Protokół Nr L/2023 z L Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 30 maja 2023r.
OR.0002.50.2023
Protokół Nr L/2023 z L –Sesji Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim w dniu 30 maja 2023 roku
Uprawnionych radnych – 20. Obecnych na Sesji - 20.
Godzina rozpoczęcia: 1005
Na obrady spóźnił się radny: Roman Biliński
(lista obecności stanowi załącznik nr 1).
Przed rozpoczęciem obrad, przybyły siatkarki klubu LOS Nowy Dwór Mazowiecki wraz z kadrą trenerską, aby ofiarować Burmistrzowi Miasta srebrny medal jaki otrzymały zdobywając 2 miejsce w mistrzostwach I Ligi Siatkówki Kobiet.
Ad. 1,2,3
Następnie Przewodniczący Rady - Krzysztof Bisialski przywitał zebranych i otworzył obrady L Sesji Rady Miejskiej. Na podstawie obecności 19 radnych stwierdzono prawomocność obrad.
Wszyscy radni otrzymali porządek obrad wraz z materiałami na sesję, a także zaproponowany porządek obrad, w brzmieniu:
(zaproszenie wraz z porządkiem stanowią załącznik nr 2).
Proponowany porządek obrad:
- Otwarcie sesji.
- Stwierdzenie prawomocności obrad.
- Przedstawienie porządku obrad.
- Przyjęcie protokołu z XLVIII Sesji Rady Miejskiej z dnia 28.03.2023r. i protokołu z XLIX Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej z dnia 25.04.2023r.
- Debata nad Raportem o stanie miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2022.
- Podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania dla Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
- Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2022.
- Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium z tytułu wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2022.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
- Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2023.
- Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki z Organizacjami Pozarządowymi oraz Innymi Podmiotami na rok 2022.
- Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za 2022 rok.
- Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Nowy Dwór Mazowiecki na lata 2023-2027.
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości. (ul. Partyzantów)
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości, oraz udzielenie bonifikaty (Wólka Górska).
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki (ul. Pileckiego)
- Podjęcie uchwały w sprawie zgody na nabycie nieruchomości. ( gm. Jabłonna)
- Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości. (ul. Leśna)
- Informacja o pracy Burmistrza Miasta między sesjami.
- Informacja o pracy Rady Miejskiej między sesjami.
- Interpelacje i zapytania radnych.
- Sprawy różne.
- Zamknięcie sesji.
Ad. 4
Przyjęcie protokołu z XLVIII Sesji Rady Miejskiej z dnia 28.03.2023r. i protokołu z XLIX Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej z dnia 25.04.2023r.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że nie zgłoszono uwag do protokołu z XLVIII Sesji Rady Miejskiej, oraz protokołu z XLIX Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej, następnie poddał pod głosowanie wniosek o ich przyjęcie.
Protokoły z XLVIII Sesji Rady Miejskiej z dnia 28.03.2023r., oraz protokół z XLIX Nadzwyczajnej Sesji Rady Miejskiej z dnia 25.04.2023r. zostały przyjęte jednogłośnie: 19 gł.- za,.( protokół głosowania stanowi do załącznik nr 3).
Ad. 5
Debata nad Raportem o stanie miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2022.
Radni otrzymali na piśmie Raport o stanie Miasta Nowy Dwór Mazowiecki w roku 2022, który stanowi zał. nr 4 do protokołu.
W debacie nad raportem udział wzięli:
Radny – Marcin Ozdarski na wstępie stwierdził, że dokument jest przewidywalny, tendencyjny, a w raporcie brakuje diagnozy problemów mieszkańców. Radny zabrał w debacie głos trzy razy i zadał szereg pytań, dotyczyły one głównie zagadnień:
Program Rewitalizacji terenów zielonych na terenie miasta
- realizacja inwestycji programu rewitalizacji dotyczącego trzech lokalizacji Plac Solny, Las na Dębince, Tężnia w Parku Miejskim. Na jakim są etapie?
- zwraca uwagę na wykonanie prac inwestycji zagospodarowania brzegu Narwi
- komunikacja w mieście i jakość świadczonych usług, jak będzie wyglądała komunikacja po 1 sierpnia 2023 roku? Uważa że Modlin Twierdza jest odcięta komunikacyjnie, szczególnie w najbardziej newralgicznych godzinach
- dojazd do centrum Miasta przez korki jest fatalny.
- komunikacja PKP, czy wyjaśniła się już kwestia kasy biletowej?
Oświata
- czy będą cięcia w jednostkach oświatowych, skoro subwencja jest nie wystarczająca?
- czy będą łączone klasy?
- czy wszystkie arkusze kalkulacyjne zostały już zatwierdzone?
- w jakim kierunku idą zmiany oświatowe od września 2023 roku?
- czy będzie budowa przedszkola na Nowodworzance, czy jest przewidziana w zasobach deweloperskich ?
- nie przybywa żłobków.
Uważa, że utworzenie NCUW nie dało korzyści oszczędności w oświacie.
Spółki miejskie
- strata narastająca z roku na rok 3,8 mln z spółce ZEC jest niepokojąca, jakie inwestycje udało się zrealizować w ostatnim czasie w spółce?
- ile wynoszą diety członków rady nadzorczej w ZEC?
- dlaczego zwolnił się prokurent ze spółki?
- farma fotowoltaiczna, na jakim etapie jest inwestycja i jaki jest model finansowania?
- reformy w spółce MZO,
Podkreślił, że bardzo dobrze poradziły sobie w sytuacjach makro i mikro ekonomicznych spółki ZWiK, Energetyka i MZO.
Inwestycje, środki zewnętrzne
- ulica Sportowa, położenie nakładki nie rozwiąże problemu jakości drogi zgodnych z oczekiwaniami mieszkańców.
- na jakim obecnie etapie jest dokumentacja projektowa związana z budynkiem komunalnym w Twierdzy Modlin
- problemy z naprawą centralnego ogrzewania w budynku przy ulicy Legionów 18, czy nie powinna naprawy dokonać firma wykonująca zadanie w ramach gwarancji?
- czy będą składane wnioski na budowę hal sportowych w ramach programu „OLIMPIA”?
- kopi uchwały rad nadzorczych w spółce ZEC, wniosek w tej sprawie złoży osobiście.
- w jakiej formule będzie funkcjonowała Straż Miejska, czy przewidywane są plany inwestycyjne dotyczące taboru
Radna – Angelika Sosińska stwierdziła, że dokument nie ewoluuje, brak jest wniosków podsumowujących dokument. Uważa, że w raporcie jest zbyt mało na tematy w obszarze oświaty. Radna odniosła się do programu rewitalizacji miasta na lata 2016- 2023. Prosiła o wskazanie, kiedy miały miejsce spotkania opisane w raporcie.
Jak wyglądają dostawy żywności do placówek szkolnych czy jest to jeden dostawca czy jest ich wielu?
Radny – Tomasz Reginis odniósł się do transportu i komunikacji w mieście. Zdaniem radnego jest na dobrym poziomie, należy dokonać kilka modernizacji godzin i tras w czasie wzmożonego natężenia.
Radna – Agnieszka Kowalska, odniosła się do poszczególnych działów Raportu:
Komunikacja Miejska
Należy działać przeciw wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców. Zauważa potrzebę zwiększenia częstotliwości kursów jak i przeorganizowanie godzin odjazdów, szczególnie w godzinach porannych. Zauważa również potrzebę kompatybilności kursów do stacji przy dworcu w Modlinie Starym.
Organizacje pozarządowe
Na organizacje pozarządowe w mieście wydano ponad 807 tyś zł., aktywność organizacji bardzo cieszy. Pyta dlaczego co roku te same organizacje czy stowarzyszenia są dotowane?
Inwestycje i środki zewnętrzne
Pocieszający jest fakt realizacji programów tj. rewitalizacji, gospodarki niskoemisyjnej, czy programu opieki nad zwierzętami. Stwierdziła, że wdrażanie programów poprawia życie mieszkańców.
Zauważa również znaczną modernizację oświetlenia ulicznego, lecz nadal jest potrzeba modernizacji oświetlenia na wielu ulicach.
Cieszy fakt modernizacji dróg i ciągów pieszych.
Rozwój terenów zielonych
Stwierdza, że bardzo dobrze iż terenów zielonych w mieście przybywa, doceniają to mieszkańcy.
Oświata
Radnej w raporcie zabrakło informacji dotyczących NCUW-u, w związku z tym zadała pytania. Czy powstanie jednostki NCUW minimalizuje koszty i dlaczego część podmiotów zostaje poza zasięgiem NCUW-u?
Oznajmiła, że w raporcie zabrakło informacji dotyczącej sieci kanalizacyjnej w mieście.
Radna prosi o rozważenie modernizacji i rozszerzenia E-usług, w których mieszkańcy mieli by możliwość szybszego załatwiania spraw oraz zgłaszanych problemów.
Podsumowując, wyraziła swoje zadowolenie z rozwoju miasta. Zwraca uwagę jednak, aby był to rozwój zrównoważony. Proponuje więcej nowatorskich projektów, jak i więcej innowacyjności w inwestycjach.
Stan Radnych 20 w trakcie debaty dołączył radny Roman Biliński.
Radny – Tomasz Reginis podziękował Burmistrzowi Miasta za realizację zadania na Osiedlu nr 9, budowy boiska z którego korzysta bardzo duża ilość dzieci.
Radna – Justyna Paszkiewicz zajęła głos na temat czystości w mieście, uważa że, dzięki pracy jednostek i spółek gminnych czystość w mieście wyróżnia się bardzo na tle innych miejscowości. Podkreśliła jednocześnie iż wizytówką Miasta powinien być budynek urzędu, który wymaga remontu wewnątrz i zewnątrz.
Burmistrz Miasta – Jacek Kowalski odniósł się do spraw poruszonych przez radnych, wyraził zadowolenie z faktu, że poruszone zostały różne kwestie .Wszystkie wskazania i uwagi są ważne, należy wszystkie przyjąć i razem starać się je rozwiązywać, zgodnie z sugestiami ze strony mieszkańców.
Następnie udzielił następujących wyjaśnień:
- dot. programu rewitalizacji: przybliżył jakie konkretnie działania były podjęte po przyjęciu przez Radę Miejską programu;
- dot. oświaty: subwencja otrzymywana na oświatę jest nie wystarczająca, miasto do oświaty dokłada ok 130 %;
- dot. pozyskiwania środków: złożonych zostało wiele wniosków, środki pozyskiwane są z funduszy zewnętrznych, unijnych jaki i z funduszu urzędu marszałkowskiego województwa mazowieckiego;
- dot. komunikacji miejskiej: komunikacja miejska będzie bezpłatna, rozkłady jazdy są analizowane i dostosowywane do potrzeb użytkowników. Kwestie dotyczące kasy biletowej są na etapie przetargu, nie ma zagrożenia żeby mieszkańcy zostali bez kasy biletowej;
- dot. nieprzejezdności w mieście (korki uliczne): na czas remontu i przebudowy trasy S7 będziemy zmuszeni się mierzyć z taką sytuacją;
- dot. budownictwa komunalnego: aplikujemy o środki zewnętrzne na te cele;
- dot. kanalizacji w mieście: co rocznie nowe osiedla podłączane są do sieci miejskiej, lecz nowych osiedli wciąż przybywa, nie wszystkie one są skanalizowane
- dot. spółek miejskich: zauważa, że wynik finansowy nie zawsze jest najlepszym wymiernikiem. Spółki komunalne realizują cele dla mieszkańców, wodociągi realizują nowe zadanie: tj. inwestycja-„stacja uzdatniania wody” stacja i kanał. Znaczną część wydatków w spółce ZEC poniosły ceny paliw kopalnych oraz opłata do budżetu państwa za emisję CO2. Natomiast zaproponowane sposoby realizacji dopłat mogą zachwiać dobry wynik spółki Energetyka.
- dot. remontu ulicy Sportowej, będzie wykonany ciąg pieszo-rowerowy, chodnik, nakładka jezdni, utwardzenie pobocza wraz z odwodnieniem. Podpisane zostało również porozumienie z firmami które korzystają z rampy kolejowej, a korzystających z dróg gminnych na wykonanie prac modernizacyjnych na częściach ulic Towarowej i Nowołęcznej.
- samochody Straży Miejskiej nie generują ogromnych kosztów przewyższających eksploatację.
- nie aplikowaliśmy do programu „OLIMPIA”,
- nie przewidziane są w tegorocznym budżecie środki na budowę boisk sportowych
Dodatkowych odpowiedzi udzielił Dyrektor Nowodworskiego Centrum Usług Wspólnych Pan Mariusz Ziółkowski- Wszystkie jednostki oświatowe których organem jest Miasto Nowy Dwór Mazowiecki, uzyskały pozytywną, bez uwag opinię dotyczącą arkuszy organizacji szkół od Mazowieckiego Kuratora Oświaty. Dyrektor odpowiedział również, że nie planowane są zwolnienia w jednostkach oświatowych, osób które są w wieku produkcyjnym. Jeśli chodzi o koszty oświaty, subwencja za jednego ucznia za rok ubiegły wynosi ok 6,5 tyś. zł., natomiast koszty utrzymania oscylują między 16 tyś do nawet 20 tyś zł.
Zasady dotyczące łączenia klas regulują przepisy oświatowe. NCUW pod względem finansowo-kwsięgowym obsługuje 10 jednostek miejskich, obsługa dokumentów finansowo- księgowych dotyczących żywienia stanowi ok 70% dokumentów księgowych. NCUW zajmuje się również pozyskiwaniem środków zewnętrznych, w ostatnim czasie z takich właśnie środków udało się pozyskać 1 mln 600 tyś zł na powstanie żłobka. Wspieramy dyrektorów szkół w aplikowaniu różnych programów np. w programie „Poznaj Polskę” czy „Posiłek w domu i w szkole”. Zadaniami NCUW jest także obsługa kadrowa jednostek, oszczędności po powstaniu NCUW są zauważalne, przed utworzeniem było osiem głównych księgowych, obecnie jest jedna. Oszczędności wynikają również z wdrożonego programu analizy systemu informacji oświatowej, w sprawie którego przydzielana jest subwencja dla wszystkich jednostek oświatowych, oraz optymalizacji grup klasowych w szkołach. Dyrektor zapytany pytaniem dodatkowym odpowiedział, jakie wnioski poprzez kuratorium oświaty do ministerstwa zostały złożone i na jakie cele. Nie wszystkie zostały zakwalifikowane i w związku z tym środki nie zostały przyznane. Dyrektor zapewnił iż wszystkich szczegółowych odpowiedzi chętnie udzieli również na spotkaniach merytorycznych Komisji Rady. Udzielił odpowiedzi na dodatkowe pytania na temat dostawców i dokumentów sprzedażowo- księgowych dotyczących dostaw towarów żywnościowych do placówek szkolnych.
Radny – Michał Świokło, zadał pytania dotyczące zmian w organizacji ruchu, budowy, czy tez przebudowy ronda na drodze D62 z D85. Plan GDDKiA jest odwlekany w czasie, czy natężenie ruchu przy ul. Wiktora Thomme jest kontrolowane, badane? I czy są podejmowane w związku z tym jakieś działania? Czy istnieje plan obejmujący dalszą perspektywę?
Burmistrz Miasta odpowiedział radnemu, szukamy rozwiązań płynności ruchu na randzie, propozycji było wiele. Dodatkowo zwracamy się z pisemnymi prośbami do ministerstwa o wybudowanie kolejnych mostów. Widzimy potrzebę reorganizacji ruchu samochodowego w tym rejonie, zdajemy sobie sprawę, że jest to uciążliwe dla mieszkańców.
Radny Tomasz Reginis, przypomniał również o potrzebie przeorganizowania przejścia dla pieszych przy rondzie, na ulicy Paderewskiego.
Przewodniczący Rady Krzysztof Bisialski- odniósł się do zablokowanych ulic z powodu zwiększonego ruchu samochodowego ze wszystkich stron do miasta. Stwierdził, że spowodowane są one słabą organizacyjnie przebudową trasy S7. Zauważa błędy w planowaniu tej inwestycji. Podkreślił, że wiele pytań w dyskusji skierowanych do Burmistrza Miasta, powinno być skierowane do instancji wyższych. Apeluje do wszystkich aby dbać o estetykę miasta indywidualnie. Podkreślił jak ogromnym kosztem, ale ze wspaniałym końcowym efektem końcowym, odbudowano i odrestaurowano piękny budynek Kasyna Oficerskiego.
Po wyczerpaniu pytań Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Bisialski zamknął debatę nad Raportem o stanie Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2022.
Ad. 6
Podjęcie uchwały w sprawie wotum zaufania dla Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
(obecnych radnych na sesji – 20 )
Wiceprzewodniczący Rady – Roman Biliński zgłosił wniosek o nieczytanie treści uchwał w całości.
Wniosek został przyjęty stosunkiem głosów: 18 gł.- za, przy 2 gł.- nie oddane. (protokół głosowania stanowi załącznik nr 5).
Komisje merytoryczne nie procedowały projektu uchwały.
Radni nie zgłosili uwag, po odczytaniu treści, następnie projekt uchwały został poddany pod głosowanie.
W wyniku głosowania Uchwała Nr L/539/2023 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 17 gł.- za, 1 gł.- wstrzym. się, 2 gł. -nie oddane. (projekt uchwały oraz protokół głosowania stanowią zał. nr 6).
Ad. 7
Podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2022.
Niniejszy punkt porządku obrad przebiegał następująco:
Komisje merytoryczne Rady zaopiniowały projekt uchwały następująco:
Przewodnicząca – Grażyna Brzozowska poinformowała, że Komisja Oświaty projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący – Tomasz Reginis poinformował, że Komisja Spraw Społecznych projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodnicząca – Krystyna Nasiadka poinformowała, że Komisja Komunalna i Bezpieczeństwa projekt uchwały zaopiniowała pozytywnie.
Przewodniczący - Marek Ciesielski poinformował, że Komisja Finansów projekt uchwały zatwierdziła pozytywnie.
(zarządzenia w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu, wykonania planu finansowego, stanowią załącznik nr 7 do protokołu)
Skarbnik Miasta - Anna Palczowska zapoznała radnych z Uchwałą Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Nr 3.e./121/2023 z dnia 14 kwietnia 2023r., zawierającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2022r.
Następnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Ryszard Brzeziński odczytał Uchwałę Komisji Nr 5.2023 z dnia 16 maja 2023r., w której Komisja Rewizyjna wydaje pozytywną opinię o wykonaniu budżetu miasta za 2022 rok i wnioskuje o udzielenie Burmistrzowi Miasta Nowy Dwór Mazowiecki absolutorium z tego tytułu.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim rozpatrzyła przedłożoną przez Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki dokumentację, a w szczególności:
- Sprawozdanie z wykonania budżetu Miasta za rok 2022 wraz z objaśnieniami.
- Sprawozdanie finansowe za 2022 rok.
- Informację o stanie mienia Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
- Uchwałę Nr 3.e./121/2023 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie z dnia 14 kwietnia 2023 roku w sprawie wydania opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta Nowy Dwór Mazowiecki sprawozdaniu z wykonania budżetu za 2022 rok.
Komisja brała pod uwagę również informacje wynikające z przeprowadzonych przez Komisję Rewizyjną kontroli działalności Burmistrza Miasta, jednostek oraz zakładu budżetowego pod względem legalności, gospodarności, rzetelności i celowości wydatkowania środków budżetowych w 2022 roku.
Komisja Rewizyjna badając gospodarkę finansową, w tym wykonanie budżetu Miasta za 2022 rok wysłuchała także ustnych informacji Skarbnika Miasta oraz informacji Burmistrza Miasta na posiedzeniu w dniu 16 maja 2023 roku.
Komisja Rewizyjna stwierdziła na podstawie przedłożonego przez Burmistrza Miasta sprawozdania, że uchwalony przez Radę Miejską w Nowym Dworze Mazowieckim budżet na 2022 rok po uwzględnieniu zmian w ciągu roku zakładał dochody w wysokości 212.123.200,27 zł, natomiast wykonanie dochodów na koniec 2022 roku wyniosło 188.431.026,31, co stanowi 88,83% planu, w tym:
- dochody bieżące zrealizowane zostały w kwocie 171.309.438,46 zł, co stanowi 95,07% planu,
- dochody majątkowe zostały zrealizowane w kwocie 17.121.587,85 zł, tj. 53,63% planu.
Wydano decyzję przez organ podatkowy na podstawie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz dokonano zwolnień, ulg, rozłożeń na raty, odroczeń, umorzeń, obniżenia górnych stawek podatków w kwocie 9.176.883,36 zł.
Uchwalony przez Radę Miejską budżet na 2022 r. po uwzględnieniu zmian w ciągu roku przewidywał realizację wydatków w wysokości 230.536.046,58 zł, natomiast wykonanie wydatków na koniec 2022 roku wyniosło 197.954.377,21 zł, co stanowi 85,87% planu, z tego:
- wydatki bieżące zrealizowane zostały w kwocie 171.269.447,53 zł, co stanowi 93,67% planu,
- wydatki majątkowe zrealizowane zostały w kwocie 26.684.929,68 zł, co stanowi 55,96% planu.
Wynik budżetu za rok 2022 zamknął się deficytem w kwocie 9.523.350,90 zł, na planowany deficyt w kwocie 18.412.846,31 zł. Zrealizowane zostały przy tym planowane rozchody tj. spłata kredytów i pożyczek w wysokości 7.018.400 zł.
Komisja Rewizyjna wykazała zobowiązania niewymagalne w wysokości 5.013.046,51 zł, które łącznie z wykonanymi wydatkami przekraczają plan wydatków. Zobowiązania w kwocie 5.011.637,05 zł wynikają z tytułu wynagrodzeń i uposażeń oraz obligatoryjnych wpłat płatnika (składki ZUS, dodatkowe wynagrodzenia roczne). W stosunku do zobowiązań z powyższych tytułów należy stwierdzić, że wynikają one z mocy prawa.
Zobowiązania w wysokości 1.409,46 zł (dz. 750, 801,) dotyczą dostaw towarów i usług. Z sprawozdania wynika, że zostały zaciągnięte zgodnie z upoważnieniem Rady Miasta udzielonym Burmistrzowi Miasta w zakresie zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i termin zapłaty upływa w roku następnym.
Analiza sprawozdania wskazuje na niepełne wykonanie dochodów majątkowych (plan wynosi 31.924.965,02 zł, zaś wykonanie 17.121.587,85 zł, co stanowi 53,63%) i wydatków majątkowych (plan wynosi 47.688.421,52 zł, zaś wykonanie 26.684.929,68 zł, co stanowi 55,96%). Według wyjaśnień Burmistrza zawartych w sprawozdaniu niski stopień realizacji dochodów wynika z braku zainteresowania zaplanowanymi do sprzedaży w 2022 roku nieruchomościami gruntowymi przy ul. Ledóchowskiego i ul. Bohaterów Modlina oraz przesunięciem na rok 2023 refundacji ze środków zewnętrznych, w tym środków UE, części wydatków poniesionych w 2022 roku. W zakresie wydatków część inwestycji zgodnie z uchwałami Rady Miasta została przesunięta do realizacji na rok 2023.
W związku z tym, że Komisja Rewizyjna nie stwierdziła negatywnych zjawisk w wykonaniu budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za 2022 rok orzeka, jak w sentencji.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, powiedział że absolutorium jest dla Burmistrza, ale też dla całego zarządu, dyrektorów naczelników jak i pracowników. Podziękował również za współpracę Przewodniczącemu Rady, członkom rady, członkom komisji rewizyjnej, a także zarządom osiedli.
Przewodniczący Rady – Krzysztof Bisialski poinformował że przedstawiony dokument dotyczy punktu 7 i 8 porządku obrad a następnie poddał pod głosowanie uchwałę.
Wiceprzewodniczący Rady Jerzy Plackowski odczytał treść uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2022. Poddana pod głosowanie uchwała Nr L/540/2023 została podjęta jednogłośnie: 20 – za,.
(powyższa uchwała, uchwała Komisji Rewizyjnej, uchwała RIO oraz protokół głosowania - stanowią załącznik nr 8 do niniejszego protokołu).”
Ad. 8
Podjęcie uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium z tytułu wykonania budżetu Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za rok 2022.
Skarbnik Miasta – Anna Palczowska odczytała Uchwałę Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie Nr 3.f.1/107/2023 z dnia 22 maja 2023r., która zawiera pozytywną opinię na temat powyższego wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta absolutorium za rok 2022.
Radni nie zgłosili uwag do opinii i wniosku Komisji Rewizyjnej.
Wiceprzewodniczący Rady odczytał Uchwałę Nr L/541/2023 w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta Nowy Dwór Mazowiecki absolutorium z tytułu wykonania budżetu za rok 2022.
Poddana pod głosowanie w/w uchwała została podjęta jednogłośnie 20 gł.- za
(powyższa uchwała, uchwała RIO oraz protokół głosowania - stanowią załącznik nr 9 do niniejszego protokołu).
Przewodniczący Rady - Krzysztof Bisialski pogratulował i podziękował Burmistrzowi Miasta za wykonanie budżetu. Podziękował również całej kadrze, dyrektorom jednostek podległych, jak i wszystkim pracownikom.
Głos zabrał Burmistrz Miasta Jacek Kowalski, dziękując w imieniu całej grupy organu wykonawczego, całego aparatu administracji w szczególności Państwu Radnym, za bardzo dobry, choć trudny z różnych względów rok pracy.
Przerwa w obradach od godz.: 12:53
Wznowienie obrad godz.: 13:20
Ad. 9
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki.
Radny Marcin Ozdarski, zadał pytania na tematy:
-realizacji zadania dotyczącego modernizacji oświetlenia ulicznego wykonywanego w mieście.
Radny odniósł się również do uchwały budżetowej:
- czy placówki oświatowe składały wnioski w ramach programu „Poznaj Polskę”?
- gdzie można uzyskać informację na temat programu realizacji kampanii edukacyjno-informacyjnej z zakresu ochrony powierza na który wprowadzamy dotację celową.
- przeniesienia środków z zadania „Montaż zewnętrznego podnośnika dla niepełnosprawnych (ZSP-1)” na zadanie, „Modernizacja i rozbudowa placu zabaw w PP5”.
- przeniesienia środków z zakresu kultury fizycznej.
- zwiększenia środków dla Nowodworskiego Ośrodka Kultury.
Na zadane przez radnego pytania, odpowiedział Burmistrz Miasta, jak i na dodatkowe pytania na temat wymiany oświetlenia, zadane przez Radnego Michała Świokło.
Stan radnych 19- obrady opuścił radny Roman Biliński
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne komisje Rady, bez uwag.
Wiceprzewodniczący Rady – Jerzy Plackowski odczytał projekt uchwały Uchwała Nr L/542/2023 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie: 19 gł – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 10).
Ad. 10
Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki na rok 2023.
Radni nie zgłosili pytań w tym punkcie.
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne komisje Rady, bez uwag.
Uchwała Nr L/543/2023 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie: 19 gł -za. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 11).
Ad. 11
Sprawozdanie z realizacji Programu Współpracy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki z Organizacjami Pozarządowymi oraz Innymi Podmiotami na rok 2022.
Radny Marcin Ozdarski stwierdził, że zastanawiający jest fakt, iż przyznawane są środki dla organizacji pozarządowych, które łączy wspólny adres, lub wspólne zarządy. Przyznane zostały również środki, trzykrotnie dla stowarzyszenia które nie ma doświadczenia, ponieważ krótko prowadzi swoją działalność. Prosi również o przybliżenie czego dotyczył projekt „Nie daj się uzależnieniom- sport jako sposób działania przeciw uzależnieniom i stosowaniu przemocy”, organizowany przez Stowarzyszenie Miejski Klub Sportowy „ŚWIT”. W dodatkowym pytaniu radny zapytał czy prowadzone były działania aktywizujące organizacje działające na naszym terenie, celem pozyskiwania środków zewnętrznych i czy organizacje pozyskują środki z innych źródeł.
Radna Angelika Sosińka odniosła się do treści profilaktycznych jakie dedykowane są w konkursach ofert. Zdaniem radnej, brakuje profilaktyki związanej z innymi uzależnieniami np. tj. uzależnienia związane z informatyzacją, urządzeniami ekranowymi, czy komputerowymi. W dodatkowym pytaniu radna zapytała. Za pomocą jakich metod rekrutacyjnych dobierani są beneficjenci ?
Odpowiedzi udzielił Burmistrz Miasta, oraz Pani Iwona Kuczera Zastępca Dyrektora OPS jak i pełnomocnik do spraw społecznych w Urzędzie Miejskim, maja informację, że stowarzyszenia pozyskują środki różnych źródeł, nie tylko z środków miasta. Stowarzyszenia często zwracają się o pomoc w złożeniu wniosku czy pomocy przy założeniu stowarzyszenia i wszyscy taką pomoc uzyskują. Stowarzyszenia z naszego terenu są bardzo aktywne, obejmują międzypokoleniowe działania i aktywności grup najbardziej zagrożonych czyli dzieci i osób starszych.
Na dodatkowe pytania odpowiedzi udzielił obecny na sali członek stowarzyszenia „Modlin jest mi bliski” Pan Mariusz Ziółkowski.
Na tym dyskusja, na tematy związane z przedstawionym sprawozdaniem zakończono.
Stan radnych 17- obrady opuściły radne :Grażyna Brzozowska i Agnieszka Kowalska
Ad. 12
Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia oceny zasobów pomocy społecznej Miasta Nowy Dwór Mazowiecki za 2022 rok.
Radni nie zgłosili pytań w tym punkcie.
Merytoryczne komisje Rady, przyjęły projekt informacyjnie bez uwag.
Uchwała Nr L/544/2023 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 16 gł – za, przy 1 gł. wstrzym. się. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 12).
Ad. 13
Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Nowy Dwór Mazowiecki na lata 2023-2027
Z uwagi na fakt, że w Uchwale Nr XLVIII/518/2023 Rady Miejskiej z dnia 28 marca 2023 r. wystąpiła omyłka pisarska należy uchylić uchwałę i podjąć ponownie po usunięciu braków pisarskich.
Radny Marcin Ozdarski zwrócił uwagę, aby pochylić się bardziej nad weryfikacją aby takich pomyłek.
Projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez merytoryczne komisje Rady, bez uwag. Poza Komisją Oświaty, która projekt przyjęła informacyjnie.
Wiceprzewodniczący Rady – Jerzy Plackowski odczytał projekt uchwały. Uchwała Nr L/545/2023 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie: 17 gł – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 13).
Ad. 14
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości. (ul. Partyzantów)
Właściciel posesji w Nowym Dworze Mazowieckim wystąpił z wnioskiem o wykup nieruchomość przyległej, oznaczonej nr 94/3 obręb 0033 8-07 o pow. 0,0080 ha. Nieruchomość znajduje się na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Przedmiotowa działka nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość. Działka znajduje się wewnątrz ogrodzenia posesji. Właściciel posesji posiada aktualną umowę dzierżawy tego gruntu.
Radni nie zgłosili uwag w tym punkcie.
Merytoryczne komisje Rady, zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały. Uchwała Nr L/546/2023 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie: 17 gł – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 14).
Ad. 15
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości, oraz udzielenie bonifikaty (Wólka Górska).
Radny Sławomir Michałowski wyraził swoje niezadowolenie co do udzielenia bonifikaty w tej uchwale, ponieważ w kolejnych projektach uchwał miasto nabywa tereny od gminy Jabłonna i bonifikaty nie otrzymujemy.
Odpowiedzi udzielił Burmistrz Miasta.
Merytoryczne komisje Rady, zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały. Uchwała Nr L/547/2023 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 15 gł – za, 1 gł. -wstrzym. się, 1 gł. – nie oddany. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 15).
Ad. 16
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości stanowiącej własność Gminy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki (ul. Pileckiego)
Nieruchomość oznaczona jako dz. nr ewid. 13/1 o pow. 0,0113 ha w Nowym Dworze Mazowieckim przy ul. Pileckiego 23 zabudowana pawilonem handlowo-usługowym została oddana w użytkowanie wieczyste do dnia 26.02.2039 roku. Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami nieruchomość gruntowa oddana w użytkowanie wieczyste może być sprzedana wyłącznie użytkownikowi wieczystemu. Sprzedaż ta wymaga zgody Rady Miejskiej.
Merytoryczne komisje Rady, zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały. Uchwała Nr L/548/2023 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie: 17 gł – za. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 16).
Ad. 17
Podjęcie uchwały w sprawie zgody na nabycie nieruchomości. ( gm. Jabłonna)
Nieruchomość stanowiąca własność Gminy Jabłonna, tj. działka nr ewid. 287/2 o pow. 0,1307 ha zgodnie z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zatwierdzonego Uchwałą Nr XXXVII/403/2013 Rady Gminy w Jabłonnie z dnia 27.11.2013 r. (publ. Dz. U. Woj. Mazowieckiego z 24.01.2014 r., pozycja: 660) przeznaczona jest pod teren infrastruktury kanalizacyjnej oznaczony symbolem planistycznym 37.IK-P. Na nieruchomości będącej przedmiotem nabycia oraz na sąsiedniej nieruchomości stanowiącej własność Miasta (dz. 288/16) planowana jest w przyszłości rozbudowa oczyszczalni ścieków. Na części nieruchomości znajduje się ponadto budynek stacji trafo, stanowiący własność Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Nowym Dworze Mazowieckim.
Merytoryczne komisje Rady, zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały. Uchwała Nr L/549/2023 w powyższej sprawie została podjęta stosunkiem głosów: 16 gł – za, 1 gł. -wstrzym. się. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 17).
Ad. 18
Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości. (ul. Leśna)
Nieruchomość będąca przedmiotem zamiany, stanowiąca własność Miasta Nowy Dwór Mazowiecki, tj. działki nr ewid. 88/23 o pow. 0,1110 ha, 88/25 o pow. 0,0044 ha, 88/27 o pow. 0,0041 ha (łącznie: 0,1195 ha) położona jest na terenie zabudowy przemysłowej, produkcyjnej, drobnej wytwórczości, przetwórstwa, magazynów, składów. Nieruchomości stanowiące własność osoby prawnej, tj. działki 26 o pow. 0,0243 ha, 27/1 o pow. 0,0056 ha, 28/1 o pow. 0,0098 ha, 29/1 o pow. 0,0092 ha, 31/1 o pow. 0,0071 ha, 32/1 o pow. 0,0110 ha, 33/1 o pow. 0,0069 ha, 34/1 o pow. 0,0085 ha, 35/1 o pow. 0,0010 ha, 88/20 o pow. 0,0191 ha, 88/30 o pow. 0,0046 ha, 88/32 o pow. 0,0123 ha (łącznie: 0,1194 ha), posiadają takie samo przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Zamiana nieruchomości umożliwi dostęp do ulicy Towarowej i wjazd od ulicy Leśnej dla nieruchomości Miasta oraz pozwoli obu właścicielom na racjonalne zagospodarowanie nieruchomości. Miasto zamierza zbyć nieruchomość po zamianie w drodze przetargu. Zamiana nieruchomości wymaga zgody Rady Miejskiej.
Merytoryczne komisje Rady, zaopiniowały pozytywnie projekt uchwały. Uchwała Nr L/550/2023 w powyższej sprawie została podjęta jednogłośnie: 17 gł – za,. (uchwała i protokół głosowania stanowią zał. nr 18).
Ad. 19
Informacja o pracy Burmistrza Miasta między sesjami.
Ze sprawozdaniami (zał. nr 19) Burmistrza Miasta nt. zadań realizowanych w Urzędzie Miejskim w kwietniu 2023 r. radni zapoznali się na spotkaniach swoich klubów i indywidualnie.
Radni nie zgłosili pytań w tym punkcie.
Ad. 20
Informacja o pracy Rady Miejskiej między sesjami.
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że w okresie od 28 marca 2023r. do 29 maja 2023 r. odbyło się 10 posiedzeń stałych Komisji, oraz 2 Sesje Rady Miejskiej.
W tym okresie Przewodniczący i Wiceprzewodniczący Rady oraz radni uczestniczyli w różnego rodzaju spotkaniach organizowanych przez zarządy osiedli, instytucje oraz stowarzyszenia działające na terenie miasta.
W tym punkcie radni zapraszali na uroczystości, które będą odbywać się w najbliższym czasie na terenie miasta.
Radny Marcin Ozdarski zaprasza wszystkich do „Społecznych Obchodów 160 rocznicy Powstania Styczniowego” w dniach 17-18 czerwca br.,oraz na otwarcie muralu upamiętniającego Powstanie Styczniowe, wraz z rekonstrukcją i piknikiem militarnym. Natomiast 13 sierpnia do realizacji projektu „Kocham Polskę”. Kolejną uroczystością będzie dwudniowa rekonstrukcja „Wrzesień 1939”. Projekt realizowany wspólnie z gminą Leoncin, odbędzie się na terenie Nowego Dworu Mazowieckiego. Prawdopodobnie powstanie trzeci mural, którego otwarcie planowane jest na 15 sierpnia. Na wszystkie uroczystości serdecznie zaprasza do obecności i współpracy.
W tym punkcie Przewodniczący Rady Miejskiej Krzysztof Bisialski odczytał postanowienie Komisarza Wyborczego Warszawa III Pani Joanny Oliwa w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim.
Odczytał również informację w sprawie: „Demontaż i utylizacja wyrobów zawierających azbest na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki”
Stan Radnych 16 – obrady opuścił Wiceprzewodniczacy Jerzy Plackowski
Ad. 21
Interpelacje i zapytania radnych.
Radni nie zgłosili interpelacji i zapytań.
Ad. 22
Sprawy różne.
W tym punkcie porządku obrad radni zgłaszali różne pytania i uwagi, na które odpowiadał Burmistrz Miasta. Udzielone wyjaśnienia zostały przyjęte do wiadomości.
Do rozpatrzenia i ewentualnej realizacji zostały przyjęte n/w sprawy:
Radna – Angelika Sosińska
- Ponownie przypomina o braku opieki stomatologicznej w szkołach. Zaproponowała, aby skorzystać z programów Ministerstwa Zdrowia np. „Mobilny Dentobus”
- Prosi o ponowne rozpatrzenie kwestii udostępnienia obiektów podlegających pod NOSIR i boisk szkolnych dla mieszkańców, głównie dla dzieci i młodzieży, szczególnie w okresie wakacyjnym.
- Analizując ocenę zasobów społecznych i raport o stanie miasta, zaobserwowała rozbieżności w danych dot. zasiłków rodzinnych, ilości osób od których pobierana jest opłata za pobyt w Domu Pomocy Społecznej, kwot zaświadczeń z funduszu alimentacyjnego, liczby osób korzystających z pomocy i wsparcia. Prosi o weryfikację tych rozbieżności. Zwraca uwagę, że w dokumencie zabrakło również analizy dotyczącej pieczy zastępczej.
- Wnioskuje o zwiększenie liczby asystentów rodziny.
W tym punkcie zabrały głos radne Justyna Paszkiewicz i Beata Rusek, które podzieliły się informacjami i osiągnięciami, jakie udało się zrealizować dla mieszkańców i dla miasta, jak i tych które są w trakcie realizacji.
Ad. 23
Zamknięcie sesji.
Przewodniczący Rady Miejskiej – Krzysztof Bisialski, podziękował radnym za przybycie, po czym zamknął L Sesję Rady Miejskiej w dniu 30 maja 2023 roku o godz. 14 42 .
(Pełne treści wypowiedzi zostały zarejestrowane i utrwalone w systemie „Obrady Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim” „Relacje Online” nagranie z L sesji RM kadencji 2018-2023: strona BIP UM Nowy Dwór Mazowiecki).
Protokołowała:
Dorota Pękacka
Przewodniczący Rady Miejskiej
Krzysztof Bisialski