Protokół Nr XXIX/2021 z XXIX - Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 13 grudnia 2021 roku

OR.0002.29.2021

 

Protokół Nr XXIX/2021 z XXIX - Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 13 grudnia 2021 roku

Stan radnych – 21.  Obecnych na Sesji  -  17.

Nieobecni radni: Krzysztof Bisialski, Wioletta Dylewska, Agnieszka Kubiak-Falęcka, Adrian Zaremba.

Godzina rozpoczęcia: 15:13

Przed rozpoczęciem obrad w dniu 40 rocznicy ogłoszenia Stanu Wojennego w Polsce uczczono minutą ciszy, uczczono pamięć ofiar tamtych lat.

Ad. 1,2,3

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej – Jerzy Plackowski otworzył obrady i na podstawie obecności 17 radnych stwierdził prawomocność oraz przedstawił zaproponowany porządek obrad, w brzmieniu:

Proponowany porządek obrad: 

 

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2021.
  5. Zamknięcie sesji.

(lista obecności, wniosek Burmistrza Miasta, oraz zaproszenie na sesję stanowią zał. nr 1 )

 

         Na wstępie Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski uzasadnił konieczność zwołania sesji nadzwyczajnej, związane z dofinasowaniem placówek szkolnych z projektu  „Laboratoria Przyszłości". Dodatkowo po zaleceniach służb prawnych wojewody, przedstawiono trzy propozycje zmian do uchwał podejmowanych na ostatniej sesji, dotyczące:

W uchwale w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób  z zaburzeniami psychicznymi i pomocy rzeczowej oraz szczegółowych warunków częściowego lub  całkowitego zwolnienia od opłat, a także trybu ich pobierania, zmiana dotyczy zmiany trybu wejścia w życie.

W kolejnej uchwale w sprawie określenia rodzajów świadczeń oraz warunków i sposobu ich przyznawania w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach, jest sugestia aby usunąć zapis dotyczący wielkości etatu zatrudnienia.

Natomiast w uchwale dotyczącej ustalenia zasad przyznawania diet radnym, jest sugestia organu nadzoru aby dokonać zapisu co do zasady proporcjonalności obniżenia, za każdy dzień niewykonywania przez radnego czynności związanych z mandatem.

         W związku z tym, Burmistrz Miasta  zawnioskował o wprowadzenie zmian i dodanie  punktów do porządku obrad.

         Radny – Marcin Ozdarski prosił o opinię radcy prawnego w kwestii wprowadzenia punktów do porządku obrad przez Burmistrza, kiedy to on jest wnioskodawcą zwołania sesji nadzwyczajnej.

         Radca prawny Pan Piotr Zdziebłowski wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym zmiana porządku obrad wymaga głosowania. Różnica miedzy sesją zwyczajną a nadzwyczajną polega na tym, że do zmiany porządku obrad na sesji nadzwyczajnej potrzebna jest zgoda wnioskodawcy.  Radni są związani porządkiem obrad, który otrzymali przed sesją. Jeśli po otrzymaniu przez radnych porządku są propozycje zmiany, to należy je każdorazowo głosować.

         Odpowiadając dodatkowo na pytanie Radnego Sławomira Michałowskiego o kompetencjach  w sprawie  przygotowanie projektu uchwały o dietach radnego odpowiedział, że rada ustala zasady czyli podejmuje uchwały, natomiast  Burmistrz posiada inicjatywę uchwałodawczą  i może złożyć projekt uchwały w sprawie zmiany. Rozstrzygnie go rada, w drodze głosowania.

         Radny – Marcin Ozdarski zapytał czy poprzednia sesja w świetle statutu i prawa została zamknięta, jeśli nie było kworum. Czy w związku z tym obecna sesja odbywa się zgonie ze statutem, czy decyzje dziś podejmowane nie będą negowane przez Nadzór Prawny Wojewody. Kolejne pytanie dotyczyło  kwestii realizacji zadania odbioru śmieci przez miasto od 1 stycznia 2022 roku oraz procedowania.

         Radca prawny Pan Piotr Zdziebłowski odpowiadając na pytanie Radnego Marcina Ozdarskiego –  kworum jest potrzebne, aby skutecznie podejmować uchwały. Jeżeli rada podczas posiedzenia nie osiąga kworum to zapada decyzja o przełożeniu tego posiedzenia i kontynuowaniu w innym terminie, co reguluje min. statut jednostki. Jeśli nie ma kworum, czy liczba radnych się zmniejsza to pozostaje to bez wpływu na możliwość obradowania dalej, a zamknięcie sesji - jest to rola Przewodniczącego Rady.

         Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski - przetarg jest w toku i do zakończenia procedury nie możemy mówić jak przebiega, byłoby to naruszenie zasad. Leży nam na uwadze funkcjonowanie naszej jednostki, którą z tak dużym wysiłkiem i nakładem finansowym rozwijamy. Jest pewien że od 1 stycznia usługa będzie świadczona i mieszkańcy mogą być spokojni, że śmieci będą odbierane. Staramy się, aby interes mieszkańców i naszego zakładu był zabezpieczony.

         Następnie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej – Jerzy Plackowski poddał pod głosowanie wniosek o dodanie do porządku obrad punktu 5, 6 i 7.

Powyższy wniosek został poddany pod głosowanie. Stosunkiem głosów: 16 – za, przy 1 głosie nieoddanym. (protokół z  głosowania wraz z nowym porządkiem  stanowią zał. nr 2)

         Porządek obrad po zmianach otrzymał następujące brzmienie:

  1. Otwarcie sesji.
  2. Stwierdzenie prawomocności obrad.
  3. Przedstawienie porządku obrad.
  4. Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2021.
  5. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób  z zaburzeniami psychicznymi i pomocy rzeczowej oraz szczegółowych warunków częściowego lub  całkowitego zwolnienia od opłat, a także trybu ich pobierania.
  6. Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia rodzajów świadczeń oraz warunków i sposobu ich przyznawania w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach, dla których organem prowadzącym jest Miasto Nowy Dwór Mazowiecki.
  7. Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia zasad przyznawania diet radnym.
  8. Zamknięcie sesji.

 

Ad.4
         Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2021.

         Skarbnik Miasta – Anna Palczowska omówiła szczegółowo proponowane zmiany w Uchwale Budżetowej Miasta na rok 2021, zgodnie z załącznikami do uchwały. Po stronie dochodów jak i wydatków z funduszu przeciwdziałania COVID-19 z przeznaczeniem na realizację programu „Labolatoria Przyszłości” kwoty 748.500,00 zł., na wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM, czyli nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka, z tego: Zespół Szkolno-Przedszkolny NR 1 287.700 zł., Zespół Szkolno-Przedszkolny NR 3 – 71.400 zł., Zespół Szkolno-Przedszkolny NR 4 - 106.800 zł., Szkoła Podstawowa NR 1 - 106.200 zł., Szkoły Podstawowej NR 5- 176.100 zł. Wniosek o wprowadzenie zwróconych nienależnie pobranych świadczeń z lat ubiegłych w kwocie 2758,39 zł., świadczenia rodzinne kwota 1583,03 zł, z funduszu alimentacyjnego 469,99 zł, świadczenia wychowawcze 154,12 zł. Środki te w całości podlegają zwrotowi. Wniosek o zmniejszenie dochodów i wydatków o kwotę 34485,00 zł. Wniosek OPS na program „Wspieraj Seniora”, w wydatkach wynagrodzenia, zmniejszona o 28342,00 zł. Wniosek Gospodarki Komunalnej przeniesienie kwoty 60000.00 zł., na uzupełnienie środków na zakup energii, na kwotę 17000,00 zł., na utrzymanie zieleni i konserwację oświetlenia ulicznego, kwotę 1000,00zł na bieżące rachunki związane ze ściekami opadowymi, kwotę 62500,00 zł na bieżące rachunki utrzymania porządku w mieście. Wniosek Zarządu Osiedla Nr 1, przeniesienie 1000,00 zł., na zakup usług remontowych.    

Radni nie zgłosili zapytań w tym punkcie.

         Wiceprzewodniczący Rady – Roman Biliński zgłosił wniosek  o nieczytanie treści uchwał w całości.

         W wyniku głosowania wniosek został przyjęty jednogłośnie 17 gł. – za. (protokół z  głosowania stanowi zał. nr 3 )

         Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski – udzielił dodatkowej odpowiedzi na pytanie Radnego Michała Świokło dotyczącego planowanych zakupów dla placówek oświatowych z programu „ Labolatoria Przyszłości”.

         Następnie poddano pod głosowanie projekt uchwały. Głosowanie przebiegło  z błędem urządzenia, Radna Agnieszka Kowalska była ,,za” co potwierdziła osobiście i o taki zapis do protokołu  poprosił Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej – Jerzy Plackowski.

         Uchwała Nr XXIX/385/2021 w powyższej sprawie została podjęta: jednogłośnie. 16 gł.- za, przy  1 gł. -  nieoddanym ( uchwała oraz protokół głosowania stanowią zał. nr 4 )

Ad.5
         Podjęcie  uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób  z zaburzeniami psychicznymi i pomocy rzeczowej oraz szczegółowych warunków częściowego lub  całkowitego zwolnienia od opłat, a także trybu ich pobierania.

         Radny - Marcin Ozdarski zwrócił uwagę, że radni nie otrzymali uzasadnienia do projektu uchwały.

          Burmistrz zapewnił, że uzasadnienie było konsultowane z Radcą Prawnym i omyłkowo nie zostało załączone. Zapewnił, że do nadzoru  Wojewody będzie przesłany w prawidłowej formule.

         Uchwała Nr XXIX/386/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie  17 gł. – za. (projekt uchwały i protokół głosowania stanowią zał. nr 5)

Ad.6
Podjęcie  uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia rodzajów świadczeń oraz warunków i sposobu ich przyznawania w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli zatrudnionych w przedszkolach i szkołach, dla których organem prowadzącym jest Miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

         Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej – Roman Biliński odczytał treść uchwały.

         Uchwała Nr XXIX/387/2021 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie  17 gł. – za. (projekt uchwały i protokół głosowania stanowią zał. nr 6).

 

Ad.7
         Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały w sprawie ustalenia zasad przyznawania diet radnym.

         Radca Prawny Pan Piotr Zdziebłowski odpowiadając na pytanie Radnej Angeliki Sosińskiej, która zapytała czy podejmując tą treść uchwały nie zamkniemy sobie możliwości usprawiedliwiania nieobecności. Odpowiedział, iż nadzór zwraca się z prośbą o rozważenie i umieszczenie  zapisu zmiany. W przypadku gdybyśmy tego nie zrobili, stwierdziłby nieważność uchwały zgodnie z kierunkiem, jakie obrało Sądownictwo Administracyjne w tym zakresie, w którym Przewodniczący Rady nie ma kompetencji do usprawiedliwiania nieobecności. Przyjęte jest orzecznictwo, że charakter diety, jest to rekompensata za wykonywanie czynności związanych z mandatem radnego. Dieta nie przysługuje za fakt bycia radnym, tylko za czynności wykonywane oraz za udział w pracach organu. Takie jest stanowisko organu nadzoru, dlatego też jest propozycja, aby taką uwagę uwzględnić.

         Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej – Roman Biliński odczytał treść uchwały.

         Uchwała Nr XXIX/388/2021 w powyższej sprawie została podjęta  16 gł. –za, 1 gł. wstrz.się. ( projekt uchwały i protokół głosowania stanowią zał. nr 7)

         Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej – Jerzy Plackowski w imieniu swoim i Przewodniczącego Krzysztofa Bisialskiego złożył wszystkim Życzenia Świąteczne i Noworoczne.
 

Ad. 8 

Na tym Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej – Jerzy Plackowski  zamknął XXIX Nadzwyczajną Sesję Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 13 grudnia 2021r.( godz. 15:53 )

 

Protokołowała:                                           

Dorota Pękacka

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Jerzy Plackowski

 

 

Wytworzył:
Dorota Pękacka
(2022-02-22)
Udostępnił:
Wioleta Śmietańska
(2022-02-28 16:34:51)
Ostatnio zmodyfikował:
Wioleta Śmietańska
(2022-02-28 16:36:11)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki