Protokół Nr XXXII/2022 z XXXII - Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 22 lutego 2022 roku
OR.0002.32.2022
Protokół Nr XXXII/2022 z XXXII - Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 22 lutego 2022 roku
Stan radnych – 21. Obecnych na Sesji - 20.
Nieobecni radni: Sławomir Michałowski
Godzina rozpoczęcia: 11 30 .
Ad. 1,2,3
Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski otworzył obrady na podstawie obecności 20 radnych.
Następnie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej – Jerzy Plackowski odczytał wniosek Burmistrza o zwołanie sesji Nadzwyczajnej. (wniosek Burmistrza Miasta wraz z porządkiem obrad , zaproszenie oraz lista obecności stanowią zał. nr 1)
Wszyscy radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami na sesję nadzwyczajną, zwołaną na wniosek Burmistrza Miasta.
Przewodniczący Rady - Krzysztof Bisialski udzielił głosu Burmistrzowi Miasta – Jackowi Kowalskiemu celem wyjaśnienia zmian w porządku obrad.
Burmistrz Miasta – jako wnioskodawca – zgłosił następujące zmiany do porządku obrad: zdjęcie pkt. 8 i 11 z porządku obrad
Następnie radny – Marcin Ozdarski poprosił o udzielenie wyjaśnień na następujące kwestie:
- czy do wniosku o zwołanie sesji są załączone punkty porządku obrad ?
- czy wniosek jest prawidłowo skonstruowany oraz czy we wniosku powinno być sprecyzowane jakie zagadnienia będą poruszane? Opierając się o orzeczenia NSA, prosi o zajęcie stanowiska Panią Adwokat.
Ponadto uważa, że nadużywamy zwoływania trybu sesji nadzwyczajnych, ponieważ na 32 sesje w obecnej kadencji, 17 odbyło się w trybie nadzwyczajnym, dodatkowo w tym trybie był wielokrotnie rozszerzany porządek obrad ,który jak powiedział jest niezgodny z wyrokiem NSA i powołał się na orzeczenie wyroku NSA w takiej a sprawie.
Adwokat - Małgorzata Pisanko odpowiedziała, że jeżeli w załączniku do wniosku wskazane są wszystkie uchwały, wymieniony jako załącznik jest porządek obrad to stanowi on integralną część tego wniosku. W treści wniosku wskazane są motywy, którymi kieruje się Pan Burmistrz zwołując sesję i w związku z tym, nie widzi przeszkód formalnych. Prosi o podanie sygnatury orzeczenia, na którą powołuje się radny.
Podsumowując Przewodniczący Rady - Krzysztof Bisialski uzupełnił, iż po otrzymaniu informacji i wniosku od Pana Burmistrza o potrzebie zwołania sesji, poprosił, aby odbyła się ona z zachowaniem reżimu „covidowego”. Zaznaczył, że w możliwe jak najszybszym terminie prosi o dostarczenie do Państwa Radnych materiałów do sesji oraz aby odbyły się spotkania komisji merytorycznych.
Następnie Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o zdjęcie pkt. 8 i 11 z porządku obrad.
W wyniku głosowania pkt. 8 i 11 zostały wycofane z porządku obrad stosunkiem głosów:16 gł. – za, 1 gł. – przeciw, 1 gł. – wstrzym. się, przy 2 gł. nieoddanych. . (protokoły z głosowania stanowią załącznik nr 2).
Przyjęty nowy porządek w brzmieniu:
- Otwarcie sesji.
- Stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przedstawienie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołów z XXVII, XXVIII, XXIX, Sesji Rady Miejskiej.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2022.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
- Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia przez Gminę Nowy Dwór Mazowiecki zadania z zakresu administracji rządowej polegającego na utrzymaniu grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Nowy Dwór Mazowiecki.
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej przy ul. Jarzębinowej w Nowym Dworze Mazowieckim polegającej na zamianie sposobu użytkowania 27 lokali usługowych na lokale mieszkalne.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek procentowych opłaty adiacenckiej.
Ad. 4
Przyjęcie protokołów z XXVII, XXVIII, XXIX Sesji Rady Miejskiej.
Radny – Marcin Ozdarski zwrócił się z prośbą, aby protokoły były przyjmowane według statutu - z poprzedniej sesji na kolejnej. Wskazał również, aby w protokole z sesji XXXI był zapis o pytanie radnego co do powtórnego rozpatrywania wniosku inwestora dotyczącego inwestycji przy Ogrodach Napoleońskich oraz na podstawie tego wniosku procedowania uchwały.
Radna Agnieszka Kowalska zwróciła uwagę, iż radni już wcześniej zwracali się z prośbą o umożliwienie zapoznania się z protokołami z komisji w wersji online. Ponawia prośbę, aby Pan Przewodniczący się odniósł do tej kwestii.
Radny – Marcin Ozdarski popiera wniosek Pani Radnej Kowalskiej oraz zaproponował aby otrzymywać projekty protokołów z sesji z wyprzedzeniem w formie online.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, iż zawsze daje czas Państwu Radnym na zapoznanie się z protokołem, i zwrócił sią do Burmistrza aby organizacyjnie się tym zajął. Poinformował, że w okresie między sesjami nie zgłoszono uwag do protokołów z XXVII, XXVIII oraz XXIX Sesji Rady Miejskiej, po czym poddał pod głosowanie wniosek o ich przyjęcie.
W wyniku głosowania, Protokół Nr XXVII/2021 Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej z dnia 27 listopada 2021r. oraz Protokół Nr XXVIII/2021 Sesji Rady Miejskiej z dnia 29 listopada 2021r. oraz Protokół Nr XXIX/2021 Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej z dnia 13 grudnia 2021r. zostały przyjęte: 19 gł. – za, przy 1 gł. nie oddanym. ( protokoły głosowania stanowią zał. nr 3 )
Ad. 5
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2022.
Radny – Marcin Ozdarski stwierdził, iż na komisji nie było czasu i poprosił o udzielenie wyjaśnień na następujące kwestie na temat nowego zadania w ramach ,,polskiego ładu’’:
- co ten projekt będzie obejmował?
- jakie dzielnice to zadanie obejmie?
- jakie są główne założenia?
- w której komórce urzędu można się zapoznać z wnioskiem który został złożony?
- jakie i na jaką kwotę zostały przygotowane wnioski na inne nabory?
Radny Tomasz Reginis jako Przewodniczący Komisji Spraw Społecznych nie zgodził się ze zdaniem radnego, ponieważ sprawy te były omawiane jako pierwsze i było tyle czasu, ile potrzebowała komisja, aby je omówić.
Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odpowiedział, że zmiany w budżecie tzn. wprowadzenie środków własnych w kwocie 500 tyś. zł dotyczą inwestycji szeroko pojętego zadania zagospodarowania terenów zielonych. Zadanie to przygotowywał wydział projektów infrastrukturalnych. Przygotowywana jest lista zadań, które mogą być realizowane w ramach tego projektu, w terminie przetargu i wyłonienia wykonawcy zgodnie z umową. Są wyznaczone miejsca w różnych dzielnicach na których został oparty ten wniosek. Pierwszym takim miejscem był ,,las Dębinka”. Wniosek głównie oparto na zagospodarowaniu oraz wykorzystaniu terenów zielonych do rekreacji przez mieszkańców. Jeśli chodzi o nowy nabór, to składany jest na modernizację systemu drogowego w mieście oraz kluczowy - jeśli chodzi o rozwój miasta to ponownie składamy wniosek na budowę stacji uzdatniania wody. Pozwolenie na budowę jest procedowane. Trzeci wniosek dotyczyć będzie rozbudowy Szkoły Podstawowej nr. 1. Zasugerowano, aby wnioski były realizowane w całości tzn. takie, które mogły by być rozstrzygnięte w jednym przetargu, w jednej umowie i realizowane przez jeden konkretny podmiot.
Następnie radny – Marcin Ozdarski zapytał czy oszacowano już straty po ostatnich nawałnicach i wichurach jakie przeszły przez nasz teren. Zwrócił się zapytaniem czy w budżecie są środki, aby dokonać napraw w komórkach lokatorskich na terenie Modlina Twierdzy, ponieważ są to elementy zabytkowe. Zapytał również o ubezpieczenie tych budynków. Następne pytanie dotyczyło wyroku nakazowego z firmą, która wykonywała projekt budynku komunalnego - czy Miasto, czy Pan Burmistrz jest już w dyspozycji tego wyroku oraz czy będą podjęte kroki w tej sprawie?
Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odpowiedział, iż cała Polska, a właściwie cała Europa doświadczyła huraganowych wiatrów, które wyrządziły ogromne szkody. W chwili obecnej PGE Dystrybucja Legionowo ma 950 uszkodzeń sieci na naszym obszarze. Do dziś wiele miejscowości nie ma prądu, również na terenie naszego Miasta. W przypadku komórek w Modlińskiej Twierdzy obecnie szacujemy uszkodzenia, które powstały wskutek nawałnic. Straty, które ponieśliśmy będzie wyceniał rzeczoznawca. Po oszacowaniu strat złożymy wniosek do wojewody. W przypadku budynków carskich objętych opieką konserwatorską wystąpimy o naprawę uszkodzeń do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Na tę chwilę obiekty zostaną zabezpieczone tak, aby mieszkańcy mogli z nich korzystać. Jeśli chodzi o kwestię umowy to wyroku nie ma. Jest nakaz zapłaty, który otrzymaliśmy w lutym, ale będziemy się od niego odwoływać, ponieważ kwestionujemy część wykonania umowy, która nie została zrealizowana.
Wiceprzewodniczący Rady - Roman Biliński zgłosił wniosek o nieczytanie treści uchwał w całości.
Dodał ad vocem do wypowiedzi radnego Ozdarskiego, że potrzeby mieszkańców z zakresie nowych dróg czy napraw komórek występują nie tylko w Twierdzy, ale w pozostałych dzielnicach miasta także. Mimo, że te komórki nie są zabytkowe to również stwarzają realne zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców.
Przewodniczący Rady Miejskiej, Krzysztof Bisialski poddał pod głosowanie wniosek o nieczytanie uchwał w całości.
Wniosek został przyjęty jednogłośnie 20 gł. – za. ( protokół głosowania stanowi załącznik nr 4)
Głos zabrał radny Tomasz Reginis, który podkreślił, aby globalnie patrzeć na miasto w sprawie inwestycji, ponieważ w roku budżetowym 2021 było dużo inwestycji w jednej dzielnicy. W centrum też są drogi, które wymagają remontu. Może warto byłoby dokonać zestawienia jakie środki inwestycyjne były wykorzystane na dane dzielnice.
Przewodniczący Rady Miejskiej - Krzysztof Bisialski zabrał głos tłumacząc, że temat Twierdzy Modlin jest zawsze problematyczny ze względu na podział zdań między społecznością co do inwestycji i rozwoju tego terenu. Istnieją sygnaliści, którzy zwracają się do wojewody czy marszałka ze swoimi przekonaniami, iż ingerencja w te tereny jest niepotrzebna. W każdym miejscu znajdzie się społeczność wyrażająca swój głos za lub przeciw. Każde miejsce będzie nieodpowiednie. Aby Twierdza żyła muszą być inwestycje, muszą być ludzie - nowi mieszkańcy, którzy będą płacić podatki. Kiedy przejęliśmy Twierdzę była bardzo zaniedbana, a na przestrzeni lat wiele budynków zostało wyremontowanych.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały:
Komisja Spraw Społecznych – opinia pozytywna
Komisja Finansów – opinia pozytywna
Komisja Komunalna – przyjęła informacyjnie.
Przewodniczący Rady Miejskiej - Krzysztof Bisialski poddał uchwałę pod głosowanie.
Głosowanie przebiegło z błędem urządzenia, w związku z tym Przewodniczący Rady postawił wniosek o reasumpcję głosowania.
Wniosek o reasumpcję został podjęty jednogłośnie, 20 gł. – za. ( protokół głosowania stanowi załącznik nr 5)
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej poddał pod głosowanie uchwałę.
Uchwała Nr XXXII/401/2022 została podjęta jednogłośnie 20 gł. – za ( uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 6)
Ad. 6
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
Radny – Marcin Ozdarski zadał pytanie, jaka jest planowana na ten moment kwota obsługi długu, uwzględniając wzrost stóp procentowych, które nastąpiły w ostatnim czasie?
Skarbnik Miasta – Anna Palczowska udzieliła odpowiedzi, że kwoty te analizowane są co kwartał, ponieważ odsetki płacimy kwartalnie. W zależności od tego kiedy i w jakiej wysokości zaciągniemy nowy kredyt, jest prawdopodobne, że plan na te odsetki będziemy musieli zwiększyć w ciągu roku.
Radny – Marcin Ozdarski zapytał czy przetarg dotyczący odbioru odpadów komunalnych z terenu miasta już został rozstrzygnięty? Uważa, iż czym dłużej będzie trwała procedura tym większe są szanse na podwyżki dla mieszkańców za odbiór śmieci. System ten musi być systemem zbilansowanym, i w związku z tym czy czekają nas w roku 2022 podwyżki za śmieci?
Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odpowiedział, że przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty. Na ten moment nie może podać terminu, gdyż procedura jeszcze trwa. Co miesiąc podpisujemy umowę z dotychczasowym odbiorcą, czyli z naszym podmiotem. Nie przewidujemy w tym roku podwyżki z tytułu opłat za śmieci.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały:
Komisja Spraw Społecznych – opinia pozytywna
Komisja Finansów – opinia pozytywna
Komisja Komunalna – przyjęła informacyjnie.
Uchwała Nr XXXII/ 402 /2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie, 20 gł. – za. ( uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 7 ).
Ad.7
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia przez Gminę Nowy Dwór Mazowiecki zadania z zakresu administracji rządowej polegającego na utrzymaniu grobów i cmentarzy wojennych na terenie Gminy Nowy Dwór Mazowiecki.
By porozumienie było zawarte zgodnie z obowiązującym prawem organ stanowiący jst musi podjąć uchwałę w sprawie przejęcia zadania opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi, zezwalającą burmistrzowi miasta na podpisanie porozumienia.
Uchwała Nr XXXII/ 403 /2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie, 20 gł. – za. ( uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 8 ).
Ad.8
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami nieruchomości jednostek samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych, a w przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, nie wnosząc uwag.
Uchwała Nr XXXII/ 404 /2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie, 20 gł. – za. ( uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 9).
Ad.9
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji mieszkaniowej przy ul. Jarzębinowej w Nowym Dworze Mazowieckim polegającej na zamianie sposobu użytkowania 27 lokali usługowych na lokale mieszkalne.
Uchwała dotyczy zamiany sposobu użytkowania lokali usługowych na mieszkalne, szczegółowy opis znajduje się w uzasadnieniu do projektu uchwały.
Uchwała Nr XXXII/ 405 /2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 20 gł. – za. ( uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 10).
Ad.10
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek procentowych opłaty adiacenckiej.
Jeżeli w wyniku podziału nieruchomości dokonanego na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, który wniósł opłaty roczne za cały okres użytkowania tego prawa, wzrośnie jej wartość, burmistrz może ustalić, w drodze decyzji, opłatę adiacencką z tego tytułu. Wysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej ustala rada gminy, w drodze uchwały, w wysokości nie większej niż 30% różnicy wartości nieruchomości.
Właściciele nieruchomości uczestniczą także w kosztach budowy urządzeń infrastruktury technicznej przez wnoszenie na rzecz gminy opłat adiacenckich. Burmistrz może, w drodze decyzji, ustalić opłatę adiacencką każdorazowo po stworzeniu warunków do podłączenia nieruchomości do poszczególnych urządzeń infrastruktury technicznej albo po stworzeniu warunków do korzystania z wybudowanej drogi. Ustalenie i wysokość opłaty adiacenckiej zależą od wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego budową urządzeń infrastruktury technicznej.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały:
Komisja Spraw Społecznych – opinia negatywna
Komisja Finansów – opinia negatywna
Komisja Komunalna – przyjęła informacyjnie.
Uchwała w powyższej sprawie została odrzucona stosunkiem głosów:16 gł. – przeciw, 4 gł. wstrzym. ( protokół głosowania stanowi załącznik nr 11).
Ad.12
Zamknięcie sesji
Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski ,podziękował radnym za przybycie i zamknął XXXII Nadzwyczajną Sesję Rady Miejskiej w dniu 22 lutego 2022 roku ( godz.12:30)
Protokołowała:
Dorota Pękacka
Przewodniczący Rady Miejskiej
Krzysztof Bisialski