Protokół Nr XXXVII/2022 z XXXVII Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 21 czerwca 2022r.
OR. 0002.37.2022
Protokół Nr XXXVII/2022
z XXXVII Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim
w dniu 21 czerwca 2022r.
Stan radnych – 21. Obecnych na Sesji – 21.
Godzina rozpoczęcia: 10:08
Ad. 1
Obrady otworzył Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski, witając wszystkich zebranych.
Ad. 2
Na podstawie obecności 21 radnych stwierdzono prawomocność obrad. ( lista obecności wraz z zaproszeniem i porządkiem obrad stanowi załącznik nr 1).
Ad. 3
Przewodniczący Rady przedstawił proponowany porządek obrad w brzmieniu:
- Otwarcie sesji.
- Stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przedstawienie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z XXXV Sesji Rady Miejskiej z dnia 26.04.2022r. i protokołu z XXXVI Sesji Rady Miejskiej z dnia 24.05.2022r.
- Debata nad Raportem o stanie miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2021.
- Podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania dla Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
- Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2021.
- Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium z tytułu wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2021.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2022.
- Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki z Organizacjami Pozarządowymi oraz Innymi Podmiotami na rok 2021.
- Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowym Dworze Mazowieckim.
- Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za 2021 rok.
- Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdanie z realizacji w latach 2020-2021, Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na lata 2018-2021.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany statutu Miejskiego Żłobka nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za korzystanie z Miejskiego Żłobka nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim oraz maksymalnej opłaty za wyżywienie dziecka.
- Podjęcie uchwały w sprawie określenia średniej ceny jednostek paliwa w gminie Nowy Dwór Mazowiecki.
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy na czas oznaczony do trzech lat. (dz. nr ewid. 5/2)
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy na okres dłuższy niż 3 lata. (dz. nr ewid. 25/1 25/3 25/4)
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości. (ul. Modlińska)
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości. (ul. Wojska Polskiego)
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości. (ul. Przemysłowa).
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości. (ul. Leśna)
- Podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
- Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji mieszkaniowej pomiędzy ulicami: Dębową/Leśną/Pogodną w Nowym Dworze Mazowieckim.
- Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia wniosku.
- Informacja o pracy Burmistrza Miasta między sesjami.
- Informacja o pracy Rady Miejskiej między sesjami.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Sprawy różne.
- Zamknięcie sesji.
Ad. 4
Przyjęcie protokołu z XXXV Sesji Rady Miejskiej z dnia 26.04.2022r. i protokołu z XXXVI Sesji Rady Miejskiej z dnia 24.05.2022r.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że w okresie między sesjami nie zgłoszono uwag do protokołu z XXXV i protokołu z XXXVI Sesji Rady Miejskiej, po czym poddał pod głosowanie wniosek o ich przyjęcie.
W wyniku głosowania, Protokół z XXXV Sesji Rady Miejskiej z dnia 26.04.2022r. i protokół z XXXVI Sesji Rady Miejskiej z dnia 24.05.2022r., zostały przyjęte stosunkiem głosów: 19 gł.- za, 1 gł.- wstrzym. się, 1 gł.-nie oddany.( protokół głosowania stanowi do załącznik nr 2).
Ad. 5
Debata nad Raportem o stanie miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2020.
Radni otrzymali na piśmie Raport o stanie Miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2021, który stanowi zał. nr 3 do protokołu. Merytoryczne komisje Rady Miejskiej zaopiniowały Raport pozytywnie.
W debacie udział wzięli:
Radna – Agnieszka Kubiak-Falęcka odniosła się do działu Program Aktywności Zawodowej Mieszkańców Miasta Nowy Dwór Mazowiecki:
- Proponuje, aby zwrócić się do ZTN-enu, o podjęcie tematu dotyczącego dopłat o dofinansowanie do biletu, przez ewentualne poszerzenie strefy wspólnego biletu, przy współpracy z gminą sąsiadującą.
Burmistrz Miasta odnosząc się do wypowiedzi radnej stwierdził, iż obowiązująca uchwała Rady Warszawy, jest nie korzystna dla samorządów dalej znajdujących się od Warszawy. Nie sprzyja ona zwiększaniu strefy. Jesteśmy członkiem Stowarzyszenia Metropolia Warszawa, i tam właśnie będziemy poruszać kwestie komunikacji.
Radna – Angelika Sosińska zajęła głoś w imieniu mieszkańców w temacie komunikacji. Mieszkańcy zwracają się z prośbą na usprawnienie komunikacji relacji Nowy Dwór Mazowiecki - Łomianki, ponieważ duża liczba mieszkańców dojeżdża w tym kierunku. Jest duże oczekiwanie mieszkańców zajęcia się tą sprawą. Mieszkańcy złożyli również petycję w tej sprawie. O problemie komunikacyjnym mówiła już rok wcześniej, w związku z tym pyta jakie czynności czy działania udało się podjąć od tamtego czasu?
Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski, odpowiedział iż samorząd gminy jest odpowiedzialny za organizację transportu na terenie tego samorządu. Na terenie naszej gminy posiadamy transport miejski, bezpłatny. Jest to nasze zadanie własne. Znamy oczekiwania mieszkańców i nawet jeśli to nie jest nasze zadanie to staramy się szukać rozwiązań. Obecnie prowadzone są badania analizy potoków ruchu w kierunku Warszawy, właśnie na zlecenia Stowarzyszenia, do którego przystąpiliśmy. Wspólnie ze Stowarzyszeniem Metropolia Warszawa, będziemy aplikowali o zwiększenie środków zewnętrznych na komunikację kolejową i autobusową.
Radna –Beata Rusek odniosła się do działu Raportu dot. Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii: Radna podkreśliła że cieszy fakt podejmowanych działań związanych z profilaktyką, zarówno na terenie szkół, jak i terenie Miasta. Prosi o pochylenie się nad problemami młodzieży i wnioskuje o rozważenie powołania, grupy/świetlicy socjoterapeutycznej czy ośrodka wspomagającego lub jakiejś innej formy wsparcia dla młodzieży, która ma problemy z różnego rodzaju uzależnieniami. Celem otrzyma natychmiastowego wsparcia. Apeluje o to, aby miasto zadbało o przestrzeń dla młodzieży, dla jej wsparcia. Radna podziękowała również Burmistrzowi za wspieranie poradni pedagogiczno-psychologicznej w ramach ,,Programu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi”. W ramach tego programu, porad i wparcia uzyskało ponad 120 osób.
Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odniósł się do wypowiedzi radnej, stwierdzając że, jesteśmy gotowi do współpracy i do pomocy. Współfinansujemy wiele zadań wraz z powiatem. W tej kwestii również będzie zabiegał u władz powiatu o zwiększenie etatów w placówce podlegającej pod powiat, czyli Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej.
Radna – Agnieszka Kowalska odniosła się do poszczególnych działów Raportu:
- Urząd przyjazny mieszkańcom: uważa że, na pochwałę zasługuje fakt że, urząd wychodzi naprzeciw mieszkańcom. Działa punkt obsługi interesanta. Rozwój i rozbudowa infrastruktury teleinformatycznej w urzędzie zasługuje również na uwagę, 12 hotspotów z bezpłatnym dostępem do internetu, uruchomiono szereg usług, miedzy innymi system elektronicznych płatności. Nadmienia, że są usterki nad którymi też warto się pochylić. Uważa że należy zwiększyć ofertę usług oferowanych przez urząd, między innymi:
– infolinia miejska potrzebna w celu usprawnienia kontaktu telefonicznego z poszczególnymi wydziałami;
- uwidocznienie numerów telefonów na stronie zarówno Urzędu Miasta jak i Facebooka;
- utworzenia aplikacji mobilnej miejskiej „Nowy Dwór Mazowiecki” z przydatnymi informacjami dla ulepszenia i komfortu życia mieszkańców;
- zastępstwa za osoby nieobecnie w urzędzie;
-pisma czy odpowiedzi do radnych, aby otrzymywać w wersji on-line;
- Miejsce aktywnego wypoczynku: stwierdziła że, na pochwałę zasługuje fakt, że tych miejsc wypoczynku przybywa. Rozbudowano miejskie ścieżki rowerowe, przybywa elementów małej infrastruktury oraz nasadzeń miejskich, powstają nowe strefy aktywnego wypoczynku. Należałoby się pochylić jednak nad większą jakością, kontrolą w fazie realizacji zadań czy usług a także konsultacji z mieszkańcami czy radnymi. Należałoby zainwestować w innowacyjne rozwiązania, np. eko, lub w aspekcie edukacyjnym, w takie rozwiązania, które przyciągnęłyby mieszkańców z miejscowości ościennych.
- Kultura i rozrywka bliżej mieszkańców: cieszy fakt szerokiej gamy imprez zarówno kulturalnych, rozrywkowych jak i patriotycznych w mieście.
Organizacja tych spotkań jest również pozytywna, zachęca również do udziału w przedsięwzięciach które tworzą radni w mieście, zachęca aby radni z różnych ugrupowań organizowali je wspólnie.
- Dostępność komunikacyjna w mieście: komunikacja miejska , to ogromny plus. Cieszy ona bardzo mieszkańców, chociaż są ponoszone wysokie koszty, to spełnia swoje zadanie. Cieszy mieszkańców wydłużenie godzin kursów jazdy, jednak standard usług jest nie zadawalający. Warto byłoby usprawnić kilka kwestii:
- rozkład jazdy charakteryzuje się długimi przerwami z długimi czasowo lukami.
- zasadność przebiegu trasy, którą należałoby usprawnić i skrócić czas przejazdu;
- standard i bezpieczeństwo jazdy, oraz liczne opóźnienia;
Komunikacja w mieście przez przewoźników zewnętrznych:
- brak połączeń w godzinach dojazdu do pracy czy szkoły, licznie zawieszone kursy, szczególnie w godzinach wieczornych i weekendy, brak połączeń na trasie NDM-Czosnów-Łomianki;
-uzupełnienie i uaktualnienie rozkładów jazdy;
Linia miejska z liniami prywatnych przewoźników powinna być kompatybilna. Prosi aby pomyśleć również nad problem transportu zbiorowego na terenie miasta oraz poza jego granicami, aby przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców.
- Program Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi: cieszy fakt, że zaspokajają one potrzebę pewnych grup mieszkańców. Z raportu wynika, że przeznaczono ponad 600.000,00zł. Niemniej jednak, w raporcie brakuje szczegółowych danych na temat realizacji zadań przez konkretne organizacje. Czy w raporcie są wszystkie organizacje które proszą o wsparcie, czy jest jakaś grupa, która jest pomijana i nie otrzymuje dotacji?
- Program Rewitalizacji Miasta Nowy Dwór Mazowiecki: to oczywiście plus, że taki program mamy.
- Program Gospodarki Niskoemisyjnej: ogromny plus, że on działa.
- Program Opieki nad zwierzętami: uważa, że dobrze że taki program działa, że prowadzone są akcje informacyjne, działania oddolne. Minusem jest to, o czym też wielokrotnie mówiliśmy. Zapewnienie opieki nad zwierzętami bezdomnymi odbywa się w schronisku, nie znajdującym się na terenie naszego miasta, lecz poza jego granicami, dlaczego tak się dzieje?
- Spółki komunalne: zwraca uwagę wysoką stratę w ZEC-u, natomiast zdaje sobie sprawę, że przyczyn składowych jest wiele.
- Ulice i chodniki: od początku kadencji prosi o modernizacje i remonty jako potrzeby pierwszego rzędu. Wiele ulic w mieście jest nie utwardzona, wiele jest ulic i chodników które od lat czekają na remont. Są to ulice między innymi: Kadetów, Mickiewicza, Moniuszki, Prądzyńskiego czy Zielona. Mieszkańcy czekają na remont nawierzchni i modernizacji chodnika przy Chrzanowskiego. Równocześnie dziękują za modernizację chodnika przy ulicy Moniuszki, cieszy on mieszkańców.
- Oświetlenie w mieście: część miasta posiada naprawdę nowoczesne energooszczędne oświetlenie, bardzo eleganckie latarnie, to duży plus. Są jednak nadal stare latarnie, stanowiące zagrożenie, które od nastu lat nie były modernizowane. Bardzo prosi o wymianę latarni i słupów. Chodzi o ulice 29 Listopada 338, 341, Obwodowa, Szpitalna, Kadetów. Jak również o modernizację stacji TRAFO, która jest w opłakanym stanie i bardzo często dochodzi tam do awarii.
- Kanalizacja: 98% miasta jest skanalizowana , lecz 2% nadal czeka np. ulica Nałęcza.
Podsumowując, miasto rozwija się to fakt niezaprzeczalny, jednak niech to będzie rozwój zrównoważony. Prosimy o więcej innowacyjności, czasami proste rozwiązania nie kosztują wiele. Chociażby fluorescencyjne pasy. Prosi o zwrócenie uwagi na realizację potrzeb, o które proszą od lat. Lista priorytetów w mieście jest naprawdę ogromna. Docenia fakt inwestycji w Modlinie Twierdzy, zdaje sobie sprawę, że one naprawdę kosztują wiele, ale pamiętajmy też, że były na nie dotacje. Niech Nowy Dwór Mazowiecki będzie miastem przyjaznym, nie tylko ze sloganu, hasła, ale przyjaznym dla mieszkańca, aby nam wszystkim żyło się przez chwilę lepiej.
Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odniósł się do spraw poruszonych przez radną. Przyjął słowa podziękowania wobec kierunków które miasto przyjęło i realizuje w ramach przyjętej strategii. Uważa, że wypracowane rozwiązania są, na skutek wielu spotkań właśnie z mieszkańcami, różnymi grupami zawodowymi z fachowcami, ekspertami. Miasto stara się zwiększyć dochody własne, jak i szukać środków zewnętrznych. Podkreślił, że będziemy to robić nieustannie, ale nigdy nie będzie tyle, żeby wystarczyło na wszystkie rozwiązania. Priorytetem jest dobro naszych mieszkańców i to nie tylko przez chwilę. Odpowiedział również na pytania zadane przez radną.
Następnie głos zabrała radna – Angelika Sosińska w swojej wypowiedzi podziękowała swojej przedmówczyni za tak dokładne przygotowanie i odniesienie się do raportu o Stanie Miasta. Odnosząc się do Burmistrza Miasta, stwierdziła że po raz kolejny brakuje charakteru, elementu ewaluacyjnego przy tworzeniu tego raportu.
Raport jest bardzo dobrym, świetnie opracowanym materiałem diagnostycznym lecz brakuje w nim wskaźników, wniosków z odpowiedziami. Prosi, aby w następnym raporcie takie wnioski umieścić, aby było można szybko się zorientować na jakim etapie rozwoju miasto się znajduje.
Radna również odniosła się do poszczególnych działów Raportu:
- Urząd przyjazny mieszkańcom: w ramach tego programu można byłoby wprowadzić rozwiązanie: ,,mobilny urzędnik’’, dla mieszkańców którzy nie mogą opuścić swojego miejsca zamieszkania z powodu niepełnosprawności lub innych barier.
- Program Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi: uważa że, społeczeństwo obywatelskie powinno być w naszym mieście bardziej aktywizowanie niż obecnie jest. Cieszy fakt, że są stowarzyszenia które występują o środki na zadania publiczne i je otrzymują, ale są też takie które występują i ich nie otrzymują. Rolą miasta jest, aby zaktywizować stowarzyszenia do brania udziału w konkursach, tak aby większa ilość dzieci i młodzieży mogła skorzystać z rożnego rodzaju pomocy.
- Spółki miejskie: spółki komunalne, biorąc pod uwagę wpływ wzrostu cen na indywidualnego konsumenta, o prawie 120%. W porównaniu do roku ubiegłego to są ogromne koszty, i to mieszkańcy te koszty będą ponosić. W związku z tym nasunęła się jej taka refleksja; Czy przy takich wysokich wzrostowych kosztach jest potrzeba utrzymywać koszty wynagrodzenia dwóch prokurentów w spółce? Pytanie dotyczące spółki ZWiK: Na jakie cele zostały przeznaczone środki z pozostałej niewykorzystanej sumy z planowanych wydatków inwestycyjnych?
- Ochrona Zdrowia: Zapytała kto był realizatorem programu z zakresu profilaktyki dla dorosłych na który przeznaczono 59500,00 zł?
- Edukacja i Oświata: wiele lat proszą: szkoły, rodzice, opiekunowie i radni o wyremontowanie kuchni w placówkach szkolnych. Szczególnie w Szkole Podstawowej nr 1 oraz Szkole Podstawowej nr 7. Kuchnie w tych placówkach są w złym stanie technicznym. Należy podjąć szczególne starania aby z środków własnych lub z dofinasowań pozyskać środki na te zadania. Składa wniosek o uwzględnienie tych środków w projekcie budżetu miasta na rok 2023.
Podsumowując podkreśliła, że wiele jest przed Burmistrzem i Radą zadań, szczególnie w zakresie oświatowym. Miasto się rozwija, przybywa nowych mieszkańców, więc dajmy możliwość bycia zadowolonym mieszkańcem.
Radny Michał Świokło – zadał pytania dotyczące osiedla Modlin Stary:
- doprowadzenie sieci gazowniczej do osiedla Modlin Stary, na jakim jest etapie czy są jakieś nowe uzgodnienia w tej sprawie? Czy jest prawdą, że problemem jest z uzyskaniem zgody zarządcy drogi na przebicie instalacji?
- czy są jakieś nowe informacje w sprawie ronda, które miało powstać na skrzyżowaniu drogi krajowej 62 z droga krajową 85.
- sprawa dotycząca wymiany oświetlenia ledowego, czy prawdą jest że PGE żąda opłat za dzierżawę słupów?
Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski, odniósł się do wypowiedzi radnych. Dokumentacją stwierdzającą stan naszych prac, jest Wieloletni Plan Finansowy oraz Wieloletni Program Inwestycyjny. Rolę mobilnego urzędnika spełniają pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej. Są to osoby zaufane, które pomagają w załatwieniu spraw swoim podopiecznym. Oczywiście cały czas analizujemy i nie wykluczamy osób którym należy pomóc.
Współpracując z instytucjami, przychodniami, realizujemy dużo zadań i programów profilaktycznych również dla dorosłych, takich jak w ostatnim czasie, min. zajęcia dla mężczyzn dotyczące wpływu schorzeń kręgosłupa na sprawy intymne, czy programy zewnętrzne takie jak Senior+.
Zakład ZWiK potrzebuje dużo środków na realizację zadania dotyczącego budowy stacji uzdatniania wody dla miasta.
W Zakładzie Energetyki Cieplnej, obecnie koszty pracownicze w strukturze kosztów całej firmy, wynoszą poniżej 15%. Wraz ze spółką ZEC szukamy rozwiązań, które obniżą koszty. Miiędzy innymi przez pozyskanie środków zewnętrznych na zadania ekologiczne (fotowoltaika, geotermia), które docelowo doprowadzą do znacznej poprawy jakości powietrza i obniżą koszty funkcjonowania spółki. Środki płacone za emisję w 100% przechodzą do budżetu państwa. Głównymi problemami podwyżek w ciepłownictwie, jest ogromny wzrost cen zakupu surowca, którego ceny na rynku cały czas rosną.
Wszystkie niezbędne opinie w sprawie zgód i opinii dotyczących przyłącza gazowego na terenie osiedla Modlin Stary, są uzyskane. Zarówno od zarządcy drogi, jak również zgody przebicia się pod torami kolejowymi prowadzonymi do lotniska.
W planie finansowym Generalnej Dyrekcji Dróg , budowy tego ronda na drodze krajowej 62 z droga krajową 85 nie ma. Będziemy zabiegali o to aby znalazło się w przyszłorocznym budżecie, będziemy mieli czas aby dokonać pełnej dokumentacji.
Jeśli chodzi o oświetlenie uliczne, to rzeczywiście PGE wyraziło chęć obciążenia takimi opłatami za każdy punkt, który będzie realizowany, ale jeszcze nie jest przesądzone że będziemy tej opłaty dokonywać.
Głos zabrał Przewodniczący Rady - Krzysztof Bisialski w sprawie dotyczącej gazu, podkreślił że wnioski od mieszkańców były już zbierane i do tej pory nie ma przyłącza gazu. Jeśli firma już będzie na terenie, to będą organizowane spotkania informacyjne z mieszkańcami.
Głos zabrał Radny – Marcin Ozdarski, który odniósł się do poszczególnych działów Raportu:
- Urząd przyjazny mieszkańcom: Nowy Dwór Mazowiecki rozwija się, przybywają młode pokolenia mieszkańców co wymusza pewne zmiany organizacyjne w Urzędzie Miejskim, zaproponował aby urząd był jeden dzień w tygodniu czynny do godziny dwudziestej, oraz aby raz w miesiącu pełnił dyżur w sobotę. Poddał, aby zastanowić nad pomysłem „Taxi dla seniora”, który dowoziłby seniorów do urzędów.
- Miejsca aktywnego wypoczynku: zapytał jakie wymierne korzyści przyniósł program „RESTAURA”, i czy będzie on dalej realizowany? Rozważa czy budowa tężni solankowej w lokalizacji Placu Solnego jest dobrą lokalizacją? Wraca również do propozycji budowy przejścia pieszo-rowerowego wzdłuż mostu „Narwianego”, czy są na to szanse?
- Kultura i rozrywka bliżej mieszkańców: może należałoby przeanalizować projekty, które były wcześniej realizowane, a w obecnej chwili takich brakuje, o czym również sygnalizują mieszkańcy.
- Komunikacja: dworzec czy poczekalnia, chodzi o budynek przy stacji PKP, Radny twierdzi, że mieszkańcy sygnalizują że staje się on noclegownią dla osób bezdomnych. Zapytał czy ta sprawa jest monitorowana? Co do komunikacji wewnątrz miejskiej, wskazał, że należałoby się zastanowić nad rozkładami jazdy, czy trasami przejazdu. Poruszył również, kwestie komunikacji Nowego Dworu z sąsiednimi gminami i z Warszawą, może warto byłoby wraz z powiatem zastanowić się nad problemem skomunikowania Nowego Dworu Mazowieckiego z komunikacją gmin przyległych.
- Spółki gminne: podkreślił, że widać ogromny postęp w pracy spółki ZWiK, jak i w spółce Energetyka, natomiast w ZEC wynik strat jest zastanawiający, podziela zdanie radnej Pani Angeliki Sosińskiej, czy dwóch prokurentów w spółce jest potrzebne. Zwrócił się do obecnego prezesa spółki prosząc, aby pochylić się nad kwestią wynagrodzeń pracowników Zakładu Energetyki Cieplnej. Prosi również o analizę struktury redukcji etatów w spółce ZEC. Jeśli chodzi o Miejski Zakład Oczyszczania, zapytał, co z przetargiem na odbiór śmieci? Czy zakończyły się procedury przetargowe i w związku z tym, jakie będą dalsze losy z pracownikami MZO? Czy nadwyżkowe środki które zostały przekazane do budżetu nie powinny być przekazane na cele inwestycyjne MZO, np. w zakresie taboru komunikacyjnego.
- Po spotkaniu Komisji merytorycznej na której był obecny nasunął mu się wniosek, iż za tak ogromnym rozwojem mieszkaniowym w mieście, powinien tez iść rozwój infrastruktury około mieszkaniowej. Obawia się że przy tak dynamicznym przyroście mieszkaniowym, miasto zostanie sparaliżowane komunikacyjnie. Kolejną bolączką w tym aspekcie jest również, rozwój oświaty. Czy są jakieś plany rozbudowy szkół i przedszkoli.
- System stypendialny: prosi, aby również pochylić się nad systemem stypendialnym, mała suma wartości stypendiów na 180 osób. Uważa że jest zbyt duża rozbieżność w wartościach dla poszczególnych stypendystów.
- Zaplecze komunalne: czy Nowy Dwór Mazowiecki wybuduje budynek komunalny? (ponieważ to zadanie jest ujęte w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta), jak również czy miasto wybuduje przedszkole?
- Bezpieczeństwo w mieście: dotyczy szczególnie osiedla ,,Pólko’’ i centrum miasta. Uważa, ze miasto po godzinie dwudziestej przypomina slamsy, osoby spożywające alkohol, śpiący na skwerkach. Jest to bardzo duży problem, na który zwracają uwagę mieszkańcy i wspólnoty mieszkaniowe.
Podsumowując, radny odniósł się do całokształtu pracy Burmistrza i Rady Miasta, na podstawie zastrzeżeń organu nadzorczego zaskarżonych uchwał, zastanawia się czy projekty otrzymywane przez radnych są parafowane pod względem prawnym.
Odpowiedzi udzieliła adwokat Małgorzata Pisanko , że za przygotowanie uchwał pod względem merytorycznym odpowiada wydział, natomiast uchwały są parafowane pod względem formalnym.
Następnie zabrała głos prezes spółki Energetyka Pani Anna Ibekwe, udzielając odpowiedzi na wcześniejsze pytania radnych. Uświadomiła, że miejskie sieci dystrybucyjne i stacje TRAFO, podłączone są do stacji dystrybucyjnych PGE, jeśli prąd wyłączy PGE to w naszych stacjach też go nie ma, i nie mamy na to wpływu. Awaryjność naszych sieci jest bardzo niewielka. Jeśli taka awaryjność występowała by często, to Urząd Regulacji Energetyki zlecił by zalecenia do sprawozdań, których nie otrzymujemy.
Ponownie zabrała głos Radna Angelika Sosińska, która odniosła się do tematu usług prawnych kancelarii. W jej mniemaniu umowa zawarta między Urzędem Miasta a Kancelaria prawną ma szerszy zakres, niż stwierdzenie prawomocności poprawności dokumentu pod względem formalno-prawnym, prosi o przedłożenie umowy za zgodność z oryginałem. Jej zdaniem skarga przesłana przez organ nadzoru jest już skargą procedowaną, czyli wadliwą lub z jakimiś uchybieniami.
Głos zabrał Przewodniczący Rady Krzysztof Bisialski, prosił aby, nie rozwodzić się na tym etapie. Zalecił aby się wstrzymać z ocenami popełnianych błędów do momentu rozstrzygnięcia procesu nadzorczego.
Burmistrz Jacek Kowalski, dodał, że organ złożył odwołanie, ponieważ ma do tego prawo, jak będzie wyrok wraz z uzasadnieniem, będziemy mogli poczynić dalsze kroki i wyciągnąć wnioski.
Głos zabrała adwokat Małgorzata Pisanko, która podsumowując wyjaśniła kwestie zaskarżeń, uchyleń czy błędów, jak i polemiki merytorycznej z organami nadzoru.
Wywiązała się dyskusja w której udział wzięli Burmistrz Jacek Kowalski Przewodniczący Rady Krzysztof Bisialski, Radny – Marcin Ozdarski, oraz Radna – Angelika Sosińska.
Na zakończenie dyskusji, zabrał głos Burmistrz Miasta Jacek Kowalski oznajmił, że chciałby aby debata zakończyła się pozytywnie, bo żyjemy w pięknym mieście, które bardzo dobrze rozwija, w mieście w którym coraz więcej mieszkańców chce mieszkać. Staramy się realizować potrzeby mieszkańców zdiagnozowane na licznych spotkaniach z instytucjami, radnymi czy właśnie z mieszkańcami. Potrzeby staramy się przenosić na karty dokumentów, a potem tworzyć tą naszą, „nowodworską” rzeczywistość. Chciałby, żeby wszyscy traktowali nasz Nowy Dwór jak nasz dom, i żeby wszyscy czuli się w nim współgospodarzami, aby wszyscy mogli pracować razem na jego dobro, tak by miasto mgło być coraz piękniejsze.
Podsumowując debatę Przewodniczący Rady Krzysztof Bisialski, zwrócił uwagę na wykorzystanie walorów jakie posiada miasto i wykorzystanie ich właśnie do urozmaicenia atrakcji, takich jak na przykład dokończenie pomysłu kładki pieszo- rowerowej wzdłuż mostu kolejowego. Poddał pod zastanowienie tematy dotyczące dofinansowań do wymiany kotłów w celu zmniejszenia emisji spalin, i zmniejszenia zanieczyszczania powietrza.
Na tym debata nad Raportem o stanie Miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2021 została zakończona.
Ad. 6
Podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania dla Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
( obecnych radnych na sesji – 21 )
Wiceprzewodniczący Rady – Roman Biliński zgłosił wniosek o nieczytanie treści uchwał w całości.
Wniosek został przyjęty jednogłośnie 21 gł.- za (protokół głosowania stanowi załącznik nr 4).
Komisje merytoryczne nie procedowały projektu uchwały.
Radni nie zgłosili uwag, po odczytaniu treści, projekt uchwały został poddany pod głosowanie.
W wyniku głosowania Uchwała Nr XXXVII/425/2022 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 18 gł.- za, 3 gł.- wstrzym. się. (projekt uchwały oraz protokół głosowania stanowią zał. nr 5).
Przerwa w obradach godz. 12:43
Wznowienie obrad po przerwie godz. 13:05
Ad. 7
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2021.
Niniejszy punkt porządku obrad przebiegał następująco:
Skarbnik Miasta -Anna Palczowska zapoznała radnych z Uchwałą Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Nr 3.e./193/2022 z dnia 25 kwietnia 2022r., zawierającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Miasta sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2021r.
Radny Marcin Ozdarski – dziękując Pani Skarbnik za merytoryczne bardzo dobrze przygotowany dokument zadał dodatkowe pytania:
- W jakim zakresie zostało zrealizowane i czego dotyczyło, zadanie modernizacji monitoringu wizyjnego?
- Czy zadanie „Wyposażenie terenu szkoły w Modlinie Starym w sprzęty zabawowe dla dzieci”, będzie w tym roku zrealizowane?
- Dotyczy jednostki NOSiR i organizacji wyścigów kolarskich, kto był organizatorem i jakie były koszty tego zadania?
Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski udzielił odpowiedzi na powyższe pytania radnego, jak i dodatkowe pytania Radnego Michała Świokło dodając, iż w części opisowej objaśnień do sprawozdania jest szczegółowy opis wydatków.
Więcej pytań nie zgłoszono, wysłuchano opinie merytorycznych komisji Rady, które zaopiniowały pozytywnie sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za rok 2021, w zakresie swojego działania.
Uchwała została odczytana przez Wiceprzewodniczącego Rady – Jerzego Plackowskiego. Uchwała Nr XXXVII/426/2022 w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za rok 2021, została poddana pod głosowanie.
W wyniku głosowania powyższa uchwała została podjęta jednogłośnie 21 gł. - za. ( uchwała, Zarządzenie Nr 84/2022 z dnia 6 kwietnia 2022r., i Nr 85/2022 z dnia 6 kwietnia 2022r., oraz Nr 109/2022 z dnia 17 maja 2022r. Burmistrza Miasta, Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki wraz z objaśnieniami za rok 2021, uchwała RIO oraz protokół głosowania stanowią zał. nr 6).
Ad. 8
Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium z tytułu wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2021.
Niniejszy punkt porządku obrad przebiegał następująco:
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Ryszard Brzeziński odczytał Uchwałę Komisji Nr 4.2022 z dnia 24 maja 2022r., w której Komisja Rewizyjna wydaje pozytywną opinię o wykonaniu budżetu miasta za 2021 rok i wnioskuje o udzielenie Burmistrzowi Miasta Nowy Dwór Mazowiecki absolutorium z tego tytułu.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim rozpatrzyła przedłożoną przez Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki dokumentację,
a w szczególności:
- Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta za rok 2021 wraz z objaśnieniami.
- Sprawozdanie finansowe za 2021 rok.
- Informację o stanie mienia Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
- Uchwałę Nr 3.e./193/2022 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Warszawie z dnia 25 kwietnia 2022 r. w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2021 rok.
Komisja brała pod uwagę również informacje wynikające z przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną kontroli działalności Burmistrza Miasta, jednostek oraz zakładu budżetowego pod względem legalności, gospodarności, rzetelności i celowości wydatkowania środków budżetowych w 2021 roku.
Komisja Rewizyjna badając gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu miasta za 2021 rok wysłuchała także ustnych informacji Skarbnika Miasta oraz informacji Burmistrza Miasta na posiedzeniu w dniu 24 maja 2022 r.
Komisja Rewizyjna stwierdziła na podstawie przedłożonego przez Burmistrza Miasta sprawozdania, że uchwalony przez Radę Miejską w Nowym Dworze Mazowieckim budżet na 2021 rok po uwzględnieniu zmian w ciągu roku zakładał dochody w wysokości 217.303.915,96 zł, natomiast wykonanie dochodów na koniec 2021 roku wyniosło 200.899.937,52 zł, co stanowi 92,45 % planu, w tym: dochody bieżące zrealizowane zostały w kwocie 183.760.500,69 zł, co stanowi 101,39 % planu, dochody majątkowe zostały zrealizowane w kwocie 17.139.436,83 zł, tj. 47,53 % planu.
Uchwalony przez Radę Miejską budżet na 2021 r. po uwzględnieniu zmian w ciągu roku przewidywał realizację wydatków w wysokości 226.735.194,05 zł, natomiast wykonanie wydatków na koniec roku 2021 wyniosło 198.018.209,88 zł, co stanowi 87,33 % planu, z tego: wydatki bieżące zrealizowane zostały w kwocie 171.760.414,83 zł, co stanowi 95,57 % planu, wydatki majątkowe zrealizowane zostały w kwocie 26.257.795,05 zł, co stanowi 55,86 % planu.
Wynik budżetu za rok 2021 zamknął się nadwyżką w kwocie 2.881.727,64 zł, na planowany deficyt w kwocie 9.431.278,09 zł. Zrealizowane zostały przy tym planowane rozchody tj. spłata kredytów i pożyczek w wysokości 6.843.650,24 zł.
Komisja Rewizyjna wykazała zobowiązania niewymagalne w wysokości 4.591.798,47 zł, które łącznie z wykonanymi wydatkami przekraczają plan wydatków. Zobowiązania w kwocie 4.591.798,47 zł wynikają z tytułu wynagrodzeń i uposażeń oraz obligatoryjnych wpłat płatnika (składki ZUS, dodatkowe wynagrodzenia roczne). W stosunku do zobowiązań z powyższych tytułów należy stwierdzić, że wynikają one z mocy prawa.
Komisja Rewizyjna odnośnie niskiego wykonania dochodów (47,53 %) i wydatków majątkowych (55,86 %) przyjęła wyjaśnienia Burmistrza Miasta oraz Skarbnika Miasta, że jest to związane z pandemią COVID-19 i część zadań inwestycyjnych (w tym współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej) zaplanowanych do realizacji w 2021 roku została przeniesiona na rok 2022, co wiąże się z wpływem środków zewnętrznych (dotacji) po rozliczeniu zaplanowanych inwestycji.
W związku z tym, że Komisja Rewizyjna nie stwierdziła negatywnych zjawisk w wykonaniu budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za 2021 rok orzeka, jak w sentencji.
Po wysłuchaniu opinii i wniosku Komisji Rewizyjnej Skarbnik Miasta – Anna Palczowska odczytała Uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Nr 3.f.1/160/2022 z dnia 1 czerwca 2022r., która zawiera pozytywną opinię na temat powyższego wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za rok 2021.
Radni nie zgłosili uwag do opinii i wniosku Komisji Rewizyjnej, wysłuchano opinii merytorycznych komisji Rady, które wydały opinie pozytywnie. Wiceprzewodniczący Rady odczytał Uchwałę Nr XXXVII/427/2022 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta Nowy Dwór Mazowiecki absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2021.
Poddana pod głosowanie w/w uchwała została podjęta 20 gł. – za, przy 1 gł.-wstrzym. się.
(powyższa uchwała oraz wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium, uchwała RIO oraz protokół głosowania - stanowią załącznik nr 7 do niniejszego protokołu).”
Przewodniczący Rady – Krzysztof Bisialski pogratulował i podziękował Burmistrzowi Miasta za wykonanie budżetu, podziękował również wszystkim dyrektorom jednostek podległych miastu, jak i pracownikom którzy brali udział w tym wykonaniu budżetu.
Głos zabrał Burmistrz Miasta Jacek Kowalski, dziękując kierownictwu urzędu, dyrektorom i prezesom jednostek, pracownikom, ale szczególnie Państwu Radnym.
Ad. 9
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
Projekt uchwały został szczegółowo omówiony na posiedzeniach merytorycznych komisji Rady, które nie wniosły uwag i zaopiniowały zmiany w WPF pozytywnie.
Projekt uchwały poddany został pod głosowanie, które przebiegło z błędem urządzenia, w związku z tym Przewodniczący Rady postawił wniosek o reasumpcję głosowania.
Wniosek o reasumpcję został podjęty jednogłośnie 21 gł. – za. (protokół głosowania stanowi załącznik nr 8 ).
Po ponownym głosowaniu Uchwała Nr XXXVII/428/2022 w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta została podjęta jednogłośnie – 21 gł - za. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał.nr 9).
Ad. 10
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2022.
Proponowane zmiany w budżecie miasta zostały szczegółowo omówione na posiedzeniach merytorycznych komisji Rady. Komisje zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, bez uwag.
Radny - Marcin Ozdarski , zapytał: Czego będzie dotyczyć, kiedy będzie realizowane i na jakim obszarze, zadanie w budżecie „Wykorzystanie zasobów geotermalnych w Nowym Dworze Mazowiecki”. Czy na zadanie „Zakupy inwestycyjne w NOSiR” przez zwiększenie środków, dokładamy kolejne zadanie, czy realizacja tych zapisanych zadań wymaga większych nakładów finansowych. Jaki zakres prac będzie wykonany w ramach zadania „Modernizacja szaletu miejskiego”.
Burmistrz Miasta Jacek Kowalski szczegółowo odpowiedział radnemu na zadane pytania.
Proponowane zmiany w budżecie miasta zostały szczegółowo omówione na posiedzeniach merytorycznych komisji Rady. Komisje zaopiniowały projekt uchwały pozytywnie, bez uwag.
Projekt uchwały poddany został pod głosowanie, które przebiegło z błędem urządzenia, w związku z tym Przewodniczący Rady postawił wniosek o reasumpcję głosowania.
Wniosek o reasumpcję został podjęty jednogłośnie 21 gł. – za. (protokół głosowania stanowi załącznik nr 10).
Ponownie oddana pod głosowanie Uchwała Nr XXXVII/429 /2022 w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2022 została podjęta jednogłośnie – 21 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 11).
Ad. 11
Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki z Organizacjami Pozarządowymi oraz Innymi Podmiotami na rok 2021.
Radni otrzymali do zapoznania się sprawozdanie pisemne, które stanowi zał. nr 12 do protokołu.
Komisje merytoryczne Rady przyjęły sprawozdanie następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty sprawozdanie zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych sprawozdanie zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa sprawozdanie przyjęła informacyjnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów sprawozdanie zaopiniowała pozytywnie.
Ad.12
Sprawozdanie z działalności Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowym Dworze Mazowieckim.
Radni otrzymali obszerne sprawozdanie przygotowane przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej, które stanowi zał. nr 13 do protokołu.
Ocena zasobów pomocy społecznej obejmuje osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej, rodzaje ich problemów oraz ich rozkład ilościowy.
Komisje merytoryczne Rady przyjęły sprawozdanie następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty sprawozdanie zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych sprawozdanie zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa sprawozdanie przyjęła informacyjnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów sprawozdanie zaopiniowała pozytywnie.
Ad. 13
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za 2021 rok.
Przedmiotową uchwałą Rada Miejska przyjmuje ocenę zasobów pomocy społecznej Gminy Nowy Dwór Mazowiecki przygotowaną przez OPS w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały. Zasoby te obejmują w szczególności infrastrukturę, kadrę, organizacje pozarządowe i nakłady finansowe na zadanie pomocy społecznej bez względu na podmiot je finansujący i realizujący. Ocena zasobów pomocy społecznej obejmuje osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej, rodzaje ich problemów oraz ich rozkład ilościowy.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały przyjęła informacyjnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Radna – Angelika Sosińska odnosząc się do dokumentu, wyraziła swoje wnioski i zadowolenie, że OPS na podstawie dokonanej oceny zauważa potrzebę zwiększenia zatrudnienia asystenta rodziny.
Po odczytaniu treści Uchwała XXXVII/430/2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie, 21 gł. – za. (uchwała wraz z załącznikiem oraz protokół głosowania stanowią załącznik nr 14).
Ad. 14
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdanie z realizacji w latach 2020-2021, Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami dla Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na lata 2018-2021
Obowiązek sporządzenia sprawozdania z realizacji gminnego programu opieki nad zabytkami nakłada na gminę ustawa. Przyjęcie sprawozdania z realizacji programu i wynikających z niego wniosków, pomoże przygotować nowy gminny program opieki nad zabytkami na kolejny czteroletni okres.
Burmistrz Miasta Jacek Kowalski udzielił odpowiedzi radnemu Marcinowi Ozdarskiemu na zadane pytania, iż w budżecie nie są przewidziane środki na dotacje dla właścicieli obiektów zabytkowych. O takie środki występujemy do Urzędu Marszałkowskiego i do Wojewódzkiego Mazowieckiego Konserwatora Zabytków. Plan przestrzenny na chwilę obecną nie będzie zmieniany, między innymi ze względów finansowych, ale również na zapowiadane zmiany proponowane przez Rząd. Prace na cytadeli umożliwiające zakwaterowanie obywateli Ukrainy zostały ukończone. Piecze nad „Spichlerzem” obejmuje Wojewódzki Mazowiecki Konserwator Zabytków.
Dodatkowo Radny Marcin Ozdarski prosi o udzielenie rozszerzonej pisemnej odpowiedzi, na jakie prace zostały wydane środki, w ramach kwoty wydatkowanej na fundusze dotyczące remontów po nawałnicach pogodowych w połowie lutego, (dotyczy komórek komunalnych MDM w Modlinie Twierdzy).
W punkcie 14 porządku obrad, więcej pytań nie zgłoszono.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały przyjęła informacyjnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/431/2022 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 20 gł. – za, przy 1 gł. – nie oddanym. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 15).
Ad. 15
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany statutu Miejskiego Żłobka nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim.
Zmiany w statucie dotyczą zasad ustalania opłat za pobyt i wyżywienie w przypadku nieobecności dziecka w Żłobku. Dotychczasowa odpłatność była zróżnicowana w zależności od liczby dni pobytu dziecka w żłobku. Aktualne orzecznictwo sądowo-administracyjne umożliwia ustalenie opłaty za pobyt dziecka w żłobku w formie zryczałtowanej, niezależnej od okoliczności faktycznego korzystania z placówki przez dziecko, lecz z uwagi na gotowość do przyjęcia dziecka i objęcia go opieka. Zapewnienie konkretnemu dziecku miejsca w żłobku skutkuje tym, że niezależnie od tego czy dziecko cały czas, czy tylko częściowo korzysta z usług żłobka, jest ono dla niego zarezerwowane i nie może zostać udostępnione innemu dziecku, co w oczywisty sposób przekłada się na ogólne koszty związane działalnością placówki.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały przyjęła informacyjnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/432/2022 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 20 gł. – za, przy 1 gł. – nie oddanym. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 16).
Ad. 16
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia wysokości opłaty za korzystanie z Miejskiego Żłobka nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim oraz maksymalnej opłaty za wyżywienie dziecka.
Uchwała określa wysokość opłaty za korzystanie z Miejskiego Żłobka nr 1 w Nowym Dworze Mazowieckim oraz maksymalną opłaty za wyżywienie dziecka.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały przyjęła informacyjnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/433/2022 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 20 gł. – za, przy 1 gł. – nie oddanym. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 17).
Ad. 17
Podjęcie uchwały w sprawie określenia średniej ceny jednostek paliwa w gminie Nowy Dwór Mazowiecki.
Podjęcie uchwały dot. średniej ceny jednostki paliwa w gminie na rok szkolny 2022/2023 jest związane ze zmianą przepisów w zakresie zwrotu rodzicom kosztów dowozu dzieci niepełnosprawnych, o ile dowóz i opiekę do szkół , przedszkoli ,ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych realizują rodzice. Cena paliwa została ustalona na podstawie uśrednienia ceny paliw na stacjach benzynowych na dzień 07 czerwca 2022r., znajdujących się na terenie Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały przyjęła informacyjnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/434/2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie 21 gł. – za.(uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 18).
Ad. 18
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie kolejnej umowy dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy na czas oznaczony do trzech lat.
Przedmiotowa działka położona jest na terenie stanowiącym własność Gminy Nowy Dwór Mazowiecki przy ul. Mieszka I dzierżawiona pod zieleń.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały przyjęła informacyjnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/435/2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie, 21 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 19).
Ad. 19
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy dzierżawy na okres dłuższy niż 3 lata.
Przedmiotowe działki położone są na terenach stanowiących własność Gminy Nowy Dwór Mazowiecki przy ul. generała Wiktora Thommee, dzierżawiony teren przeznaczony jest pod budynek mieszkalny.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/436/2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie, 21 gł. – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 20).
Ad. 20
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie darowizny nieruchomości.
Nieruchomości będące przedmiotem darowizny stanowią drogę publiczną -ulicę Modlińską, która na podstawie Uchwały nr XXX/332/17 Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim z dnia 23 marca 2017 roku została pozbawiona kategorii drogi gminnej oraz zaliczona do kategorii dróg wojewódzkich (Uchwała Nr 59/17 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 28 marca 2017 r.).
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/437/2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie. 21 gł. – za.(uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 21).
Ad. 21
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
Z wnioskiem o przekształcenie użytkowania wieczystego nieruchomości nr ewid. 1/91 obręb 40 10-01 o powierzchni 32 m2 w prawo własności wystąpił użytkownik wieczysty przedmiotowej działki. Na działce znajduje się murowany boks garażowy będący własnością ww. użytkownika wieczystego.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/438/2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie. 21 gł. – za.(uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 22).
Ad. 22
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
Nieruchomość oznaczona nr ewid. 62/8 o pow. 0,0021 ha, 64/11 o pow. 0,0179 ha, 65/3 o pow. 0,2134 ha, 66/6 o pow. 0,0523 ha, 67/1 o pow. 0,2046 ha, 77/4 o pow. 0,0031 ha, 127/1 o pow. 0,1334 ha w obrębie geodezyjnym 0059 14-05 przy ul. Przemysłowej położona jest w Nowym Dworze Mazowieckim na terenie przeznaczonym pod zabudowę produkcyjno-przemysłową, drobnej wytwórczości, przetwórstwa, magazynów, składów, baz.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/439/2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie. 21 gł. – za.(uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 23).
Ad. 23
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.
Nieruchomość oznaczona nr ewid. 18/10 o pow. 0,0095 ha w obrębie geodezyjnym 0057 14-03 przy ul. Leśnej położona jest w Nowym Dworze Mazowieckim na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Działka nr ewid. 18/10 nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, natomiast może poprawić warunki zagospodarowania nieruchomości przyległej, tj. działki nr ewid. 18/3.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/440/2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie. 21 gł. – za.(uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 24).
Ad. 24
Podjęcie uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
Z wnioskiem o nadanie nazwy „Parkowa” drodze wewnętrznej, położonej w Nowym Dworze Mazowieckim, w obrębie 0029 8-03, na działkach oznaczonych numerami ewidencyjnymi 28/73, 28/80, 27/10, 27/7, 27/4 wystąpił właściciel przedmiotowej nieruchomości. Propozycja nazwy uzyskała przychylną opinię Zarządu Osiedla nr 3 w Nowym Dworze Mazowieckim.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Uchwała XXXVII/441/2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie. 21 gł. – za.(uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 25).
Ad. 25
Podjęcie uchwały w sprawie ustalenia lokalizacji mieszkaniowej pomiędzy ulicami: Dębową/Leśną/Pogodną w Nowym Dworze Mazowieckim.
Głos zabrał Burmistrz Miasta Jacek Kowalski poinformował, iż zgodnie z oczekiwaniami o których była mowa na komisjach merytorycznych, deweloper EURO PARTNER II Sp. z o.o., Sp. k., złożył pisemne oświadczenie dotyczące zobowiązania wybudowania miejsc parkingowych, według wskaźnika 1,5 miejsca parkingowego/mieszkanie, w procedowanej lokalizacji. (oświadczenie stanowi załącznik nr 26).
Radni Tomasz Reginis i Radna Beata Rusek wyrazili swój niepokój, w ramach projektu procedowanej lokalizacji inwestycji mieszkaniowej. Uważają, że ogromne zaludnienie, stworzy problemy z miejscami parkingowymi jak i wzmożonym ruchem samochodowym i komunikacyjnym.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała negatywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zaopiniowała negatywnie.
Uchwała XXXVII/442/2022 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 12 gł. – za, 4 gł. – przeciw, 5 gł. – wstrzym. się.(uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 27).
Ad. 26
Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia wniosku.
Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji – Wioletta Dylewska poinformowała, że w dniu 7 kwietnia 2022 r. wpłynęło za pośrednictwem poczty elektronicznej pismo, które w części w jakiej zostało skierowane do Rady Miejskiej –zawiera wniosek o pomoc „w uzyskaniu odszkodowania przewidzianego w Konwencji o ochronie praw człowieka”, w tym o to, by Rada „uchwaliła wypłacenie zaliczki na odszkodowanie”. Każdy ma prawo do składania wniosków do organów jednostek samorządu we własnym interesie (art. 221 kpa.)
Co do sposobu załatwienia wniosku należy wskazać, że właściwe będzie jego nieuwzględnienie.
Zasadą jest bowiem, że organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa (art. 6 kpa.) oraz w granicach prawa (art. 7 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej). Ustawodawca nakłada zatem na organy kategoryczny obowiązek działania na podstawie przepisów prawa, a działanie niezgodne z prawem powoduje usunięcie wyników takiego działania z obrotu prawnego.
W związku z tym, że przepisy prawa, a w szczególności ustawy o samorządzie gminnym oraz ustawy o finansach publicznych:
- Nie przewidują udziału rady gminy (miejskiej) w procesie uzyskiwania przez obywatela odszkodowania od Skarbu Państwa za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie przy wykonywaniu władzy publicznej przez jego organy.
- Nie przewidują pomocy rady gminy (miejskiej) w procesie uzyskania przez obywatela zadośćuczynienia albo odszkodowania na zasadach, o których mowa w Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wartościach.
- Nie stanowią delegacji dla rady gminy (miejskiej) do przyznania z budżetu gminy zaliczki na poczet odszkodowania / zadośćuczynienia z tego tytułu w formie uchwały.
Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na posiedzeniu w dniu 06 czerwca 2022 roku wskazuje iż wniosek zainteresowanego nie może zostać rozpatrzony pozytywnie.
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty wypowiedziała się za odrzuceniem wniosku.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały przyjęła informacyjnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów poparła projekt uchwały pozytywnie.
Uchwała XXXVII/443/2022 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie. 21 gł. – za.(uchwała i protokół głosowania stanowią załącznik nr 28).
Stan radnych 20 - obrady opuścił radny Roman Biliński.
Ad. 27
Informacja o pracy Burmistrza Miasta między sesjami.
Ze sprawozdaniem (załącznik nr 29) Burmistrza Miasta nt. zadań realizowanych w Urzędzie Miejskim w maju 2022 roku radni zapoznali się na spotkaniach swoich Klubów oraz indywidualnie.
Dodatkowych pytań nie zgłoszono.
Ad. 28
Informacja o pracy Rady Miejskiej między sesjami.
Przewodniczący Rady poinformował, że w okresie od 26 kwietnia do 20 czerwca 2022r. odbyło się 13 posiedzeń stałych komisji Rady Miejskiej, oraz 2 Sesje Rady Miejskiej.
W tym okresie Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady oraz radni uczestniczyli w spotkaniach i zebraniach organizowanych przez zarządy osiedli, instytucje oraz stowarzyszenia działające na terenie Nowego Dworu Mazowieckiego.
Ad. 29
Interpelacje i zapytania radnych.
Nie zgłoszono.
Ad. 30
Sprawy różne.
Radny Tomasz Reginis podziękował Burmistrzowi za współpracę.
W tym punkcie porządku obrad radni zgłaszali różne pytania i uwagi, na które odpowiadał Burmistrz Miasta. Do rozpatrzenia i ewentualnej realizacji zostały przyjęte n/w sprawy:
1. Radny – Marcin Ozdarski zgłosił sprawy:
- zaproponował, aby raz na kwartał dodawany był punkt do obrad sesji Rady Miejskiej, w sprawie bezpieczeństwa z udziałem Komendanta PSP i KPP.
- proponuje aby, skwer w Modlinie Twierdzy przy zbiegu ulic 29 Listopada i ulicy Bema, nazwać : „Skwer Młodych”
2. Radna – Agnieszka Kubiak-Falęcka
Zgłosiła prośbę o przeanalizowanie likwidacji postoju Taxi , pomiędzy ulicami Daszyńskiego a Magistracką.
Stan radnych 19- obrady opuścił radny Ryszard Brzeziński.
3. Radna – Angelika Sosińska :
- prosi o podjęcie działań mających na celu modernizację parkingu pomiędzy ulicą Modlińską a Legionów.
- prosi o ogłoszenie otwartego konkursu ofert dotyczącego tematu pomocy specjalistycznej, psychoterapeutycznej terapii rodzinnej dla młodzieży i ich rodzin.
4. Radna – Agnieszka Kowalska zgłosiła:
- mieszkańcy budynków przy ul. Kadetów pytają czy jest szansa ustanowienia nowego punktu świetlnego przy ulicy Kadetów (bloki 91 i 92),
- prosi aby, postawić altanę śmietnikową dla osiedla bloków „carskich” pomiędzy ulicami Kadetów a Moniuszki,
- prosi o modernizację chodnika pomiędzy blokami 29 Listopada i Obwodową w Modlinie Twierdzy,
- prosi o interwencję w PGE Dystrybucja w sprawie kabli na stacji TRAFO,
- prosi interwencję w sprawie koszenia trawy, uprzątnięcia terenu na obszarach, które należą do prywatnych właścicieli, np. Agencji Mienia Wojskowego. (teren pomiędzy „Klubem” a blokiem 153),
- modernizację nawierzchni na siłowni plenerowej w parku.
5. Radna –Mirosława Boroń, pytała, jak również zgłosiła sprawy:
- na jakim etapie jest wymiana starych betonowych słupów przy ulicy Wyszyńskiego 2 i 4?
- prosi o załatanie dziur na placu zabaw zlokalizowanym na Osiedlu Młodych.
- prosi o wycinkę krzaków na ulicy Wojska Polskiego.
6. Radny – Michał Świokło :
- zwraca się z prośbą o wsparcie, w sprawie poparcia pisma przesłanego do Powiatu Nowodworskiego, dotyczącego przejścia dla pieszych na ulicy Czarneckiego z drogą krajową nr 62,
- uważa, że należy zlikwidować licznik zakażeń ze strony internetowej Miasta, który ogranicza widoczność innych, dużo ważniejszych informacji,
- zauważa brak informacji na stronie internetowej Miasta, informacji o ścieżkach rowerowych.
7. Radna – Beata Rusek
Zgłosiła prośbę mieszkańców „Nowodworzanki” konkretnie ulicy PCK o zamontowanie dwóch progów zwalniających, aby ograniczyć prędkość jadących samochodów na tej ulicy.
Głos zabrał Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 8 Okunin, Pan Tadeusz Sosiński, dziękując za współpracę radnym, Sławomirowi Michałowskiemu i Romanowi Bilińskiemu. Zwraca się z prośbą, w sprawie budowy chodników na ulicach Strażackiej i Spokojnej. Pragnie tez zwrócić uwagę na błędne oznakowanie drogowe, na wysokości firmy przemysłowej (2 km Boża Wola). Prosi o kopię dokumentacji projektowej oraz map, dotyczących połączenia ulicy Gospodarczej z ulicą Spokojną.
Mirosława Boroń jako Przewodnicząca Zarządu Osiedla nr 2 występuje wraz rodzicami i opiekunami dzieci z tego osiedla, o ustawienie na placu zabaw przy ulicy Młodzieżowej, kolorowych postaci z bajek.
Pan Krzysztof Bisialski jako Przewodniczący Zarządu Osiedla nr 7 i jako Radny, wnosi apel do mieszkańców o uprzątnięcie terenu, w dole obok oczyszczalni w Modlinie Twierdzy, tworzy się tam nielegalne wysypisko śmieci. Proponuje aby wspólnie, mieszkańcom wraz z pomocą MZO udałoby się ten teren uprzątnąć. Zwraca się również z prośbą o zagospodarowanie terenu przy ścieżce rowerowej w Modlinie Starym, poprzez postawienie ławek, jak również montaż lunety obserwacyjnej na skarpie. Prosi także o ławki wraz z koszami na śmieci w pasach zieleni, przy ulicach Staszica i Środkowej.
Więcej pytań nie zgłoszono.
Ad. 31
Zamknięcie sesji.
Na tym Przewodniczy Rady Miejskiej Krzysztof Bisialski zamknął XXXVII Sesję Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 21 czerwca 2022r. (godz. 15:26)
Protokołowała:
Dorota Pękacka
Przewodniczący Rady Miejskiej
Krzysztof Bisialski