Protokół Nr XXVIII/2021 z XXVIII - Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 29 listopada 2021 roku

OR.0002.28.2021

Protokół Nr XXVIII/2021 z XXVIII - Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 29 listopada 2021 roku

 

Stan radnych – 21. Obecnych na Sesji – 17

Godzina rozpoczęcia: 10:10

Nieobecni radni: Agnieszka Kubiak-Falęcka, Agnieszka Kowalska, Angelika Sosińska, Beata Rusek.

 

Ad. 1,2,3

Wszyscy radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami na sesję.

Na podstawie obecności radnych stwierdzono prawomocność obrad.

Obrady otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski, przywitał wszystkich zebranych, prosząc o zachowanie dystansu i reżimu sanitarnego.

         Wiceprzewodniczący Jerzy Plackowski - przeczytał wniosek Burmistrza Miasta o wprowadzenie do porządku obrad w punkcie 13. projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2021. (Lista obecności, zaproszenie wraz z porządkiem  i wnioskiem stanowią załącznik nr 1).

         Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski zaproponował aby dodać punkt z wniosku w punkcie 13.

Wniosek został poddany pod głosowanie, w wyniku którego stosunkiem głosów: 17 - za, punkt został wprowadzony do porządku obrad jako pkt. 13. (protokół głosowania stanowi zał. nr 2).

 

Radny Marcin Ozdarski – zgłosił wnioski o poprawki do proponowanego porządku obrad:

1)       o zdjęcie z porządku obrad według pierwotnego porządku pkt. od 37 do 44, a według nowego porządku od pkt. 38 do pkt. 45, do czasu uchwały co do danej lokalizacji  danego podmiotu nie wykluczy procedowania nad innym podmiotem w tej samej lokalizacji.

2)        W punkcie 45. ( pierwotnego porządku) w sprawie złożonych wniosków, a w tytule przekazania wniosków.

3)        W pkt. 36 (pierwotnego porządku), czy jest już jasne stanowisko Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wynagrodzenia Burmistrza, w sprawie dodatku funkcyjnego.

 

Odpowiedzi udzielił radca prawny - Piotr Zdziebłowski – w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta, nie chodzi o dodatek funkcyjny tylko o dodatek o wysługę lat. Wątpliwości rozwiało Ministerstwo Polityki Społecznej, iż dodatku za wysługę lat nie wlicza się do ustalenia maksymalnej kwoty wynagrodzenia, zgodnie z art. 36 ustawy o pracownikach samorządowych. Projekty uchwał dotyczące kasyn były  sprawdzane pod kątem formalno-prawnym, są one poprawne. Punkt dotyczący uchwały w sprawie złożonych wniosków mówi o tym, że w związku ze złożonymi wnioskami i brakiem właściwości rady, wnioski zostaną przekazane do organu właściwego. W tej sytuacji nie ma konieczności zmiany redakcji zapisów w porządku obrad.

 

 Następnie Wiceprzewodnicząca Grażyna Nadrzycka poinformowała, iż na komisjach merytorycznych były szczegółowo omawiane kwestie w sprawie opinii o lokalizacji kasyn.

 

Radny Marcin Ozdarski- podtrzymuje wniosek w sprawie zdjęcia pkt. od 38 do 45 według nowego porządku, pozostałe wnioski wycofuje.

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek radnego o zdjęcie pkt. od 38 do 45 z porządku obrad.

Stosunkiem głosów: 4 gł. – za, 13 gł. – przeciw wniosek został oddalony (protokół głosowania stanowi zał. nr 3). 

Nowy porządek obrad w brzmieniu:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Przyjęcie protokołów z XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI Sesji Rady Miejskiej.
  5. Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki na 2022r.
  6. Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych na 2022 r.
  7. Podjęcie uchwały w sprawie opłaty targowej.
  8. Podjęcie uchwały zmieniającej w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki energetycznej finansowanej ze środków Funduszu Powierniczego Województwa Mazowieckiego.
  9. Debata nad projektem budżetu miasta na rok 2022.
  10. Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na lata 2022-2041
  11. Podjęcie Uchwały Budżetowej Miasta  Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2022.
  12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na lata 2021 - 2041.
  13. Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2021.
  14. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu dofinansowania zadań z zakresu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasto Nowy Dwór Mazowiecki z wykorzystaniem środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na lata 2022-2032.
  15. Podjęcie uchwały w sprawie uzgodnienia przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych pomników przyrody- drzew gatunku dąb szypułkowy, rosnących w nier. 19 obręb 8-08 przy ul. Paderewskiego 9 w Nowym Dworze Mazowieckim.
  16. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zadania powiatowego przez gminę polegającego na zimowym utrzymaniu dróg powiatowych na obszarze Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
  17. Podjęcie uchwały w sprawie określenia rodzajów świadczeń oraz warunków i sposobu ich przyznawania w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli szkół  i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Nowy Dwór Mazowiecki.
  18. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami na 2022 rok.
  19. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2022.
  20. Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania  i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi i pomocy rzeczowej oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, a także trybu ich pobierania.
  21. Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie  powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowiecki i nadania jej statutu.
  22. Podjęcie uchwały w sprawie regulaminu parkingu działającego w systemie ,,Parkuj i Jedź’’ przy ul. Morawicza w Nowym Dworze Mazowieckim.
  23.  Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Miasta Nowy Dwór Mazowiecki do Stowarzyszenia Gmin „Metropolia Warszawa”.
  24. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiących własność gminy na czas oznaczony do lat trzech (grunt przyległy, garaże, pawilony, parkingi, reklamy, ogródki działkowe, inny cel).
  25. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiących własność gminy na czas oznaczony do lat trzech (ul. Kopernika).
  26. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiących własność gminy na czas oznaczony do lat trzech (Młodzieżowa).
  27. Podjęcie uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy  dzierżawy  na okres dłuższy niż 3 lata (ul. Gen. Thomme).
  28. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości oraz wyrażenia zgody na udzielenia bonifikaty (ul. Źródlana 28).
  29. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości oraz wyrażenia zgody na udzielenia bonifikaty (ul. Źródlana 14).
  30. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości oraz wyrażenia zgody na udzielenia bonifikaty (ul. Akacjowa 39).
  31. Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości oraz wyrażenia zgody na udzielenia bonifikaty (ul. Na Skarpie 1).
  32. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości (ul. Nowodworska).
  33. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości (ul. Daszyńskiego).
  34. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy, Miasta Nowy Dwór Mazowiecki (ul. Towarowa).
  35. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na podwyższenie kapitału zakładowego Zakładu Energetyki Cieplnej Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Aport).
  36. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad diet radnych.
  37. Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki Pana Jacka Kowalskiego.
  38.  Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry (1 CASINO – ul. Szpitalna).
  39. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry (2 CASINO ul. Bema).
  40. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry (3 BOOKMACHER ul. Szpitalna).
  41. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry (4 BOOKMACHER – ul. Bema).
  42. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry (5 PROVITEL- ul. Szpitalna).
  43. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry (6 PROVITEL – ul. Bema).
  44. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry (7 ARMINOTTO – u. Szpitalna).
  45. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry (8 ARMINOTTO – ul. Bema).
  46. Podjęcie uchwały w sprawie złożonych wniosków.
  47. Sprawozdanie o pracy Burmistrza Miasta między sesjami.
  48. Informacja o pracy Rady Miejskiej między sesjami.
  49. Interpelacje i zapytania radnych.
  50. Sprawy różne.
  51. Zamknięcie sesji.

 

Ad. 4

Przyjęcie protokołów z Sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że w okresie między sesjami nie zgłoszono uwag do protokołów z XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI Sesji Rady Miejskiej, po czym poddał pod głosowanie wniosek o ich przyjęcie.

W wyniku głosowania, Protokoły  Nr XXII, XXIII, XXIV, XXV, XXVI z Sesji Rady Miejskiej w. zostały przyjęte 16 gł. – za, przy 1 gł. nieoddanym. (protokół głosowania stanowi załącznik nr 4).

 

Ad. 5
         Podjęcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki na 2022r.

         Wiceprzewodniczacy Rady - Roman Biliński zgłosił wniosek o nieczytanie treści uchwał w całości.

         Wniosek został przyjęty 14 gł. – za, przy 3 gł. nieoddanych.

(protokół głosowania stanowi do niniejszego protokołu załącznik nr 5).

Głosowanie przebiegło z błędem urządzenia. Radna Monika Gluba-Stasiak  była ,,za”, co potwierdziła osobiście i o taki zapis do protokołu poprosił Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski.

Przedstawione w projekcie uchwały stawki podatku od nieruchomości  na terenie Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na 2022 proponuje się ustalić na poziomie maksymalnych ogłoszonych przez Ministra Finansów na rok 2021 r. co daje wzrost stawek  średnio o 3,70%.

        

         Radny - Marcin Ozdarski zapytał o wzrost podatku w roku 2022 przy proponowanych stawkach w stosunku do roku 2021. Czy wskaźniki dotyczące metraży zostały przyjęte na tym samym poziomie, czy zostały zwiększone i szacunkowo w których pozycjach.

Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odpowiedział, że brane pod uwagę są deklaracje złożone. Korzystając z bieżącej bazy danych naszych podatników naliczane są ilości metrów kwadratowych w poszczególnych grupach podatkowych.

Pani Skarbnik - Anna Palczowska poinformowała o kwocie podatku uzyskanego od osób fizycznych w kwocie 174435,93 zł oraz od osób prawnych w kwocie 479132,72 zł, przy stanie na dzień 30 września.

Komisje merytoryczne Rady Miejskiej zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie.

Poddana pod głosowanie Uchwała Nr XXVIII/344/2021 została podjęta stosunkiem głosów: 15 gł – za,1 gł – wstrzym. się, 1 gł – nie oddany, przy obecności 17 radnych. (uchwała i  protokół głosowania stanowią zał. nr 6).

 

Ad. 6

         Podjęcie uchwały w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych na 2022 r.

Niniejszą uchwałą określa się stawki roczne podatku od środków transportowych z uwzględnieniem: rodzaju pojazdu, wieku pojazdu, dopuszczalnej masy całkowitej, liczby osi, zawieszenia, liczby miejsc do siedzenia oraz wpływu na środowisko, w wysokościach określonych w załącznikach 1 – 7 do uchwały.

Przedstawione w projekcie uchwały stawki podatku na 2022 r., pozostają na poziomie stawek obowiązujących w roku 2021 r.

          Radny Marcin Ozdarski zapytał czy z pespektywy kilku lat utrzymywanie podatków od środków transportowych na tym samym poziomie przekłada się na zwiększanie przychodów z tego tytułu oraz na jakiej wysokości są zaplanowane przychody w roku 2022.

Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odpowiedział, iż w tegorocznym budżecie jest to kwota 5 mln zł, a w przyszłorocznym budżecie mamy przewidziane 7 mln zł.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Po odczytaniu treści uchwały Nr XXVIII/345/2021 uchwała w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 16 gł – za, 1 gł  – nie oddany. (uchwała i  protokół głosowania stanowią zał. nr 7).

 

Ad. 7

         Podjęcie uchwały w sprawie opłaty targowej.

         Powodem podjęcia podwyższenia stawek jest fakt, iż w przeciągu ostatnio obowiązujących stawek opłaty targowej, koszty utrzymania wzrosły. Ostatnie zmiany stawek opłaty targowej miały miejsce w 2011 roku.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

         Uchwała Nr XXVIII/346/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 14 gł – za, 2 gł. – wstrzm. się,  1 gł – nie oddany. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 8).

 

Ad. 8

Podjęcie uchwały  zmieniającej w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki energetycznej finansowanej ze środków Funduszu Powierniczego Województwa Mazowieckiego

         W związku ze zmianą oprocentowania i harmonogramu spłat konieczna jest zmiana uchwały w zakresie okresu spłat, kwot poszczególnych rat i kwot odsetek w poszczególnych latach. Na podstawie zmienianej uchwały, zgodnie z Wieloletnią Prognozą Finansową na lata 2021-2041 i Umową Pożyczki Nr ENERG/01/06/2021 z dnia 22.06.2021 r., Miasto Nowy Dwór Mazowiecki zaciągnęło pożyczkę długoterminową na zadanie inwestycyjne „Modernizacja oświetlenia ulicznego w Gminie Nowy Dwór Mazowiecki”. Na wniosek Miasta, Mazowiecka Agencja Energetyczna wyraziła zgodę na przesunięcie terminu realizacji zadania do 31.10.2022 r., w wyniku czego nastąpiła zmiana harmonogramu spłat pożyczki.

         Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odpowiadając na pytanie Radnego Marcina Ozdarskiego podkreślił, iż jest to duże zadanie.  Inwestycja obejmuje wszystkie dzielnice Miasta. Po rozstrzygnięciu przetargu i wyłonieniu wykonawcy będzie możliwy ostateczny termin zakończenia umowy. Całkowity koszt obsługi pożyczki przez okres 20 lat wyniesie 60156 zł.

Następnie, po wysłuchaniu pozytywnych opinii Komisji Rady Wiceprzewodniczący Rady –  Jerzy Plackowski odczytał projekt uchwały.

         Uchwała Nr XXVIII/347/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 16 gł – za, 1 gł – nie oddany. (uchwała i  protokół głosowania stanowią zał. nr 9).

 

Ad. 9

Debata nad projektem budżetu miasta na rok 2022.

Radni otrzymali w formie pisemnej do zapoznania się, przeanalizowania na posiedzeniach komisji oraz wydania opinii  - n/w Zarządzenia Burmistrza Miasta:

  • Nr 152/2021 z dnia 15 listopada 2021r. w sprawie projektu Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki. (zał. nr 10)
  • Nr 153/2021 z dnia 15 listopada 2021r. w sprawie projektu uchwały budżetowej na rok 2022. (zał. nr 10)
     

W debacie nad projektem budżetu miasta na rok 2022 udział wzięli radni:

Wiceprzewodniczacy Rady - Roman Biliński poruszył następujące kwestie:

  • w planie zabezpieczone są środki 1 mln 900 tys., między innymi na remonty budynków komunalnych, lecz bez uszczegółowienia. Tak więc w imieniu własnym jak i mieszkańców z ulicy Chryzantemy 1, zwraca się z prośbą o uwzględnienie remontu przy tej ulicy, w zakresie jaki był omawiany na spotkaniu z mieszkańcami.
  • brak w planie budżetu zadania dotyczącego modernizacji Placu Solnego.
     

     Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odniósł się do wypowiedzi radnego, iż środki na tym paragrafie służą pokryciu udziału w funduszach remontowych wspólnot mieszkaniowych. W ostatnich dwóch latach wydano największe środki w historii miasta na modernizację zasobu komunalnego. Burmistrz podkreślił, że zadanie ,,Bulwary”  w kolejnych etapach realizacji inwestycji przewiduje również prace nad częściową modernizacją Placu Solnego. Mimo to podziela pogląd, aby pozyskiwać inne, dodatkowe środki zewnętrze na ten cel.

 

          Radny Marcin Ozdarski - odnosząc się do budżetu stwierdził, że jest on fatalny i tragiczny. Nie zazdrości realizacji takiego budżetu biorąc pod uwagę deficyt, kredyt i zadłużenie miasta, było to do przewidzenia. Budżet, który stoi pod znakiem podwyżek dla wszystkich: mieszkańców, podatników, radnych i burmistrza, a także diet i pensji. Budżet stagnacji, a nie rozwoju miasta - bez inwestycji - budżet przetrwania 2022 roku. Załącznik planów inwestycyjnych nie przewiduje żadnych kluczowych inwestycji.

Według radnego powiat przekazuje miastu zadania bez adekwatnego pokrycia finansowego tj. utrzymanie dróg powiatowych czy prowadzenie biblioteki powiatowej.

Kolejną poruszoną kwestią jest przeznaczenie 2,5 mln zł na remont budynku urzędu miejskiego. Według radnego są inne, pilniejsze lokalizacje wymagające remontu czy inwestycji.

Kończąc wypowiedź stwierdził, że do końca tej kadencji budżetu nadwyżkowego to już chyba raczej nie będzie.

Stan Radnych  – 18. Osób. Przybyła Beata Rusek

         Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski dziękując radnym za odpowiedzialne podejście do budżetu stwierdził, iż prognozy dla całego samorządu na lata 2023 i 2024 wyglądają zdecydowanie gorzej niż w latach ubiegłych. Praca wykonywana pod kierownictwem Pani Skarbnik polega na tym, aby zrealizować jak najwięcej oczekiwań mieszkańców, tworząc  zadania najbardziej potrzebne i najbardziej oczekiwane, jednocześnie idąc w kierunku rozwojowym. Zdobycie środków zewnętrznych też jest złożonym procesem, od pracy nad projektem, do złożenia wniosku, po realizację. W kolejnym roku będziemy realizowali projekty, które będą służyć mieszkańcom do spędzania wolnego czasu i aktywnej rekreacji. To jest kierunek, którym chcemy zmierzać. Chcemy zapewnić ciekawe miejsca do rekreacji dla mieszkańców, ale również turystów. Poinformował, że szukamy dodatkowych środków zewnętrznych, aby realizować potrzeby infrastrukturalne. Natomiast środki przeznaczone na remont budynku urzędu były od wielu lat wstrzymywane. Środki  przeznaczone są na dostosowane budynku do przepisów prawa budowlanego.

Burmistrz podziękował za składane wnioski. Są one pomocne przy realizacji budżetu. Na ich podstawie wiadomo jakie są oczekiwania mieszkańców. Wszystkie inwestycje miasto stara się zawsze realizować, o ile to możliwe. 

Kwestie kredytowe  to kwestie modelu finansowego. Aby móc  zrealizować zadania inwestycyjne należy korzystać z kredytów. Rozbudowano strukturę miasta, szczególnie infrastrukturę sportową, kulturalną, oświatową. Wymagają one również kosztów związanych z utrzymaniem. Powiat przekazuje środki do realizacji zadań tj. utrzymanie dróg powiatowych znajdujących się na terenie miasta czy też Bibliotekę Miejską.
 

         Radny Marcin Ozdarski - zadał dodatkowe pytania:

1) Ile wniosków wpłynęło w roku 2021 do budżetu na rok 2022 i ile z tych wniosków zostało uwzględnionych?

2) Czy w budżecie w wydatkach osobowych jest przewidziany wzrost wynagrodzenia i pochodnych dla kierowników jednostek podległych (OPS, MZO, Biblioteka, NOK) w porównaniu do 2021 roku?

3) W związku z utrzymującym się stanem pandemii, czy byłaby możliwość prowadzenia sesji w trybie zdalnym/hybrydowym i czy w 2022 roku środki na ten cel zostały ujęte?

         Następnie Burmistrz udzielił wyjaśnień: iż, nie jest w stanie podać dokładnej ilości wniosków - ale jest to około kilkudziesięciu. Zgodnie z procedurą po uchwaleniu budżetu do wnioskodawców będzie skierowana odpowiedź, które zadania w całości lub części będą realizowane. Jeśli chodzi o wydatki osobowe w jednostkach to  wzrasta wynagrodzenie minimalne. Planując takie wydatki na rok przyszły należało zaplanować również przewidywany wzrost na wynagrodzenia osobowe, jak i  na wydatki majątkowe czy bieżące. Kwota minimalna została zwiększona ze względu na inflację, więc te wydatki na pewno będą większe.

         Radna Justyna Paszkiewicz – podziękowała za wszystkie realizowane inwestycje w Modlinie Twierdzy.

         Radny Marcin Ozdarski - podziękował Pani Skarbnik i całemu personelowi za wytężoną pracę nad tym projektem uchwały, który pod względem merytorycznym jest bardzo dobrze przygotowany. 

         Radna Wioletta Dylewska odniosła się do punktu 46 w sprawie wniosków do komisji Skarg Wniosków i Petycji, który wpłynął od Stowarzyszenia AmimalsNDM, iż budżecie w dziale 900 rozdział 90095, są przewidziane środki na cele wskazane we wnioskach. Komisja rekomenduje  i wnioskuje o zwiększenie środków finansowych  w budżecie  na rok 2022 na bezdomne zwierzęta.

         Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski – odpowiedział że, stowarzyszenie będzie mogło się ubiegać o dotację z Urzędu Marszałkowskiego ze względów formalnych w kolejnym roku działalności stowarzyszenia.

         Na tym debata nad projektem budżetu miasta na rok 2022 została zakończona.

Przerwa w obradach godz. 11:31

Wznowienie obrad po przerwie godz. 11:48
 

Ad. 10

Podjęcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na lata 2022-2041

W tym punkcie radni nie zgłosili żadnych uwag i zapytań.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/348/2021 w  sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na lata 2022-2041, została podjęta stosunkiem głosów:  14 gł.– za, 1 gł. – przeciw, 2 gł.- wstrz. się, 1 gł. – nie oddany, na 18 obecnych radnych. (uchwała oraz uchwała RIO i protokół głosowania stanowią zał. nr 11 )

 Głosowanie przebiegło z błędem urządzenia, Radna Grażyna Brzozowska była ,,za” co potwierdziła osobiście i o taki zapis do protokołu  poprosił Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski.

 

         Skarbnik Miasta – Anna Palczowska odczytała treść Uchwały Nr 3.h./12/2021 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 25 listopada 2021r., zawierającej pozytywną opinię o przedłożonym projekcie uchwały o Wieloletniej Prognozie Finansowej  Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na lata 2022-2041.

Następnie Skarbnik Miasta odczytała treść Uchwały Nr 3.c.12/12/2021 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie  z dnia 25 listopada 2021r., zawierającej pozytywną opinię o przedłożonym projekcie uchwały budżetowej na 2022 rok oraz o możliwości sfinansowania deficytu.

 

Ad. 11

         Podjęcie Uchwały Budżetowej Miasta  Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2022.

 Komisje Rady Miejskiej zaopiniowały pozytywnie projekt budżetu miasta na rok 2022.

         Przewodniczący Komisji Finansów – Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów przyjęła projekt budżetu na rok 2022 - 5 głosami - za.

Następnie Wiceprzewodniczący Rady –  Jerzy Plackowski odczytał projekt Uchwały Budżetowej na 2022 rok.

Poddana pod głosowanie Uchwała Budżetowa Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2022  Nr XXVIII/349/2021,została podjęta stosunkiem głosów:14 gł.– za, 1 gł. – przeciw, 2 gł.- wstrz. się, 1 gł. – nie oddany

Głosowanie przebiegło z błędem urządzenia, Radna Grażyna Brzozowska była ,,za” co potwierdziła osobiście i o taki zapis do protokołu  poprosił Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski.      

(uchwała oraz uchwała RIO i protokoły głosowania stanowią zał. nr 12)

 

Ad. 12

         Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

         Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski, odpowiedział Radnemu Marcinowi Ozdarskiemu, że na tę chwilę nie mamy informacji o ewentualnym wyroku, a środki na ewentualne sprawy sądowe są przewidziane w budżecie.

         Następnie Skarbnik Miasta – Anna Palczowska odnosząc się do pytań dotyczących zmian w WPF poinformowała, iż zwiększenie nie dotyczy roku 2021, tylko roku 2022 w kwocie ponad 9 mln, w roku 2023 ponad 2 mln. Są to wydatki niekwalifikowalne, WPF na lata 2021-2041 jest dostosowana do tego co jest zaplanowane w WPF na 2022-2041. Zadanie na zapewnienie dzieciom w wieku przedszkolnym na terenie Nowego Dworu Mazowieckiego możliwości korzystania z wychowania przedszkolnego na lata szkolne 2022-2025, w roku 2019 mieliśmy postępowanie na trzy lata, natomiast teraz będzie przeprowadzone nowe postępowanie.

        Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach merytorycznych komisji Rady Miejskiej, które nie wniosły żadnych uwag i wszystkie zmiany w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na lata 2021 – 2041 zaopiniowały pozytywnie.

Uchwała Nr XXVIII/350/2021 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki, została podjęta stosunkiem głosów: 14 gł.– za, 3 gł.- wstrz. się, 1 gł. – nie oddany, na 18 obecnych radnych. Głosowanie przebiegło z błędem urządzenia, Radna Grażyna Brzozowska była ,,za” co potwierdziła osobiście i o taki zapis do protokołu  poprosił Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski. (uchwała oraz i protokoły głosowania stanowią zał. nr 13)

 

Ad. 13

Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2021.

Proponowane zmiany w budżecie miasta zostały szczegółowo omówione na posiedzeniach merytorycznych komisji Rady. Komisje zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, bez wnoszenia uwag.

Radni nie zgłosili uwag, więc uchwała została poddana pod głosowanie.

         Uchwała Nr XXVII/ 351 /2021 w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na 2021 rok została podjęta stosunkiem głosów:  15 gł.– za, 2 gł.- wstrz. się, 1 gł. – nie oddany, na 18 obecnych radnych

Głosowanie przebiegło z błędem urządzenia, Radna Grażyna Brzozowska była ,,za” co potwierdziła osobiście i o taki zapis do protokołu  poprosił Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski. (uchwała oraz i protokoły głosowania stanowią zał. nr 14)

 

Ad. 14

Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu dofinansowania zadań  z zakresu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Miasto Nowy Dwór Mazowiecki z wykorzystaniem środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na lata 2022-2032.

         Podjęcie przedmiotowej uchwały umożliwi miastu realizację działań naprawczych w zakresu ochrony powierzchni ziemi, wynikających z zapisów przyjętej przez Sejm Rzeczpospolitej Polskiej Rezolucji z dnia 19 czerwca 1997 r. w sprawie programu wycofywania azbestu z gospodarki (M.P. Nr 38, poz. 373) oraz „Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski” przyjętego w 2002 roku, zaktualizowanego w lipcu roku 2009.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVII/352/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów:  17 gł.– za, 1 gł. – nie oddany. Głosowanie przebiegło z błędem urządzenia, Radna Grażyna Brzozowska była ,,za” co potwierdziła osobiście i o taki zapis do protokołu poprosił Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski. (uchwała i protokoły głosowania stanowią zał. nr 15).

 

Ad. 15

Podjęcie uchwały w sprawie uzgodnienia przeprowadzenia zabiegów pielęgnacyjnych pomników przyrody- drzew gatunku dąb szypułkowy, rosnących w nier. 19 obręb 8-08 przy ul. Paderewskiego 9 w Nowym Dworze Mazowieckim.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVII/353/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów:  17 gł.– za, 1 gł. – nie oddany. Głosowanie przebiegło z błędem urządzenia, Radna Grażyna Brzozowska była ,,za” co potwierdziła osobiście i o taki zapis do protokołu  poprosił Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski. (uchwała i protokoły głosowania stanowią zał. nr 16).

 

Przerwa w obradach godz. 12:21

Wznowienie obrad po przerwie godz. 12:35
 

Ad. 16

         Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia zadania powiatowego przez gminę polegającego na zimowym utrzymaniu dróg powiatowych na obszarze Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

Przyjmuje się zadanie Powiatu Nowodworskiego polegające na zimowym utrzymaniu dróg powiatowych na obszarze Miasta Nowy Dwór Mazowiecki w sezonie 2021/2022. Zadanie będzie realizowane z wykorzystaniem przekazanych przez Powiat Nowodworski środków finansowych. Zakres przejętego zadania oraz zasady jego finansowania określi stosowne porozumienie zawarte pomiędzy Zarządem Powiatu Nowodworskiego, a Burmistrzem Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/354/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 18 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 17).

 

Ad. 17

Podjęcie uchwały w sprawie określenia rodzajów świadczeń oraz warunków i sposobu ich przyznawania w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

Realizując zapis ustawowy Rada Miejska w Nowym Dworze Mazowieckim zabezpiecza corocznie środki finansowe na pomoc zdrowotną dla nauczycieli. Wysokość środków określana jest w uchwale budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Natomiast Radny -  Marcin Ozdarski  zapytał czy pracownicy żłobków także podlegają uchwale oraz zgłosił zauważone błędy pisarskie i stylistyczne w projekcie uchwały.

         Do powyższych wniosków odniósł się Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski. Pracownicy żłobków nie są pracownikami systemu oświaty, podlegają oni innej ustawie. Wypowiedź Burmistrza potwierdził Radca Prawny Piotr Zdziebłowski. Dodał, że jeśli Burmistrz poprze drobne zmiany literalne, to można głosować na projekt w tym brzmieniu.

Nikt z Radnych obecnych na sali nie zgłosił sprzeciwu do korekty błędów literalnych w projekcie uchwały.

Następnie, Wiceprzewodniczący Rady –  Jerzy Plakowski odczytał treść uchwały.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/355/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 18 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 18).

Ad. 18

         Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami  na 2022 rok.

         Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020, poz. 1057 ze zm.) nakłada na jednostki samorządu terytorialnego obowiązek uchwalania programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 wspomnianej ustawy do 30 listopada roku poprzedzającego okres obowiązywania programu. Program powstał w oparciu o uwagi i propozycje dostarczone zarówno przez wydziały Urzędu, jak i organizacje pozarządowe działające na rzecz mieszkańców Nowego Dworu Mazowieckiego.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/356/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 18 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 19).

Ad. 19

Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2022.

Przyjęcie uchwały pozwoli na wielokierunkowe działania zmierzające do zmniejszenia rozmiaru problemów społecznych mieszkańców Miasta Nowy Dwór Mazowiecki, wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, wpłynie na podniesienie świadomości społeczeństwa, na temat wagi czynników warunkujących zdrowie, pozwoli na zintegrowanie przedsięwzięć różnych podmiotów, które działają na rzecz poprawy zdrowego stylu życia społeczeństwa nowodworskiego.

Radny -  Sławomir Michałowski zgłosił wątpliwości i spostrzeżenia co do programu, pomyłek w datach. Zapytał czy wyniki badań przeprowadzonych w 2018 roku są aktualne. Radny uważa, że dokument został przygotowany niestarannie. Zasugerował, że tę uchwałę poprawioną można podjąć na końcu sesji lub przenieść ją na kolejną sesję.

         Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odpowiedział, że ten projekt należy podjąć dziś aby móc rozpocząć realizować programy, ogłosić konkursy. Opóźnianie wprowadzenia programu może skutkować tym, że po nowym roku dzieci nie będą miały możliwości dofinansowania.

         W związku z ustaleniem zajęcia stanowiska Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski, ogłosił przerwę w obradach.
 

Przerwa w obradach godz. 12:55

Wznowienie obrad po przerwie godz. 13:09

Stan Radnych 17 – obrady opuściła Radna Beata Rusek.

 

         Po przerwie głos zabrał Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski. Wyjaśnił, że daty faktycznie są z roku 2020, ponieważ takie dane są ostanie. Badania są przeprowadzane co cztery lata. W tabeli od str.14 do 23 należy poprawić datę styczeń z roku 2021 na 2022 rok. Na stronie 22 przenieść słowo „nocnej” dla prawidłowego zrozumienia tekstu. Na stronie 24: sposób sprawozdania należy poprawić rok z 2022 na 2023, ponieważ analiza w całości będzie dokonywana w roku 2023.

         Nikt z Radnych obecnych na sali nie zgłosił sprzeciwu do korekty błędów w projekcie uchwały.

         Następnie, Wiceprzewodniczący Rady –  Jerzy Plakowski odczytał treść uchwały.

Uchwała Nr XXVIII/357/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 15 gł. – za. 2 gł.- nieoddane. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 20).

 

Ad. 20

Podjęcie uchwały w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług    opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi i pomocy rzeczowej oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, a także trybu ich pobierania.

         Podjęcie takiej uchwały, jako kompetencja rady, wynika wprost z art. 50 ust. 6 z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. W proponowanej uchwale określa się cenę jednej godziny usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/358/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów 14– za, 3 gł. - nieoddane. Głosowanie przebiegło z błędem urządzenia, Radna Mirosława Boroń była ,,za” co potwierdziła osobiście i o taki zapis do protokołu  poprosił Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 21).

 

Ad. 21

Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie  powołania Młodzieżowej Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowiecki i nadania jej statutu.

         Uchwała ma na celu dostosowanie  przepisów statutu, do obecnego stanu prawnego wymagań z ustawy. 23 czerwca weszła w życie ustawa z dnia 20 kwietnia 2021 roku ,która nowelizuje zapisy w Ustawie  z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372, 1834.)dotyczące powołania młodzieżowych rad gminy ( atr. 5b),który w nowym brzmieniu stanowi, że gmina podejmuje działania na rzecz wspierania i upowszechniania idei samorządowej wśród mieszkańców gminy, w szczególności wśród młodzieży, angażując ją w sprawy dla niej istotne. 

Młodzieżowe rady zostały wyposażone w uprawnienia, dzięki którym będą mogły realnie współtworzyć lokalną  politykę, w obszarze spraw dotyczących młodzieży o charakterze konsultacyjnym, doradczym i inicjatywnym.

Dzięki zmianom, młodzież  będzie miała szersze możliwości angażowania się w życie publiczne i obywatelskie Miasta.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/359/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 14 gł. - za, 1 gł. - wstrzm.się ,2 gł. - nieoddane. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 22).

 

Ad. 22

Podjęcie uchwały  w sprawie regulaminu parkingu działającego w systemie ,,Parkuj i Jedź’’ przy ul. Morawicza w Nowym Dworze Mazowieckim.

         Celem sprawnego funkcjonowania parkingu zaplanowano wprowadzenie regulaminu. Jego zapisy pozwolą utrzymać standardy i porządek przyjęte dla tego typu obiektów, biorąc pod uwagę także zapewnienie większej rotacji pojazdów.

         Przewodnicząca Komisji Oświaty - Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja wnioskowała o zmianę w par. 4 pkt. 2 było: maksymalny czas jednorazowego parkowania nie powinien przekraczać 7 dób. Komisja wnioskowała o zmniejszenie do 2 dób.

Na pozostałych spotkaniach merytorycznych Komisji, maksymalny  czas jednorazowego parkowania był już zmniejszony w projekcie uchwały, Komisja Spraw Społecznych, Komisja Finansów i Komisja Komunalna wydały pozytywne opinie.

         Radny -  Marcin Ozdarski  zapytał jaki jest maksymalny czas parkowania w regulaminie na parkingu w Modlinie, czy budynek poczekalni czy dworca jest też elementem infrastruktury parkingu, jaką będzie pełnił funkcję, czy będą pobierane opłaty za korzystanie z sanitariatów oraz kto będzie odpowiadał za utrzymanie czystości w obiekcie.

         Burmistrz Miasta wyjaśnił, że obiekt jest elementem inwestycji parkingu. Nie jest to dworzec kolejowy w Nowym Dworze Mazowieckim, bo takie zadanie nie było realizowane. Nazywany jest poczekalnią, odpowiadając na potrzeby mieszkańców korzystających z komunikacji kolejowej. Jest to maksymalna forma obiektu jaką można było w ramach środków programu unijnego zaprojektować i wykonać. Jest to obiekt towarzyszący, z środków projektu „Parkuj i Jedź”.

         Ten temat wywiązał krótką dyskusję między radnymi Tomaszem Reginis i Michałem Świokło, o postanowieniach PKP i projektu rozbudowy linii szybkich kolei.

         Następnie Burmistrz Miasta podsumowując dyskusję stwierdził, że jeśli Nowy Dwór będzie ważnym punktem na mapie rozbudowy systemu kolejowego szybkich czy średnich prędkości, to wtedy cała infrastruktura będzie miała inny priorytet w kwestii inwestycji okołokolejowych i centralnego portu komunikacyjnego.

         Burmistrz Miasta odpowiedział na pytanie Radnego Marcina Ozdarskiego, iż w założeniach nie ma przewidzianych dochodów z tytułu pobierania opłat za wejście do toalet. Dostępność obiektu jest w całości otwarta dla mieszkańców, a za utrzymanie czystości w obiekcie będzie odpowiadało miasto.

         Następnie, Wiceprzewodniczący Rady –  Jerzy Plakowski odczytał treść uchwały.

Uchwała Nr XXVIII/360/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 23).

 

Ad. 23

         Podjęcie uchwały w sprawie przystąpienia Miasta Nowy Dwór Mazowiecki  do Stowarzyszenia Gmin „Metropolia Warszawa”.

         Stowarzyszenie „Metropolia Warszawa” integruje metropolitarną wspólnotę samorządową (członkami stowarzyszenia są Miasto Stołeczne Warszawa i gminy ościenne); umożliwia wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk; przygotowuje projekt ustawy o związku metropolitalnym w woj. mazowieckim i, co szczególnie istotne, umożliwia wspólne negocjowanie warunków pozyskiwania przez metropolię warszawską środków UE na lata 2021-2027. Ponadto zapewnia szkolenia i specjalistyczną pomoc merytoryczną w dziedzinach, będących przedmiotem zainteresowania samorządów. Zgodnie z Uchwałą nr 3/2020 Walnego Zgromadzenia Członków Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” wysokość składki członkowskiej wynosi 0,20 zł/mieszkańca wg danych GUS na koniec czerwca roku poprzedzającego ostatni zakończony rok budżetowy przed płatnością składki. 

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/361/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 24).

 

Ad. 24

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiących własność gminy na czas oznaczony do lat trzech.

         Przedmiotowe działki położone są na terenach stanowiących własność Gminy Nowy Dwór Mazowiecki,  dzierżawione pod zieleń jako grunty przyległe, garaże, pawilony, reklamy, inny cel, parkingi i ogródki działkowe - obecnie  skończyła się dzierżawa 3-letnia.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/362/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 16 gł. – za. przy 1 gł. - nie oddanym. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 25).

 

Ad. 25

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiących własność gminy na czas oznaczony do lat trzech.

         Przedmiotowa działka położona jest na terenie stanowiącym własność Gminy Nowy Dwór Mazowiecki przy ul. Mikołaja Kopernika dzierżawiona pod  parking.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/363/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów, 16 gł. – za, 1 gł. -  nie oddaym.
Głosowanie przebiegło z błędem urządzenia , Radny Michał Świokło był ,,za” co potwierdził osobiście i o taki zapis do protokołu poprosił Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski.(uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 26).

 

Ad. 26

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiących własność gminy na czas oznaczony do lat trzech (ul. Młodzieżowa).

Przedmiotowa działka, dzierżawiona pod  przyczepę gastronomiczną, położona jest na terenie stanowiącym własność Gminy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki przy ul. Młodzieżowej.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/364/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 27).

 

Ad. 27

Podjęcie uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy  dzierżawy  na okres dłuższy niż 3 lata.

         Przedmiotowe działki położone są na terenach stanowiących własność Gminy Nowy Dwór Mazowiecki, z prywatnymi budynkami mieszkalnymi – obecnie skończyła się dzierżawa 10-letnia.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/365/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 28).

 

Ad. 28

Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości oraz wyrażenia zgody na udzielenia bonifikaty.

         Dzierżawcą położonej w Nowym Dworze Mazowieckim przy ulicy Źródlanej nr 28 nieruchomości jest osoba fizyczna, której do posadowionego na przedmiotowym gruncie budynku mieszkalnego, przysługują nabyte  prawa z tytułu nakładów, poniesionych na jego wybudowanie. Z posiadanych przez tut. Urząd dokumentów wynika, że pierwsza umowa dzierżawy została zawarta w dniu 24 marca 1992 roku i jest kontynuowana na podstawie kolejnych umów dzierżaw. Dzierżawca wystąpił  z wnioskiem o sprzedaż na własność użytkowanej nieruchomości gruntowej.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/366/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 29).

 

Ad. 29

Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości oraz wyrażenia zgody na udzielenia bonifikaty.

Dzierżawcą położonej w Nowym Dworze Mazowieckim przy ulicy Źródlanej nr 14 nieruchomości jest osoba fizyczna, której do posadowionego na przedmiotowym gruncie budynku mieszkalnego, przysługują nabyte  prawa z tytułu nakładów, poniesionych na jego wybudowanie. Z posiadanych przez tut. Urząd dokumentów wynika, że pierwsza umowa dzierżawy została zawarta w dniu 26 czerwca 1991 roku i jest kontynuowana na podstawie kolejnych umów dzierżaw. Dzierżawca wystąpił z wnioskiem o sprzedaż na własność użytkowanej nieruchomości gruntowej.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/367/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 30).

 

Ad. 30

         Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości oraz wyrażenia zgody na udzielenia bonifikaty (ul. Akacjowa 39).

         Dzierżawcą położonej w Nowym Dworze Mazowieckim przy ulicy Akacjowej 39 nieruchomości jest osoba fizyczna, której do posadowionego na przedmiotowym gruncie budynku mieszkalnego, przysługują nabyte  prawa z tytułu nakładów, poniesionych na jego wybudowanie. Z posiadanych przez tut. Urząd dokumentów wynika, że pierwsza umowa dzierżawy została zawarta w dniu 26 maja 1992 roku i jest kontynuowana na podstawie kolejnych umów dzierżaw. Dzierżawca wystąpił z wnioskiem o sprzedaż na własność użytkowanej nieruchomości gruntowej.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/368/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. - za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 31).

 

Ad. 31

Podjęcie uchwały w sprawie przyznania pierwszeństwa w nabyciu nieruchomości, wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości oraz wyrażenia zgody na udzielenia bonifikaty.

         Dzierżawcą położonej w Nowym Dworze Mazowieckim przy ulicy Na Skarpie 1 nieruchomości jest osoba fizyczna, której do posadowionego na przedmiotom gruncie budynku mieszkalnego, przysługują nabyte  prawa z tytułu nakładów, poniesionych na jego wybudowanie. Z posiadanych przez tut. Urząd dokumentów wynika, że pierwsza umowa dzierżawy została zawarta w dniu 12.03.1990 roku i jest kontynuowana na podstawie kolejnych umów dzierżaw. Dzierżawca wystąpił z wnioskiem o uregulowanie stanu prawnego użytkowanej nieruchomości gruntowej.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/369/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 32).

 

Ad. 32

         Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

         W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego nieruchomość  przeznaczona jest   pod tereny rolne bez prawa zabudowy. 

Nieruchomość stanowi własność osoby fizycznej, jej nabycie wymaga zgody Rady Miejskiej.

Burmistrz Jacek Kowalski - odpowiedział na zadane pytania radnego Marcina Ozdarrskiego, iż od wielu lat staramy się o działki w tym terenie. Kupujemy działki w terenie przemysłowym, aby je scalać i odsprzedawać.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/370/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 33).

 

Ad. 33

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.

Nieruchomość stanowi współwłasność Miasta oraz osób fizycznych i jest zabudowana budynkiem mieszkalnym wpisanym do ewidencji zabytków. 

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/371/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 34).

 

Ad. 34

         Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy, Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

         Nieruchomość przy ul. Towarowej w Nowym Dworze Mazowieckim położona jest na terenach produkcyjno-przemysłowych, drobnej wytwórczości, przetwórstwa, magazynów, składów.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/372/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 17 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 35).

 

Ad. 35

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na podwyższenie kapitału zakładowego Zakładu Energetyki Cieplnej Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

         Przekazanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste jako wkład niepieniężny na rzecz ZEC Sp. z o.o. w Nowym Dworze Mazowieckim następuje w związku z planowaną budową farmy fotowoltaicznej. Energia wyprodukowana na farmie, poza aspektem ekologicznym przyniesie efekt ekonomiczny: może być w całości wykorzystana przez ZEC, co pozwoli na obniżenie kosztów zakupu energii elektrycznej.

Radny -  Marcin Ozdarski –zapytał

  • Kto będzie inwestorem jeśli chodzi o farmę fotowoltaiczną.
  • 2 Koszt inwestycji i źródło finansowania.
  • Czas realizacji zadania.
  • Ile procent miasta zostanie zaopatrzone w tego typu energię i które dzielnice.
  • Czy ZEC posiada dokumentację projektową.
  • Czy ZEC posiada biznesplan, w jakim czasookresie ta inwestycja się zwróci.
  • Czy któryś z samorządów zdecydował się na podobne rozwiązania.

Burmistrz Jacek Kowalski odpowiedział, iż uchwała ma na celu przekazanie wieczyste użytkowanie nieruchomości, która ma służyć do  realizacji tego zadania, więc szczegółów w tym szczegółów finansowych jeszcze nie ma dokładnych. Jest to projekt w ramach programu powiatowego i realizowanego przez powiat. W zadaniu chodzi o zmniejszenie kosztów funkcjonowania i poprawy ekologii, w samym Zakładzie Energetyki Cieplnej, co będzie miało wpływ na jakość powietrza, jak również na cenę energii cieplnej, jak i na koszt jej wytworzenia.

Przewodniczący Rady Krzysztof Bisialski przerwał dyskusję na ten temat, prosząc Burmistrza, aby jak będą jakieś konkretne informacje, odpowiedział Radnemu na piśmie w tym temacie.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

Uchwała Nr XXVIII/373/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 14 gł. – za. przy 3- gł. wstrz. się. ( uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 36).

 

Przerwa w obradach godz. 14:01

Wznowienie obrad po przerwie godz. 14:27
 

Ad. 36

Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia zasad diet radnych.

Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały:

Komisja Oświaty – informacyjnie

Komisja Spraw Społecznych – opinia pozytywna

Komisja Finansów – opinia pozytywna

Komisja Komunalna – opinia pozytywna

W temacie głos zajęli:

Radny - Michał Świokło uznał, iż głosowanie jest bardzo niekomfortowe, ponieważ trudno jest głosować we własnej sprawie. Zaproponował dyskusję na temat wysokości tej podwyżki. Osobiście uważa, że jest ona duża oraz nie widzi uzasadnienia, aby przyznawać sobie tak duże podwyżki w tych trudnych dla społeczeństwa czasach.

Radny – Marcin Ozdarski: kwestia wynagrodzeń jest zawsze bardzo drażliwym tematem, trzeba w sposób racjonalny zastanowić się czy stać miasto na takie podwyżki przy obecnym deficycie w budżecie. Chciałby poznać obecne i przyszłe wartości po podwyżkach.

Radna - Justyna Paszkiewicz przypomniała, że to ona zaproponowała poprzednim razem, aby zrezygnować z części diet radnych. Przeczytała również informację na jakie inwestycje zostały przekazane jej dotacje.

Uważa że dyskusja jest zbędna, ponieważ każdy z radnych może zwrócić dietę.

Wiceprzewodnicząca - Grażyna Nadrzycka odpowiedziała Radnemu Marcinowi Ozdarskiemu, iż kwota bazowa do wyliczeń diety jest od wielu lat ta sama, jest ona zapisana w Dzienniku Urzędowym i w Ustawie.

Głos zabrał Przewodniczący – Krzysztof Bisialski odpowiadając, że projekt uchwały jest jego propozycją a dla rady poddany pod głosowanie. Dodał, że pełnienie funkcji przewodniczącego polega również na pomocy innym ludziom, mieszkańcom, wtedy  kiedy tego potrzebują.

Radny - Marek Ciesielski przypomniał, że poprzednia uchwała dotycząca ustalenia diet radnych była podjęta w 2008 roku. Było to trzynaście lat temu, a od tego czasu wiele razy wzrosła płaca zasadnicza.

Przewodniczący prosił o zajęcie stanowiska przez radcę prawnego Pana Piotra Zdziebłowskiego, czy uchwała jest prawidłowa pod względem prawnym. Odpowiedział on, iż podstawą jest ustawa o samorządzie gminnym, która mówi, że radnemu przysługuje dieta z tytułu wykonywania czynności związanych z mandatem oraz rozporządzenie, które określa maksymalną wysokość diet dla radnych w gminach, odnosi się do kwoty bazowej, wskazuje właściwą krotność kwoty bazowej, która po nowelizacji wynosi 2,4 kwoty bazowej określonej w ustawie budżetowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, natomiast do radnych należy ustalenie w tych ramach konkretnych procentów wysokości diety.

Radny – Marcin Ozdarski uważa, że zabrakło pogłębionej refleksji, wspólnej debaty nad projektem tej uchwały.

W tym punkcie radny Marcin Ozdarski zgłosił wniosek o zdjęcie pkt. 36 z porządku obrad.

Wniosek o zdjęcie z porządku obrad pkt. 36 otrzymał ilość głosów:

5 gł. – za., 10 gł. – przeciw, 2 - gł. wstrz. się., w wyniku czego wniosek został oddalony. (protokół głosowania stanowią załącznik nr 37).

Ponownie Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały:

Komisja Oświaty – informacyjnie

Komisja Spraw Społecznych – opinia pozytywna 4 gł.- za, 1 gł. – nie oddany

Komisja Finansów – opinia pozytywna

Komisja Komunalna – opinia pozytywna 5 gł. – za, 2 gł. – wstrzymały się.

         Następnie, Wiceprzewodniczący Rady –  Jerzy Plakowski odczytał treść uchwały.

Uchwała Nr XXVIII/374/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 12 gł. – za, 2 gł. – wstrz. się, 3 gł. – nie oddanych  (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 38).

 

Ad. 37

         Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki Pana Jacka Kowalskiego

         Głos zabrał Burmistrz Miasta Jacek Kowalski – Pieniądze są zawsze tym co dzieli, a nie łączy. Burmistrz podkreślił, że swoją pracę wykonuje dla miasta nie dla siebie i uszanuje decyzje radnych co do wysokości jego wynagrodzenia. Jest powołany i zrobi wszystko dla dobra miasta i jego mieszkańców niezależnie od wysokości płacy.

         Radny - Michał Świokło zadał pytanie czy w perspektywie jest szansa na podwyższenie płac pracownikom urzędu i  instytucji podległych miastu.

         Burmistrz Jacek Kowalski odpowiedział, iż chcąc mieć dobrą kadrę, ludzi, którzy będą dobrze realizować zadania należy dbać o ich wynagrodzenia. Jednak jest to uwarunkowane od wielu czynników. Pracownicy administracyjni podlegli są tabelom zaszeregowania pracowników, która zależna jest od ministra właściwego spraw administracji. Wynagrodzenia w jednostkach podległych ustalane są przez kierowników jednostek. Wynagrodzenia wzrastały zdecydowanie wyżej niż wskaźnik inflacji.

         Radny - Marcin Ozdarski również uważa, iż na pewnych stanowiskach powinno się godne zarabiać, lecz powinny być adekwatne do hierarchii, która w danej instytucji obowiązuje. Podwyżka dla Burmistrza powinna iść w parze z podwyżkami dla pracowników.

         Innych uwag nie zgłoszono. Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

         Uchwała Nr XXVIII/375/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 15 gł. – za, 2 gł. – wstrz. się, (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 39).

 

Ad. 38

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry. (1 CASINO – ul. Szpitalna)

         Zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 19 listopada 2009r. o grach hazardowych ((Dz. U. 2020, poz. 2094, poz. 1492, Dz.U. 2021, poz. 802 i poz.815), kasyno gry – to wydzielone miejsce, w którym prowadzi się gry cylindryczne, gry w karty, gry w kości lub gry na automatach, na podstawie zatwierdzonego regulaminu, przy czym minimalna łączna liczba urządzanych gier cylindrycznych i gier w karty wynosi 4, a liczba zainstalowanych automatów wynosi od 5 do 70 sztuk. W kasynach gry dozwolone jest wyłącznie urządzanie gier cylindrycznych, gier   w karty, w tym turniejów gier w pokera, gier w kości oraz gier na automatach (art. 14 powołanej wyżej ustawy). Kasyna gry mogą być zlokalizowane  w miejscowościach liczących do 250 tys. mieszkańców – 1 kasyno. Na każde kolejne rozpoczęte 250 tys. mieszkańców liczbę dozwolonych kasyn gry zwiększa się o 1. Łączna liczba kasyn gry w województwie nie może być jednak wyższa niż 1 kasyno na każde pełne 650 tys. mieszkańców województwa ( art. 15 ustawy). Koncesji na prowadzenie kasyna gry udziela minister właściwy do spraw finansów publicznych ( art. 32 ust. 1). Przepis art. 35 ust. 1 pkt 15 nakłada na wnioskodawcę ubiegającego się o udzielenie koncesji na prowadzenie kasyna gry obowiązek załączenia do wniosku m.in. pozytywnej opinii rady gminy o lokalizacji kasyna gry. Ustawodawca nie sprecyzował przesłanek oceny lokalizacji kasyna gry, pozostawiając to swobodnemu uznaniu organowi uprawnionemu do wyrażenia opinii.

         Radny - Marcin Ozdarski , uważa że zabrakło konsultacji społecznych w tej sprawie. Razem z radną Agnieszką Kowalską rozmawiali z mieszkańcami Modlina Twierdzy i zdecydowana większość  mieszkańców jest przeciwko lokalizacji tego typu działalności. Zabrakło opinii Powiatowej Komendy Policji, czy Straży Miejskiej w tej sprawie pod względem bezpieczeństwa. Dla niego ten projekt uchwały jest nie do przyjęcia z powodów bliskiego terenu zamieszkiwanego przez mieszkańców, jak również bliska lokalizacja przychodni i kościoła. Nie wniosą te firmy żadnych korzyści dla miasta, ani w zatrudnieniu pracowników, ani z podatków z tytułu tej działalności. Dlatego też radny chciał, aby punkty te były zdjęte z porządku w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych z mieszkańcami.

 

Stan Radnych: 16 Obrady opuściła Radna Monika Gluba-Stasiak

         Radny - Sławomir Michałowski zapytał jaką funkcję pełni Pan Jacek Topczewski, który podpisał dokument w sprawie opinii o lokalizacji.

         Radna - Justyna Paszkiewicz odpowiedziała, że Pan Jacek Topczewski jest pełniącym obowiązki Przewodniczącego Zarządu Osiedla. Radna osobiście jest przewodniczącą Komisji Rewizyjnej w tym zarządzie. Odbyło się spotkanie w sprawie wydania opinii  i potwierdziła, iż jest to stanowisko Zarządu Osiedla.

         Burmistrz Miasta Jacek Kowalski doprecyzował, że pismo było wysłane zgodnie z procedurą do Zarządu Osiedla i uzyskana odpowiedź załączona jest do projektu uchwały. 

         Radca prawny Pan Piotr Zdziebłowski wyjaśnił, iż podstawą do podjęcia uchwały jest przepis ustawy o grach hazardowych, który mówi, że opinia Rady jest wymagana jeżeli podmiot chce się ubiegać o wydanie koncesji czy zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie objętym ustawą. Informacje, które są załączone, formalnie nie stanowią załączników do uchwały, ponieważ z treści uchwały nie wynika, że załącznikami do uchwały są opinie czy inne dokumenty. Należy to traktować jako materiał pomocniczy.

         Radny - Tomasz Reginis uważa, że będzie to atrakcyjne dla miasta. Na komisji merytorycznej obecny był przedstawiciel wnioskodawców, który odpowiedział, iż nadzór nad kasynami ma Ministerstwo Finansów. Istnieje możliwość pozyskania inwestora, który otworzy kasyno na poziomie. Mieszkańcy Twierdzy Modlin uważają, że jest ona mało rozwojowa, dlatego też radny zdziwiony jest faktem, że część radnych jest przeciwna projektowi, który zagwarantowałby inwestycje zwiększającą atrakcyjność tego obszaru.

         Burmistrz Miasta Jacek Kowalski podkreślił, że miasto będzie miało z tego tytułu udział w podatkach takich jak podatki od nieruchomości, od prowadzenia działalności gospodarczej, jak również podatek CIT, który wpływałby do budżetu Nowego Dworu Mazowieckiego. Te wnioski dotyczą kasyn profesjonalnych, które są pod pełnym nadzorem Ministerstwa Finansów. Wnioskodawcą są firmy, które mają do tego odpowiednie  uprawnienia. W budynku 200C, na tą chwilę nie jest odprowadzany podatek od nieruchomości. Jest to budynek zabytkowy, natomiast jeśli będzie w nim prowadzona działalność gospodarcza będzie ona włączona do opodatkowania. A dzięki tej działalności budynek mógłby zostać przywrócony do stanu używalności i przysłużenia się do piękna Cytadeli.

 

Stan Radnych: 15 Obrady opuścił Wiceprzewodniczący Roman Biliński.

         Radny - Michał Świokło przekazał, że mieszkańcy są przeciwni temu pomysłowi głównie dlatego, że są niedoinformowani jak to miałoby wyglądać. Zabrakło konsultacji z mieszkańcami na ten temat.

         Przewodniczący – Krzysztof Bisialski - odniósł się do pytań dotyczących wyborów Zarządów Osiedli.  Za wybory odpowiada organ wykonawczy. W obecnej sytuacji pandemicznej nie chcąc narażać mieszkańców, wybory odbędą się w najbliższym możliwym terminie.

         Radny - Marek Ciesielski -  dodał, że na komisji był przedstawiciel firm, który wszystko dokładnie wyjaśniał. Ludzie, którzy przyjadą zostawią pieniądze, które będą przynosić zyski w mieście.

         Radna - Krystyna Nasiadka wypowiedziała się, iż na komisji Komunalnej były wszystkie kwestie wyjaśnione przez przedstawiciela firm.

         W tym punkcie Radny Marek Ciesielski złożył wniosek o zakończenie dyskusji nad pkt. dotyczącymi kasyn gry.

         Wniosek o  zakończenie dyskusji nad pkt. dotyczącymi kasyn gry otrzymał ilość głosów: 13 gł. – za., 1 gł. - wstrz. się., 1 gł.-  nie oddany., w wyniku czego wniosek został przyjęty. (protokół głosowania stanowią załącznik nr 40).

         Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.

         Następnie, Wiceprzewodniczący Rady –  Jerzy Plakowski odczytał treść uchwały.

         Uchwała Nr XXVIII/376/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 11 gł. – za, 1 gł. - przeciw 2 gł. – wstrz. się, 1gł. – nie oddany. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 41).

Przewodniczący Rady Krzysztof Bisialski był za pozytywną opinią do projektu uchwały. Jego nie oddany głos wynika z błędu urządzenia, i o taki zapis poprosił do protokołu.

 

Ad. 39

         Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry.(2 CASINO ul. Bema)

         Uchwała dotycząca opinii lokalizacji kasyna, dyskusja odbyła się w punkcie 38.

         Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie.

         Uchwała Nr XXVIII/377/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 11 gł. - za, 1 gł. - przeciw 2 gł. – wstrz. się, 1gł. – nie oddany  (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 42).

 

Ad. 40

         Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry. (3 BOOKMACHER ul. Szpitalna)

         Uchwała dotycząca opinii lokalizacji kasyna, dyskusja odbyła się w punkcie 38.

         Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie.

         Uchwała Nr XXVIII/378/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 12 gł. – za, 1 gł. – przeciw, 2 gł. – wstrz. się, (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 43).

 

Ad. 41

         Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry. (4 BOOKMACHER – ul. Bema)

         Uchwała dotycząca opinii lokalizacji kasyna, dyskusja odbyła się w punkcie 38.

         Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie.

         Uchwała Nr XXVIII/379/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 12 gł. – za, 1 gł. – przeciw, 2 gł. – wstrz. się. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 44).

 

Stan Radnych 14. Obrady opuścił Radny Tomasz Reginis.

 

Ad. 42

         Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry.(5 PROVITEL- ul. Szpitalna)

         Uchwała dotycząca opinii lokalizacji kasyna, dyskusja odbyła się w punkcie 38.

         Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie.

         Uchwała Nr XXVIII/380/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 11 gł. – za, 1 gł. – przeciw, 2 gł. – wstrz. się. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 45).

 

Ad. 43

         Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry. (6 PROVITEL – ul. Bema)

         Uchwała dotycząca opinii lokalizacji kasyna, dyskusja odbyła się w punkcie 38.

         Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie.

         Uchwała Nr XXVIII/381/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 10 gł. – za, 1 gł. – przeciw, 2 gł. – wstrz. się. 1gł. – nie oddany (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 46).

 

Ad. 44

         Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry.(7 ARMINOTTO – u. Szpitalna)

         Uchwała dotycząca opinii lokalizacji kasyna, dyskusja odbyła się w punkcie 38.

         Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie.

         Uchwała Nr XXVIII/382/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 11 gł. – za, 1 gł. – przeciw, 2 gł. – wstrz. się. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 47).

 

Ad. 45

Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji kasyna gry. (8 ARMINOTTO – ul. Bema)

         Uchwała dotycząca opinii lokalizacji kasyna, dyskusja odbyła się w punkcie 38.

         Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie.

         Uchwała Nr XXVIII/383/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 11 gł. – za, 1 gł. – przeciw, 2 gł. – wstrz. się. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 48).

 

Ad. 46

Podjęcie uchwały w sprawie przekazania wniosków.

           Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji – Wioletta Dylewska poinformowała, że Komisja  zapoznała się z materiałami sprawy i prosi Radę Miejska o przyjęcie proponowanej treści uchwały tak jak w uzasadnieniu.

         Po analizie dokumentacji stanowiącej załączniki do złożonych wniosków Komisja stwierdza, że wnioski w tej samej sprawie wpłynęły wcześniej do organu właściwego i były przedmiotem procedowania zgodnie z właściwością. W związku z powyższym w ocenie Komisji Rada Miejska w Nowym Dworze Mazowieckim nie jest podmiotem właściwym do rozpatrzenia wniosków i zgodnie z art. 243 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego złożone wnioski należy przekazać do podmiotu właściwego, którym jest Burmistrz Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.

Uwag do tego punktu nie zgłoszono.

         Uchwała Nr XXVIII/384/2021 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 12 gł. – za, 1 gł. – przeciw, 1 gł. – nie oddany. ( uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 49).

         Radny – Marcin Ozdarski, zgłosił że był za projektem uchwały, a omyłkowo nacisnął przeciw, i o taki zapis do protokołu poprosił Przewodniczący Krzysztof Bisialski.

 

Ad. 47

         Sprawozdanie o pracy Burmistrza Miasta między sesjami.

         Ze sprawozdaniem (załącznik nr 50) Burmistrza Miasta nt. zadań realizowanych w Urzędzie Miejskim w październiku 2021 roku radni zapoznali się na spotkaniach swoich Klubów i indywidualnie.

 

Ad. 48

         Informacja o pracy Rady Miejskiej między sesjami.

          Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Bisialski poinformował, że w okresie od 9 czerwca 2021r. odbyło się 20 posiedzeń komisji merytorycznych Rady Miejskiej. Odbyło się 5 sesji Nadzwyczajnych.

         W tym okresie Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady oraz radni w związku z pandemią COVID – 19, w ograniczony sposób uczestniczyli w spotkaniach i zebraniach organizowanych przez zarządy osiedli. Informacja pisemna stanowi załącznik ( nr 51)

         Wiceprzewodniczący Jerzy  Plackowski odczytał  informację Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim w sprawie przekazanych przez radnych Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim oświadczeń o stanie majątkowym za 2020 rok – w której organ podatkowy informuje, że dokonał analizy i weryfikacji oświadczeń majątkowych. W toku przeprowadzonych czynności stwierdzono uchybienia formalne wobec poszczególnych osób składających oświadczenia. (Informacja pisemna stanowi załącznik do protokołu nr 52) 

         Przewodniczący Rady Krzysztof Bisialski  przedstawił wyniki analizy oświadczeń majątkowych złożonych za 2020 rok do Wojewody Mazowieckiego przez Burmistrza Miasta P. Jacka Kowalskiego oraz Przewodniczącego Rady P. Krzysztofa Bisialskiego – oświadczenia złożone w komplecie, wyniki analizy – bez uwag. (Informacja pisemna stanowi załącznik do protokołu nr 53) 

         Z kolei Burmistrz Miasta przedstawił informację Naczelników Urzędów Skarbowych o analizie złożonych oświadczeń majątkowych za 2020 rok, dot. podległych pracowników. (Informacje pisemne stanowią do protokołu załącznik nr 54).

 

Stan Radnych 13 Obrady opuścił Radny Michał Świokło.

 

Ad. 49

         Interpelacje i zapytania radnych.

         Radny Marcin Ozdarski – złożyły na piśmie  trzy interpelację:

  • w sprawie zaleceń pokontrolnych RIO, oraz szczegółowego podania sposobu wdrożenia każdego zalecenia pokontrolnego.
  • o udzielenie informacji w zakresie opieki pielęgniarskiej szkolnej w placówkach oświatowych prowadzonych przez miasto Nowy Dwór Mazowiecki, zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia, oraz grafik gabinetu medycyny szkolnej.
  • doprecyzowanie informacji dotyczącej prokurenta w ZEC Sp. z o.o.

 

Stan Radnych 12 Obrady opuścił Wiceprzewodniczący Jerzy Plackowski.

 

Ad. 50

         Sprawy różne.

Stan Radnych 11 Obrady opuściła Radna Justyna Paszkiewicz.

 

W tym punkcie porządku obrad radni zgłaszali różne pytania i uwagi.

Radny –  Marcin Ozdarski  

  • Radny prosi o informacje dotyczące przetargu odbioru odpadów komunalnych, ile ofert wpłynęło i na jaką kwotę, o ile wyższa jest najniższa oferta od szacowanej wartości zamówienia.
  • Radny zapytał, czy w roku 2022 będzie realizowany budżet obywatelski.
  • Prosi o przyjrzenie się transportowi miejskiemu, mieszkańcy zwracają uwagę, że nie są przestrzegane warunki epidemiologiczne pod względem liczby podróżujących osób.
  • Przy parkingu miejskim przy ulicy Obwodowej, mieszkańcy zwracają uwagę na łamiące się drzewa, które zagrażają bezpieczeństwu i gałęzie upadające na samochody. Prosi o interwencję celem przycinki tych drzew.
  • Czy w związku z rozstrzygnięciem nadzorczym dotyczącym lokalizacji inwestycji przy ul. Chałubińskiego, urząd zaskarżył  to rozstrzygnięcie wojewody, czy odstąpił od dalszych czynności prawnych, to jest odwoła się do sądu administracyjnego.
  • Czy w związku z nowymi obostrzeniami które rząd wprowadza od 2 grudnia, czy planowane jest odwołanie spotkania wigilijnego z mieszkańcami  w dniu 9 grudnia.

         Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odpowiedział, iż dziś o godzinie 12:00 nastąpiło otwarcie ofert w sprawie przetargu. Wpłynęły 4 oferty, trzy z nich zmieściły się w zakładanym przez nas budżecie, lecz postępowanie nie jest jeszcze zamknięte i rozstrzygnięte. Sprawdzamy kompletność tych dokumentów.

 W tegorocznym budżecie nie ma zapisów dotyczących budżetu obywatelskiego, lecz miasto nie rezygnuje z jego realizacji w przyszłości.

Jeśli chodzi o komunikację miejską, zgodnie z przetargiem są to maksymalne wielkości  autobusów, można zwrócić się o większe autobusy, lecz będą na to potrzebne dodatkowe środki.

Co do parkingu, jeśli jest to parking miasta to oczywiście zlecimy przycięcie.

Staramy się jak najbardziej przestrzegać przepisów, szczególnie aby nie narażać nikogo, ponieważ nie można bagatelizować sprawy pandemii.

W rozstrzygnięciu nadzorczym dotyczącym lokalizacji inwestycji przy ul. Chałubińskiego uwagi nie dotyczyły procedury, lecz zapisów  samego projektu uchwały. Należy je poprawić i uchwała ponownie trafi do procedowania Rady.

         Przewodniczący Rady – Krzysztof Bisialski zabrał głos przytaczając korespondencję między Dyrektorem Placówki podległej miastu, Radnym chcącym zorganizować w placówce spotkanie wigilijne z mieszkańcami, a Przewodniczącym. Poinformował również o otrzymanym piśmie z Państwowego  Powiatowego Inspektoratu Sanitarnego, który prosił o pilne przesłanie informacji, w jakich warunkach odbywają się sesje Rady Miejskiej. Państwowy  Powiatowy Inspektorat Sanitarny dodatkowo zaznaczył, że może zostać przeprowadzona kontrola sanitarna w dniu sesji.

         Podsumowując swoją wypowiedź, Przewodniczący Rady podkreślił, że sesje nie odbywają się w trybie zdalnym ze względu na zawodność urządzeń oraz możliwości głosowania imiennego. Sesje są przeprowadzane z zachowaniem wszystkich obostrzeń sanitarnych. 

Stan Radnych 10 Obrady opuścił Radny Marek Ciesielski

Radny –  Marcin Ozdarski odniósł się do wypowiedzi przewodniczącego, stwierdzając, że brak możliwości zorganizowania spotkania wigilijnego z mieszkańcami jest utrudnianiem wykonywania mandatu radnego.

Pozostała dyskusja nie dotyczyła tematów związanych z sesją.

Ad. 51

         Zamknięcie sesji.

Na tym Przewodniczący Rady Krzysztof Bisialski zamknął XXVIII sesję Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 29 listopada 2021r. (godz. 16:53)

 

 

Protokołowała:

Dorota Pękacka

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Krzysztof Bisialski

 

Wytworzył:
Dorota Pękacka
(2022-02-22)
Udostępnił:
Wioleta Śmietańska
(2022-02-28 15:53:28)
Ostatnio zmodyfikował:
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki