Nadanie numeru PESEL UKR
Każda osoba uzyska numer PESEL, która od dnia 24 lutego 2022 r. przybyła do Polski z terytorium Ukrainy lub poprzez inne kraje w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi w Ukrainie:
-ma obywatelstwo Ukrainy
-jest współmałżonkiem obywatela Ukrainy, ale nie ma obywatelstwa ukraińskiego lub polskiego
-ma obywatelstwo Ukrainy i Kartę Polaka lub jest członkiem najbliższej rodziny tej osoby
Aby uzyskać numer PESEL, nie trzeba wjeżdżać do Polski bezpośrednio z terytorium Ukrainy.
O numer PESEL nie mogą ubiegać się obywatele Ukrainy, którzy posiadają:
-zezwolenie na pobyt stały,
-zezwolenie na pobyt czasowy,
-zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
-status uchodźcy,
-ochronę uzupełniającą,
-zgodę na pobyt ze względów humanitarnych,
-zgodę na pobyt tolerowany,
-złożyli w RP wnioski o udzielenie ochrony międzynarodowej lub ktoś złożył taki wniosek w ich w imieniu;
-zadeklarowali zamiar złożenia wniosków o udzielenie ochrony międzynarodowej w RP lub których takie deklaracje dotyczą.
Co trzeba przygotować aby uzyskać numer PESEL:
-dokument, potwierdzający dane, osoby wnioskującej, w tym jej tożsamość,
-jeżeli brak takiego dokumentu, to podpis złożony na wniosku jest równoważny prawnie z oświadczeniem, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe,
-jeśli wniosek dotyczy osoby małoletniej, należy podać dane rodziców,
-dziecko do 12 roku życia nie musi być obecne przy składaniu wniosku ‒ z wyjątkiem sytuacji, w której jego tożsamość będzie ustalana w oparciu o oświadczenie,
- od dzieci, które nie ukończyły 12 rok życia, nie pobiera się odcisków palców.
-kolorowe zdjęcie na papierze fotograficznym w rozmiarach 35 x 45 mm (szerokość x wysokość),
-wniosek w imieniu dziecka składa jedno z rodziców, opiekun, kurator, opiekun tymczasowy ustanowiony przez sąd opiekuńczy, lub osoba sprawująca faktyczną pieczę nad dzieckiem.
Wniosek o nadanie numeru PESEL skaładamy osobiście.
Podczas składania wniosku od osób które skończyły 12 lat zostaną pobrane odciski palców.
Potwierdzenie nadania numeru PESEL odbiera się w urzędzie gminy, w którym został złożony wniosek.
Profil zaufany jest to cyfrowe narzędzie, które umożliwia załatwianie spraw urzędowych online, bez wychodzenia z domu, uzyskać mogą go osoby pełnoletnie trzeba mieć :
-działający telefon komórkowy z numerem od polskiego operatora, którego jest się wyłącznym użytkownikiem,
-adres e-mail, z którego osoba korzysta.
Opłaty:
Czynności nie podlegają opłacie skarbowej
Miejsce złożenia dokumentów
Wydział Spraw Obywatelskich
pok. 228,229
tel. 22 5122262, 22 5122263 lub 22 5122265
Numer Pesel jest to jedenastocyfrowy symbol numeryczny, który jednoznacznie identyfikuje osobę fizyczną, który zawiera:
-datę urodzenia,
-numer porządkowy,
-oznaczenie płci,
-liczbę kontrolną.
Numer PESEL umożliwia np. skorzystanie z opieki zdrowotnej, pomocy społecznej czy założenie firmy w Polsce.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
(Dz. U. 2022r. poz. 583 ze zm.).
Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności ( Dz. U. z 2022 r . poz. 1191 ze zm.).
Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych (Dz.U.2022r. poz. 671 ze zm.).
Druki do pobrania: