Uchwała VII/67/07
Uchwała Nr VII/ 67 /2007
Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim
z dnia 27 marca 2007 r.
w sprawie: uchwalenia rocznego programu i zasad współpracy Miasta
Nowy Dwór Mazowiecki z organizacjami pozarządowymi
oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku
publicznego w 2007 roku
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z póź zm 1/, art.5 ust.3 ustawy
z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2003 r., Nr 96, poz. 873 z póź. zm.2/ Rada Miejska w Nowym Dworze Mazowieckim uchwala, co następuje:
§ 1
Uchwala się program i zasady współpracy Miasta Nowy Dwór Mazowiecki
w 2007 r. z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, o których mowa w ustawie
z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, w brzmieniu załącznika Nr 1 do uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta
Nowy Dwór Mazowiecki.
§ 3
1. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
2. Uchwała podlega opublikowaniu w Biuletynie Informacji Publicznej.
Załącznik Nr 1
do projektu uchwały Nr VII/67 / 2007
Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim
z dnia 27 marca 2007r.
Program i zasady współpracy Gminy Nowy Dwór Mazowiecki
z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2007 rok
§ 1
Partnerami współpracy w programie mogą być:
1. Organizacje pozarządowe zdefiniowane w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 ).
2. Osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
w Rzeczypospolitej Polskiej o stosunku Państwa do innych kościołów
i związków wyznaniowych oraz gwarancjach wolności sumienia
i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności
pożytku publicznego.
3. Stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.
Podmioty wymienione w punkcie 2 i 3 w Programie określa się jako „podmioty”.
§ 2
Cele programu:
1. Określenie i wprowadzenie ujednoliconych i czytelnych obszarów współpracy z organizacjami pozarządowymi i podmiotami, które podejmując działania realizują zadania gminy wynikające z odrębnych przepisów.
2. Integracja podmiotów polityki lokalnej obejmującej swym zakresem sferę zadań publicznych wymienionych w art.4 ustawy.
3. Wspieranie inicjatyw organizacji pozarządowych na rzecz mieszkańców Nowego Dworu Mazowieckiego.
Realizacja powyższych celów opiera się na zasadach pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji
i jawności.
§ 3
Zakres współpracy:
1. Gmina realizuje zadania własne współpracując z organizacjami
pozarządowymi i podmiotami w zakresie:
1) pomocy społecznej obejmującej:
- pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej,
- świadczenie usług opiekuńczych i specjalistycznych,
- pomoc dla stowarzyszeń działających na rzecz osób niepełnosprawnych, bezdomnych i zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- pomoc w organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży
Zasady i tryb współpracy w obszarze zadań opieki społecznej określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 czerwca 2000r. w sprawie szczególnych zasad i form współdziałania administracji publicznej z innymi podmiotami oraz wzorów ofert, umów i sprawozdań z realizacji zadań pomocy społecznej.
2) porządku i bezpieczeństwa publicznego poprzez:
- propagowanie zasad bezpiecznego wypoczynku nad wodami,
- ochronę osób kąpiących się i przebywających nad wodami w sezonie letnim w granicach administracyjnych Miasta;
3) przeciwdziałania patologiom społecznym poprzez:
- działania opiekuńczo-wychowawcze oraz profilaktyczne prowadzone przez ogniska, świetlice i inne placówki opiekuńczo-wychowawcze dla dzieci i młodzieży,
- dożywianie dzieci przebywających w placówkach i ogniskach opiekuńczo-wychowawczych realizujących program profilaktyczno-wychowawczy;
4) przeciwdziałania alkoholizmowi narkomanii, przemocy poprzez:
- prowadzenie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla rodzin z problemem uzależnienia lub przemocy,
- prowadzenie poradnictwa oraz działalności informacyjno-edukacyjnej dla osób uzależnionych i współuzależnionych,
- prowadzenie działań na rzecz ochrony przed przemocą w rodzinie,
- prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, a także działań skierowanych do dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniami od alkoholu, narkotyków itd. oraz pochodzących z rodzin z problemem uzależnienia,
- współdziałanie przy organizacji kampanii o charakterze miejskim i ogólnopolskim;
Zadania gminy w obszarze przeciwdziałania alkoholizmowi określa Rada Miasta w uchwale przyjmującej „Miejski Program Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Narkomanii i Przemocy na rok
o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. Nr 179 z 2005r., poz. 1485, z póź. zm.), ustawy z dnia 20 września 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. Nr 180 z 2005r., poz. 1493, z póź. zm.)
5) upowszechniania kultury fizycznej, sportu i turystyki poprzez:
- współpracę z klubami sportowymi w zakresie organizacji i szkolenia dzieci i młodzieży do wieku juniora w różnych dyscyplinach sportowych,
- współpracę z klubami sportowymi w zakresie organizacji wyjazdów drużyn i zawodników na zawody rangi centralnej, tj. ćwierć finałów, pół finałów i finałów mistrzostw Polski,
- współpracę w zakresie upowszechniania masowych imprez sportowo-rekreacyjnych i turystycznych wśród mieszkańców Nowego Dworu Mazowiedkiego, akcji „lato i zima w mieście”,
- współorganizowanie rozrywek i zawodów szkolnych i międzyszkolnych,
- współpracę ze stowarzyszeniami w zakresie organizacji zawodów i turniejów sportowych, rajdów i innych imprez krajoznawczych,
- tworzenie warunków do prowadzenia działalności statutowej klubom sportowym i stowarzyszeniom, w tym udostępnianie gminom obiektów sportowych,
- pomoc w organizacji imprez sportowych dla osób niepełnosprawnych,
- pomoc w organizacji wyjazdów dzieci niepełnosprawnych na zawody sportowe poza obszarem Miasta,
- wspieranie działań związanych z wymianą sportową dzieci i młodzieży z miastem partnerskim;
6) ekologii i dziedzictwa przyrodniczego poprzez:
- współpracę w zakresie prowadzenia edukacji ekologicznej,
- organizowanie edukacji ekologicznej podczas letnich wyjazdów dzieci i młodzieży,
- prowadzenie konserwacji zieleni na cmentarzu fortecznym w Modlinie Twierdzy,
- współpracę w zakresie organizacji konkursów wiedzy o tematyce ekologicznej;
Zadania w zakresie ekologii i ochrony dziedzictwa przyrodniczego określa ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. – prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006r. Nr 129, poz. 902, z późn. zm.), finansowane są
z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
7) edukacji kulturalnej poprzez:
- wzbogacanie form upowszechniania kultury poprzez organizację festiwali, przeglądów, koncertów artystycznych,
- organizację konkursów, warsztatów i wystaw,
- współdziałanie przy organizacji imprez kulturalnych o różnym zasięgu, promujących miasto,
- promowanie lokalnej twórczości;
8) ochrony i promocji zdrowia poprzez:
- edukację,
- umożliwienie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej.
2. Rozszerzenie wykazu zadań, które mogą być powierzone organizacjom
pozarządowym i podmiotom, może być dokonane na wniosek Burmistrza,
po akceptacji go przez Radę w drodze zmiany uchwały w sprawie rocznego
programu współpracy Gminy Nowy Dwór Mazowiecki z organizacjami
oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.
3. Obszary współpracy zostały zidentyfikowane na podstawie zadań
publicznych określonych w ustawie oraz na podstawie zakresu zadań
publicznych realizowanych w 2005r., zgodnie z zawartymi umowami.
§ 4
Zasady współpracy:
1. Współpraca Miasta Nowy Dwór Mazowiecki może odbywać się
w następujących formach:
a) zlecenia organizacjom pozarządowym oraz podmiotom realizacji
zadań publicznych na zasadach określonych w ustawie
o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie:
- w formie powierzenia wykonania zadań publicznych wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,
- wsparcia takich zadań wraz z udzieleniem dotacji
na dofinansowanie ich realizacji;
b) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków;
c) tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym
i inicjatywnym, złożonych z przedstawicieli organizacji
pozarządowych i innych podmiotów oraz przedstawicieli
wybranych ze składu Rady Miejskiej i przez Burmistrza Miasta;
d) wspólne rozpoznawanie potrzeb społeczności lokalnej i wspólne planowanie działań służących zaspokajaniu potrzeb;
e) pomocy dla organizacji w poszukiwaniu środków finansowych
z innych źródeł, zwłaszcza pomoc w poszukiwaniu przez
organizację pozarządową partnerów zagranicznych i środków
z funduszy międzynarodowych.
2. Powierzanie oraz wspieranie zadań, o których mowa w ust.
3. Organizacje pozarządowe oraz podmioty, przyjmując zlecenie realizacji zadania publicznego w trybie art. 11 ust. 2 ustawy, zobowiązane są do wykonania zadania w zakresie i na zasadach określonych w umowie, a gmina zobowiązuje się do przekazania na realizację zadania środki publiczne w formie dotacji.
4. Powierzenie zadań może nastąpić w innym trybie niż w otwartym konkursie jeżeli zadanie może zrealizować efektywniej w inny sposób określony w odrębnych przepisach (w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonym w przepisach ustawy - prawo zamówień publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania)
§ 5
1. Organizacje pozarządowe i podmioty mogą z własnej inicjatywy złożyć ofertę na realizację zadań publicznych.
2. W przypadku złożenia oferty, o której mowa w ust. 1, Burmistrz Miasta w terminie 2 miesięcy:
- rozpatruje celowość realizacji zadania
- informuje o podjętej decyzji
W przypadku stwierdzenia celowości realizacji zadania, informuje składającego ofertę o trybie zlecenia zadania publicznego, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy.
§ 6
Oferta na realizację zadania, złożona przez podmiot poza konkursem, powinna być zaopiniowana przez właściwy wydział urzędu i członka kierownictwa urzędu bezpośrednio nadzorującego realizację zadania.
§ 7
Zakres finansowy zadań publicznych gminy realizowanych z udziałem organizacji pozarządowych i podmiotów, wyznacza przyjęty przez Radę Miejską budżet na 2007r. w uchwalonym planie wydatków.
§ 8
1. Warunkiem zlecenia przez gminę organizacji pozarządowej zadania oraz przekazania środków z budżetu na jego realizację jest zawarcie pisemnej umowy z wnioskodawcą według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania ( Dz. U. Z 2005r. Nr 264, poz. 2207 ), a w przypadku zadania z zakresu pomocy społecznej według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia Ministra Pracy
i Polityki Społecznej z dnia 30 czerwca 2000 r. w sprawie
szczegółowych zasad i form współdziałania administracji publicznej
z innymi podmiotami oraz wzorów ofert , umów i sprawozdań
z realizacji zadań pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 55, poz. 662).
2. Umowa powinna zawierać w szczególności:
1) oznaczenie stron umowy,
2) przedmiot umowy (opis zadania, termin jego wykonania),
3) wysokość i terminy przekazywania środków,
4) formę i terminy rozliczania przekazanych środków,
5) zapisy dotyczące nadzoru sprawowanego przez właściwy merytorycznie wydział (równorzędną komórkę organizacyjną) urzędu lub członka kierownictwa urzędu),
6) zasady zwrotu niewykorzystanej części dotacji,
7) zapisy dotyczące rozwiązania umowy oraz konsekwencji
dla stron w przypadku niewywiązania się z postanowień
umowy,
8) termin i zakres sprawozdania z wykonania zadania.
§ 9
1. Wykonanie zleconego zadania oraz sposób wykorzystania przyznanej dotacji
każdorazowo nadzoruje właściwy wydział (równorzędna komórka
organizacyjna urzędu lub członek kierownictwa urzędu) nadzorujący
realizację zadania.
2. Nadzór o którym mowa w ust. 1 polega w szczególności na ocenie:
1/ stanu realizacji zadania,
2/ rzetelności i jakości wykonania zadania,
3/ prawidłowości wykorzystania środków otrzymanych
na realizację zadania,
4/ prowadzenia dokumentacji określonej w przepisach prawa
i postanowieniach umowy..
3. Kontrolę wykorzystania dotacji prowadzi naczelnik odpowiedzialny
za realizację zadania lub wyznaczony przez Burmistrza pracownik urzędu.
4. Sprawozdanie z wykonania zadania publicznego określonego
w umowie należy sporządzić w terminie 30 dni po upływie terminu,
na który umowa została zawarta wg wzoru stanowiącego załącznik
nr 3 do rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki
Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 roku w sprawie wzoru oferty
realizacji zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania
tego zadania (Dz U. Z 2005r. Nr 264, poz. 2207), a w przypadku zadania
z zakresu pomocy społecznej według wzoru stanowiącego załącznik Nr 3
do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia
30 czerwca 2000 roku w sprawie szczegółowych zasad i form
współdziałania administracji publicznej z innymi podmiotami
oraz wzorów ofert, umów i sprawozdań z realizacji zadań pomocy
społecznej (Dz.U. Nr 55, poz. 662).
5. Okresem sprawozdawczym jest rok budżetowy.
§ 10
Podmioty odpowiedzialne za opracowania i realizację programu:
1. Rada Miejska w zakresie:
1/ wytyczenia kierunków i obszarów współpracy
z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami,
2/ określania corocznie wysokości środków w budżecie
miasta z przeznaczeniem na realizację współpracy
w obszarach określonych w „Programie”,
2. Burmistrz Miasta zakresie:
1/ podejmowania decyzji o kierunkach współpracy
z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami,
2/ dysponowania środkami na ten cel w ramach budżetu
Miasta,
3/ ogłaszania otwartych konkursów ofert na realizację
zadań publicznych,
4/ zawierania umów zlecenia o powierzenie wykonania zadania i umów wsparcia zadań w zakresie działalności pożytku publicznego i udzielenia dotacji z budżetu Miasta w ramach uchwalonego budżetu.
3. Zastępcy Burmistrza w zakresie:
1/ utrzymywania bieżących kontaktów z organizacjami
pozarządowymi i innymi podmiotami,
2/ wprowadzenia i prawidłowego funkcjonowania
współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi
podmiotami,
3/ koordynowania realizacji i promocja programu
współpracy
4. Merytoryczne komórki organizacyjne Urzędu
Miejskiego w zakresie:
1/ przygotowania i publikacji ogłoszeń o otwartych
konkursach ofert na realizację zadań pożytku
publicznego,
2/ dokonywania wstępnej kontroli kompletności
i rzetelności oferty,
3/ sporządzania opinii dotyczącej zakresu oferty
i przedłożenia jej Burmistrzowi Miasta,
4/ informowania oferentów o zatwierdzonych
przez Burmistrza wynikach rozpatrzenia ofert,
5/ publikowania wyników rozpatrzonych ofert,
6/ sporządzania umów,
7/ kontroli realizacji zadań, oceny sprawozdań z realizacji
zadań publicznych zleconych podmiotom wyłonionym
w drodze konkursu.
5. Skarbnik Miasta w zakresie:
1/ pomocniczości w przeprowadzaniu kontroli finansowej realizacji
zadań publicznych zleconych organizacjom pozarządowym i innym
podmiotom,
2/ przedstawiania Burmistrzowi Miasta uwag i wniosków w zakresie
stwierdzonych nieprawidłowości dotyczących spraw finansowych.
Przewodniczący Rady Miejskiej
(-) Krzysztof Bisialski