Podatek od nieruchomości od osób fizycznych
Podatek od nieruchomości od osób fizycznych
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych
(t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1785),
- Uchwała nr IX/138/2019 Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim z dnia 26 listopada 2019r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki na 2020 r.
- Uchwała nr XVI/233/2020 Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim z dnia 20 października 2020 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki na 2021 r.
- Uchwała nr XXVIII/344/2021 Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckiem z dnia 29 listopada 2021 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki na 2022 r
- Uchwała Nr XLI/465/2022 Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim z dnia 25 października 2022 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki na 2023 r.
- Uchwała Nr LVI/602/2023 Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim z dnia 28 listopada 2023 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie miasta Nowy Dwór Mazowiecki na 2024 r.
1. Obowiązek podatkowy:
· powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku,
· należy zgłosić w ciągu 14 dni od zaistnienia faktu,
· wygasa z upływem miesiąca, w którym ustały okoliczności uzasadniające ten obowiązek.
2. Termin składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych:
14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości lub od dnia zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku
Wraz z informacją należy przedłożyć akt notarialny lub inny dokument potwierdzający formę władania nieruchomością oraz zawiadomienie o wypisie z księgi wieczystej.
3. Organ podatkowy – Burmistrz Miasta Nowy Dwór Mazowiecki – ustala podatek od nieruchomości w drodze decyzji. Przed wydaniem decyzji organ podatkowy: dla wszystkich współwłaścicieli.
4. Zwolnienia od podatku od nieruchomości określa art. 7 ust. 1 i 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz § 1 Uchwały Nr XIV/158/2011 Rady Miejskiej w Nowym Dworze Mazowieckim
Podatnicy korzystający ze zwolnień również maja obowiązek złożyć deklarację na podatek od nieruchomości.
5. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach:
do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.
W przypadku gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty
6. Ulgi:
W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, organ podatkowy, na wniosek podatnika może:
a) odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty – podstawa prawna: art. 67a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja Podatkowa (t. j. Dz.U. z 2017 poz.201
ze zm.)
¨ przy odraczaniu podatku lub rozkładaniu na raty nalicza się opłatę prolongacyjną w wysokości 50% należnych odsetek – podstawa prawna: uchwała Nr XVI/161/2016 Rady Miejskiej
w Nowym Dworze Mazowieckim z dnia 16 stycznia 2016 r.
¨ odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki - podstawa prawna: art. 67a § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja Podatkowa (t. j. Dz.U. z 2017 poz. 201 ze zm.)
b) umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną
- podstawa prawna: art. 67a § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja Podatkowa (t. j. Dz.U. z 2017 poz. 201 ze zm.)
7. Miejsce składania dokumentów:
Biuro Obsługi Interesanta - pok. 101, w godzinach:
poniedziałek – 900 - 1700,
wtorek, środa, czwartek, piątek – 800 – 1600.
8. Na zaległości podatkowe wystawia się upomnienie.
Należność winna być uregulowana w terminie 7 dni.
W przypadku dalszego uchylania się od zapłaty, wystawia się tytuł wykonawczy przesyłany do właściwego Urzędu Skarbowego, celem podjęcia czynności egzekucyjnych.
9. Wpłat podatku można dokonać na konto Urzędu Miejskiego w Nowym Dworze Mazowieckim