach (przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji).

Stosownie do postanowień art. 18b ust. 1 ustawy z 8.marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U.2020 poz. 713 t.j.)  Rada gminy rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych; wnioski oraz petycje składane przez obywateli; w tym celu powołuje komisję skarg, wniosków i petycji.

Zasady składania i rozpatrywania petycji oraz sposób postępowania organów w sprawach dotyczących petycji określa ustawa z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach (Dz. U. 2018 poz. 870).

W petycji z dnia  5 marca 2021 roku złożonej w interesie publicznym autorzy apelują o rozważenie uchwalenia uchwały zakazującej na terenie powiatu nowodworskiego sprzedaży towarów i płynów w jednorazowych plastikowych opakowaniach.

Rada Miejska w Nowym Dworze Mazowieckim uznaje żądanie za bezzasadne z następujących przyczyn:

Przede wszystkim skierowanie tak sformułowanej petycji do Rady Miejskiej, stanowi ominięcie przewidzianej w/w przepisami procedury inicjatywy uchwałodawczej. Przepisy określają zasady obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej w art. 41a ustawy o samorządzie gminnym.

Po drugie ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi określa: 1) wymagania, jakim powinny odpowiadać opakowania wprowadzane do obrotu, 2) zasady działania organizacji odzysku opakowań, 3) zasady postępowania z opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi, 4) zasady ustalania i pobierania opłaty produktowej oraz opłaty recyklingowej - w celu zmniejszenia ilości i szkodliwości dla środowiska materiałów i substancji zawartych w opakowaniach i odpadach opakowaniowych oraz ilości i szkodliwości dla środowiska opakowań i odpadów opakowaniowych na etapie procesu produkcyjnego, wprowadzania do obrotu, dystrybucji i przetwarzania, w szczególności przez wytwarzanie czystych produktów i stosowanie czystych technologii (art 1 ust. 1).

Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi określa prawa i obowiązki przedsiębiorców.  Tym samym na gruncie przepisów ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi obowiązujących na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została uregulowana kwestia stosowania w obrocie gospodarczym (także sprzedawania), opakowań, w tym toreb na zakupy z tworzywa sztucznego, a także związane z tym prawa i obowiązki przedsiębiorców, jak również zasady postępowania z tymi opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi.

Wobec tego nie ma podstaw prawnych do podjęcia dodatkowych rozstrzygnięć w sprawie, albowiem materia objęta petycją jest już uregulowana w wyżej wymienionych przepisach wyższego rzędu.

Pozostałe, merytoryczne Komisje Rady Miejskiej poparły stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.

Uchwała Nr XXII/ 318 /2021 w powyższej sprawie została podjęta 17 gł. – za, przy 1 gł. nieoddanym według głosowania elektronicznego. Przewodniczący Rady poprosił o zapisanie w protokóle, że był „za”, ale za wcześnie wcisnął przycisk. ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 21 )

 

Ad. 23

Informacja o pracy Burmistrza Miasta między sesjami.

 

         Przed rozpoczęciem niniejszego punktu Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Bisialski przekazał prowadzenie dalszych obrad Wiceprzewodniczącej Grażynie Nadrzyckiej.

( obecnych radnych – 17 )

 

         Ze sprawozdaniem ( załącznik nr 22 ) Burmistrza Miasta nt. zadań realizowanych w Urzędzie Miejskim w kwietniu 2021 roku radni zapoznali się na spotkaniach swoich Klubów i indywidualnie.

         Radny – Sławomir Michałowski zwrócił się o udzielenie szerszych informacji na temat realizacji spraw z zakresu działalności Wydziału Gospodarki Komunalnej.

         Dodatkowe wyjaśnienia udzielone przez Burmistrza Miasta zostały przyjęte do wiadomości.

        

Ad. 24

Informacja o pracy Rady Miejskiej między sesjami.

 

         Wiceprzewodnicząca Rady poinformowała, że w okresie od 29 kwietnia do 8 czerwca 2021r. odbyło się  8 posiedzeń stałych komisji Rady Miejskiej.

         W tym okresie Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady oraz radni w związku z pandemią COVID – 19, w ograniczony sposób uczestniczyli w spotkaniach i zebraniach organizowanych przez zarządy osiedli, instytucje oraz stowarzyszenia działające na terenie Nowego Dworu Mazowieckiego.

 

         Ponadto Wiceprzewodnicząca odczytała pisma dotyczące zmian w składach Klubów Radnych tj.:

  1. Radne: Monika Gluba-Stasiak i Angelika Sosińska wystąpiły z Klubu Radnych Nowodworscy.pl. i wstąpiły do Klubu Radnych ZJEDNOCZENI, który został założony z dniem 10 marca 2021r. Przewodniczącym Klubu został Michał Świokło, a członkami: Angelika Sosińska (Wiceprzewodnicząca), Mirosława Boroń, Monika Gluba-Stasiak, Agnieszka Kowalska, Marcin Ozdarski.
  2. Radni: Beata Rusek, Agnieszka Kubiak-Falęcka i Sławomir Michałowski założyli Klub Radnych NIEZALEŻNI. Przewodniczącą klubu została Beata Rusek.

 

Ad. 25

Interpelacje i zapytania radnych.

 

Nie zgłoszono.

 

Ad. 26

Sprawy różne.

 

         W tym punkcie porządku obrad radni zgłaszali różne pytania i uwagi, na które odpowiadał Burmistrz Miasta. Do rozpatrzenia i ewentualnej realizacji zostały przyjęte n/w sprawy:

 

  1. Radna – Agnieszka Kowalska zgłosiła, co  następuje:
  1. kiedy zostanie rozwiązany problem z doprowadzeniem wody i kanalizacji do ul. Zielonej i budynku przy ul. J. Nałęcza?
  2. mieszkańcy budynków przy ul. Kadetów pytają czy jest szansa na częściowe dofinansowanie wymiany okien?
  3. prośba o interwencję w sprawie gromadzenia gruzu na posesji przy ul. Obwodowej i powstawania obok dzikich wysypisk;
  4. czy planowane jest wykonanie dokumentacji technicznej na remonty dróg?

 

  1. Radna – Angelika Sosińska :
  1. upomniała się o podłączenie do kanalizacji budynku komunalnego przy ul. Nałęcza 35;
  2. zgłosiła prośbę mieszkańców o skuteczniejsze interwencje w sprawie notorycznego zakłócania porządku publicznego po otwarciu sklepu nocnego przy ul. Warszawskiej 27;
  3. zgłosiła potrzebę zorganizowania w okresie letnim półkolonii dla dzieci na bazie szkół;
  4. zgłosiła prośbę o spowodowanie przeprowadzenia remontu chodnika, znajdującego się w pasie zieleni ul. Boh. Modlina ( w okolicy przystanku autobusowego, po stronie Manhattanu);
  5. ponowiła prośbę o wymalowanie pasów na miejscach parkingowych przy ul. Mazowieckiej 3;
  6. zgłosiła potrzebę zainstalowania luster drogowych na skrzyżowaniach: ul. Leśnej z ul. Przemysłową i ul. Leśnej z ul. Towarową;
  7. zapytała czy został rozpoczęty proces powołania Rzecznika Praw Ucznia, zgodnie z ubiegłorocznym wnioskiem Młodzieżowej Rady Miejskiej?

 

Ad. 27

         Na tym Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej zamknęła XXII Sesję Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 8 czerwca 2021r. ( godz. 13:52)

 

Protokółowała:

Julita Michałowska

Przewodniczący Rady Miejskiej

Krzysztof Bisialski

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Grażyna Nadrzycka

Wytworzył:
Julita Michałowska
(2021-06-08)
Udostępnił:
Wioleta Śmietańska
(2021-12-03 14:02:34)
Ostatnio zmodyfikował:
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki